فاطمه سیاح مشوق "سیمین دانشور"در داستان نویسی بود.

به گزارش خبرنگار  ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ "سیمین دانشور" نویسنده و مترجم ایرانی و همسر جلال آل احمد در 8 اردیبهشت 1300 در شیراز متولد شد، وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت.

مهم‌ترین اثر "سیمین دانشور"، رمان"سووشون" است که نثری ساده دارد و به 17 زبان ترجمه شد. "سووشون" از جمله پر فروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران به شمار می‌رود دانشور هم‌چنین عضو و رئیس کانون نویسندگان ایران بود.

دانشور تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را  در مدرسه انگلیسی مهرآیین گذراند، وی برای ادامه تحصیل در رشته‌ی ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رفت.

دانشور پس از مرگ پدرش در سال 1320،مقاله نویسی برای رادیو تهران و روزنانه ایران را آغاز کرد،او با نام مستعار "شیرازی بی‌نام" می‌نوشت .در سال 1327 مجموعه داستات کوتاه"آتش خاموش" را منتشرکرد.

"آتش خاموش" نخستین مجموعه داستانی است که به قلم‌زنی ایرانی چاپ شد، مشوق سیمین دانشور در داستان نویسی "فاطمه سیاح" بود. در همین سال در راه تهران به شیراز با"جلال آل احمد" آشنا شد و دو سال بعد با وی ازدواج کرد. دانشور بورس تحصیلی دانشگاه آمریکا را دریافت کرد و در آن‌جا دو سال در رشته‌ی زیباشناسی به تحصیل پرداخت،پس از بازگشت به ایران در هنرستان هنرهای زیبا تدریس کرد.

"سیمین" در سال 1348 اندکی پیش از مرگ"جلال آل احمد" رمان"سووشون" را منتشر کرد. این رمان از جمله پر فروش‌ترین رمان‌های معاصر است. وی نخستین زن ایرانی به شمار می‌رود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت.

مهمترین اثر سیمین"سووشون" به 17 زبان دنیا ترجمه شد این رمان به همراه رمان‌های"جزیره سرگردانی"،"ساربان سرگردان" و "کوه سرگردان" از جمله رمان‌های وی است.


انتهای پیام/

برچسب ها: سیاح ، سیمین ، ادبیات ، مدرسه ، دانشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.