ابریشمی با اشاره به اینکه 71 درصد تعطیلی واحدها بین سال85 تا 92 بوده است افزود: عمده دلایل تعطیلی این واحدها تامین مواد اولیه، نبود نقدینگی، نبودبازار، اختلاف شرکا بوده است که در این میان 3700 واحد به دلیل نبود نقدینگی تعطیل شده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سیدمحمدعلی سید ابریشمی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امروز در نشست خبری با بیان اینکه 31 هزار واحد در حال بهره برداری و دارای پروانه بهره‌برداری درمجموع شهرک ‌های صنعتی کشور داریم اظهار داشت: از این تعداد 5 هزار 451 واحد کاملاً تعطیل، 9هزار 97 واحد (34 درصد) بازیر 50 درصد ظرفیت، 9هزار 264 واحد (35درصد) بین 50 تا 70 درصد ظرفیت، 8 هزارو 269 واحد با بالای 70 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 71 درصد تعطیلی واحدها بین سال85 تا 92 بوده است افزود: عمده دلایل تعطیلی این واحدها تامین مواد اولیه، نبود نقدینگی، نبودبازار، اختلاف شرکا بوده است که در این میان 3700 واحد به دلیل نبود نقدینگی تعطیل شده اند.

سید ابریشمی تصریح کرد: حدود 840 واحد شهرک‌های صنعتی توسط بانک‌ها تملک شده‌اند که از این تعداد حدود 700 واحد کاملاً متوقف گشته اند به گفته‌ وی 97 هزار نفر از تعطیلی این واحدها بیکار شده‌اند.

ابریشمی در ادامه با بیان اینکه هنوز سهم صنعت از یارانه به صورت واقعی استخراج  و ابلاغ نشده است افزود: گفته شده از 10 هزار میلیارد تومان یارانه، 3 هزار میلیارد تومان سهم صنعت خواهد بود که البته هنوز در حد حرف است.

معاون وزیر صنعت به پیشنهادات سازمان صنایع کوچک به وزیر صنعت جهت چگونگی اختصاص یارانه به بخش واحدهای صنعتی اشاره کرد وگفت: پیشنهاد اول اینکه قسمتی از شارژی که واحدهای صنعتی در داخل شهرک‌ها پرداخت می کنند مشمول معافیت شود، دوم اینکه بخشی از سه هزار میلیارد تومان منابع در اختیار، به صندوق ضمانت توسعه واریز شود که هم به سود تسهیلات یارانه دهد وهم برای صدور ضمانت‌نامه ی واحدها پشتوانه ای باشد و پیشنهاد سومی این  که اعتباراتی دراختیار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران جهت حمایت از واحدهای صنعتی تعلق گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه فراهم زیرساخت‌ها برای واحدهای صنعتی یکی از رسالت‌های سازمان صنایع کوچک است گفت: به عنوان مثال باید زمین سند دار، آب، برق، گاز، اینترنت، تلفن، تصفیه خانه وسایر امکانات را جهت افزایش بهره‌وری در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهیم.

به گفته ابریشمی قرار است تمام امور واحدهای صنعتی در اختیار خودشان قرار بگیرد تا واحدها از این طریق به بازارهای داخلی و خارجی متصل شود.

*زمین "رزرو" نداریم/ در فاز اول هیچ مبلغ ویژه‌ای به صنعت داده نشد

معاون وزیر صنعت به "زمین رزرو" اشاره کرد و افزود: در بعضی شهرک‌ها عده‌ای به اسامی مختلف زمینی را در رزرو خود نگه‌ داشته‌ و پولی را به حساب ما واریز کرده‌اند و هم‌اکنون ادعای تصاحب دارند، ازاین رو برای جلوگیری ازاین موضوع تجهیزات ایمنی را بالا برده‌ایم تا این اتفاق نیفتد، چرا که اصلا چیزی به نام "زمین رزرو" نداریم.

وی اظهار امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک زمین واحدهای صنعتی به صورت آنلاین توسط سازمان صنایع کوچک رصد شود.

ابریشمی با بیان اینکه در فاز اول هیچ مبلغ ویژه‌ای نه از بودجه و نه از صندوق توسعه ملی به صنعت داده نشد،‌ گفت: از 6 هزار میلیارد تومان معرفی شده،‌2500 میلیارد تومان مصوب شده است.

* جذب 112 سرمایه‌گذار خارجی در شهرک‌های صنعتی

وی در ادامه به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: تا پایان اردیبهشت 92، 112 سرمایه‌گذار خارجی با 732 میلیون دلار در شهرک‌های صنعتی جذب شده‌اند.

به گفته ابریشیمی این میزان سرمایه‌گذاری یعنی تامین اشتغال برای 10 هزار و 600 نفر در شهرک‌های صنعتی.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: همچنین هم‌اکنون در 20 استان کشور امکان جذب سرمایه‌گذار وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار