مسئولان با توجه به تاثیر جنگ رسانه ای در جهان امروز باید فضای رسانه ای را فعال کنند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور محمد خزائی دبیر جشنواره، محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس و خانواده شهدای معظم از جمله مهدی رجب بیگی،محسن وزوایی،سردارعباس ورامینی و محمد منتظرالقائم در حالی در لانه جاسوسی برگزار شد که شدت بارندگی برنامه ریزی های آنها را برهم زد و با تاخیری یک ساعته نشست خود را آغاز کردند.

ابتدا از خانواده 4 شهید مهدی رجب بیگی،محسن وزوایی،سردارعباس ورامینی و محمد منتظرالقائم تقدیر و تشکر شد.

در ادامه نیز محمد خزائی دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در خصوص اهداف برگزاری جشنواره و بخش‌های مختلف آن گفت: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت قدیم و مقاومت سه دوره جدید یک جشنواره بزرگ انقلاب است که جریانساز و تأثیرگذار است. 30 سال از برگزاری این جشنواره می‌گذرد و شاید در سال‌های اولیه انقلاب و جنگ بود که عده‌ای از بچه‌های جبهه و دفاع مقدس کنار هم جمع شدند و احساس کردند خلأیی می‌بینند که باید در راستای آن برنامه‌ریزی جدی و جشنواره‌ای داشته باشند تا مسیر و جریان سینمای انقلاب و دفاع مقدس را راه‌اندازی کنند.

وی با اشاره به دستاوردها و ویژگی‌های برگزاری جشنواره مقاومت عنوان کرد: این جشنواره برکات بسیاری داشته و یکی از جشنواره‌های جریانساز در مسیر انقلاب بوده است. نباید فراموش کنیم در آن سال‌ها سینمای دفاع مقدس به تازگی حرکت خودش را آغاز کرده بود و کارهای جدی انجام نمی‌شد و سامان دهی مناسبی نداشت و بچه‌ها خودشان از امکانات جنگی استفاده می‌کردند. شکل‌گیری تولید و ایجاد مکانی برای سینمای دفاع مقدس در همین جشنواره ضروری به نظر رسید و پس از آن شهرک دفاع مقدس ایجاد شد.

خزائی ادامه داد: این جشنواره باعث ایجاد احساس ضرورت تشکیل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شد و به همین دلیل سینمای دفاع مقدس محکم‌تر به کار خودش ادامه داد.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت اظهار داشت: از دوره یازدهم نام جشنواره به مقاومت تغییر پیدا کرد و حیطه بین المللی به آن اضافه شد. در حقیقت مقاومت به معنای عام‌تر، به معنای دغدغه‌های جهانی، اتفاقاتی که خارج از مرزها اتفاق می‌افتد، اهمیت پیدا کرد.

خزائی با اشاره به ضرورت‌های برگزاری جشنواره فیلم مقاومت بیان کرد: با نگاهی به مسائل فرهنگی قطعا متوجه علت نامگذاری امسال به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی می‌شویم. اصلا این سوال مطرح می‌شود که چرا رهبر معظم انقلاب بعد از طرح صحبت‌هایی درباره تهاجم و شبیخون فرهنگی امسال را سال فرهنگ نامگذاری کردند؟

وی با اشاره به امواج مختلف تهاجم فرهنگی طی این سال‌ها بیان کرد: طی این سال‌ها به شدت در معرض تهاجم فرهنگی بودیم و احساس می‌کنم چهارنوع تهاجم داشتیم که موج اول آن در سال‌های ابتدایی بود و باعث دگردیسی فرهنگ و اقتصاد ما شد و به صورت مصرفی درآمد. در موج دوم تهاجم فرهنگی وارد دگردیسی فرهنگ سیاسی شدیم. موج سوم این تهاجم هم خانواده و زن ایرانی را هدف قرار می‌داد. موج چهارم هم مربوط به سبک زندگی اسلامی می‌شود و تلاش می‌کنند این سبک زندگی خالی از دین شود و به نوعی تبدیل به سبک زندگی غربی شود. پس چه بخواهیم و چه نه، این تهاجم اتفاق افتاده است.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: اگر جامعه خودمان را به بدن انسان تشبیه کنیم، متوجه می‌شویم که بیماری‌های پنهانی وارد بدنمان شده که بعدها آثار آن مشاهده می‌کنیم. ما نسبت به مسائل و ناهنجاری‌های جامعه خود بی‌تفاوت شدیم و و برای ما دغدغه نیست. بسیاری از مسائل و آرمان‌های ما نسبت به دهه 60 تغییر کرده است. ما باید مقاومت کنیم و ایستادگی کنیم و اجازه ندهیم این بیماری و میکروب وارد بدن ما شود.

خزائی افزود: تلاش می‌کنند مقاومت ما را کم کنند و بی‌تفاوتی در جامعه ما نسبت ارزش‌های اخلاقی و معنوی ایجاد کنند و بعد کار خودشان را انجام دهند. قطعا ما در وضعیتی به سر می‌بریم که بسیاری از مدیران فرهنگی ما در خواب خرگوشی به سر می‌برند و هیچ اقدامی نمی‌کنند. این ربطی به دولت فعلی ندارد بلکه نتیجه فرهنگ در 10 سال مشاهده می‌شود. آرگو، فیلم 300 یک و دو و سریال‌های مختلف علیه ایران ساخته می‌شود و ما حتی یک کنش ساده انجام نمی‌دهیم، تنها دفاع می‌کنیم و خنثی هستیم. گاهی مهاجم بودن در مسائل فرهنگی باعث می‌شود آن‌ها کنشی از خود نشان دهند. چه فیلمی در جواب فیلم‌های ضدایرانی و مسلمانی ساخته می‌شود؟... بودجه‌های فرهنگی ما هم بد نیست.

وی با اشاره به عدم سازش فرهنگی در برابر تساهل گرایی افزود: اگر تسامح و تساهلی در مسائل سیاسی شکل بگیرد، سازش فرهنگی نخواهیم داشت و خواهیم ایستاد و مقاومت می‌کنیم چون جبهه سینمای مقاومت هنوز زنده است.

خزائی اظهار داشت: معتقدم جبهه فکری انقلاب راه اندازی شده و امروز باید به فکر راه اندازی جبهه هنری باشیم و از مرحله تفکر باید وارد عملگرایی شویم. جبهه هنری انقلاب، سربازان دفاع مقدس را می‌خواهد تا امروز در عرصه فرهنگی مبارزه کنند و وارد عمل شوند. نباید به شرایطی دچار شویم که دنیا از ما جلوتر برود و حتی در بحث مقاومت سایر کشورها از ما پیشی گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: مطمئنم در برابر گفتمان انقلاب که در سراسر دنیا شکل گرفته حلقه‌های مختلفی درباره آن برنامه‌ریزی می‌کنند و یکی از معایب آن این است که هنوز زنجیره ای شکل نگرفته است. در این میان صهیونیست‌ها مانند تار عنکبوت هستند و حتی از یک فیلمی که علیه آنها تولید می‌شود، می‌ترسند.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به تأثیرگذاری وزارت امور خارجه در کشورها گفت: در خارج از کشور به نقش تأثیرگذار فرهنگ توجه شده است و 60 درصد از بودجه وزارت خارجه را به مسائل فرهنگی اختصاص می‌دهند. جذب فیلمسازها، برنامه ریزی برای تولید و حمایت و اکران در همین قالب می‌گنجد. این درحالی است که ما 60 درصد از بودجه فرهنگی خودمان را به ترویج سبک غربی اختصاص می‌دهیم و این در آثار سینمایی ما دیده می‌شود که تسامح و تساهل شکل گرفته است. شاید به همین علت است که امروز سیاست دغدغه اصلی متولیان و دولتمردان ما شده  و به فراموشی سپرده شده است. در حال حاضر فرهنگ مهمتر از سیاست است و ما با فرهنگ می‌توانیم مسائل سیاسی خودمان را حل کنیم.

خزایی با اشاره به بی تفاوتی ما نسبت به فیلم‌ها و جریان‌های فرهنگی غربی بیان کرد: 12 ماه از جنگ تحمیلی گذشته بود که اولین بمب شیمیایی در ایران زده شد. هنوز هیچ فیلمسازی پا به عرصه نگذاشته که درباره گاز خردلی که ساخته می‌شود، مستند بسازد. هیچ کس بررسی نکرد که برند گازهای خردل آمریکایی بود که به عراق داده شده بود. ما حتی حقوق خودمان را نخواستیم و جالب است که آمریکایی‌ها جلسه می‌گذارند و ایران را تحریم می‌کنند. با اینکه مدرک داریم این گاز خردل برای آمریکاست و یک کشتار جمعی اتفاق افتاد، هیچ کاری نکردیم. آنها به بهانه یک گاز شیمیایی به سوریه حمله می‌کنند اما ما مدرک داریم و ساکتیم. فیلمسازان دفاع مقدس باید به سراغ افشا کردن این سندهای تاریخی باشند.

وی درباره نقش تاثیرگذار رسانه ها عنوان کرد: ما احتیاج به موشک و بمب نداریم و امروز جنگ رسانه‌ای است. ما بیشتر احتیاج به موشک‌های رسانه ای برای مقابله داریم. موشک‌ها هم این طور به وجود نمی‌آیند بلکه مسئولان باید فضای رسانه ای را فعال کنند. آیا غیر از این است که تمام بودجه‌های رسانه ای را صهیونیست ها در اختیار کشورها قرار می دهند؟... آنها متوجه این تأثیر هستند که بخشی از آن هم فیلمسازی هالیوود، شبکه های تلویزیونی، خبرگزاری ها و فضاهای مجازی است. آنها بیشتر اخبار خودشان را در فیس بوک و توییتر جستجو می‌کنند اما همچنان نسل ما به این اخبار اعتماد می‌کند. حقیقت در شبکه‌های مردمی وجود دارد.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت درخصوص نظریه فراماسون‌های آمریکا عنوان کرد: آنها معتقد به نظریه آشوب به این معنا هستند که بعدها بتوانند از آن بهره برداری انجام دهند.آنها معتقدند در هرج و مرج می توانیم حیاتمان را ادامه دهیم و براساس همین نظریه است که جنگشان را در سوریه شروع و پیگیری می‌کنند. طی این 30 سال یک بار ندیدیم که دولت آمریکا و اسرائیل وارد جنگ نشده باشند و همواره به بهانه حمایت از کشور وارد جنگ و درگیری می‌شوند. تنها منادیان حقوق بشر در دنیا آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند.

وی درباره مخالفت آمریکا برای فرستادن نماینده به سازمان ملل گفت: چرا نباید بتوانیم نماینده خودمان را به سازمان ملل بفرستیم؟.. پس سازمان ملل مشروعیت ندارد که نمی تواند به آمریکا اعتراض کند.

خزایی در رابطه با هالیوود و اثرگذاری بسیار آن گفت: چند صهیونیست پایه گذار هالیوود بودند و هزینه های بسیاری انجام دادند و امروز هالیوود به یک ایدئولوژی تبدیل شده است و آنها از هالیوود برای پیشبرد این ایدئولوژی استفاده می‌کنند. همه متفکران و اندیشمندان نگران جریان تخریبی هالیوود هستند و معتقدند هالیوود در پی از بین بردن ارزش های انسانی، اخلاقی و معنویت در بین کانون خانواده هاست. تعداد افراد مقابله کننده با هالیوود در دنیا اندک هستند اما همین ایستادگی و مقاومت آنها را نگران کرده است.

وی افزود:یک کنفرانس هالیوودیسم ما تن آنها را لرزاند و بسیار در خارج از کشور بازتاب داشت و بسیار نگران بودند. ما تنها 70 متفکر را کنار هم جمع کردیم تا درباره هالیوود بحث کنند.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت تأکید کرد: آمریکا مستعمره فرهنگی و رسانه ای اسرائیل است چون قدرت برتر رسانه ای، شبکه فیلمسازی، شبکه مالی سیاسی به دست صهیونیست هاست و شما نمی توانید قدرت و لابی آنها را نادیده بگیرید. به همین بهانه جشنواره بین المللی مقاومت در محور بحث‌های داخلی و خارجی مقداری برنامه ریزی شده‌تر پیش می‌رود.

محمد خزایی در بخش دوم صحبت‌های خود دبیر در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در مهرماه برگزار می‌شود. همچنین در بخش جایزه‌ها، امسال جایزه ویژه اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی را خواهیم داشت.

وی افزود: در بخش بین المللی و در کل بخش ها مهلت ارسال آثار تا سوم خرداد است. در این بخش فیلم هایی پذیرفته می شود که از سال 2012 به بعد تولید شده باشد. نادر طالب زاده و تیم او در این بخش به خوبی فعال شدند.

خزائی ادامه داد: بخش بین الملل کار خود را از اسفند ماه سال قبل آغاز کرده و تا امروز نزدیک 100 فیلم مستند به همراه چند کار سینمایی دریافت کرده‌ایم. البته موضوعاتی که در بخش بین الملل پیگیری می‌شود شامل بحث ارائه تصویری روشن گرانه از جنایات آمریکا و صهیونیست ها در جهان، بحث افشای کارهای آمریکا و صهیونیست در تفرقه افکنی و جنایات گروه تکفیری، بحث نقش بیداری اسلامی در منطقه و جهان، تلاش مسلمانان برای احیای هویت اسلامی و مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی است.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت افرود: نقش مردم غزه، لبنان و سوریه در مقابله با صهیونیست و استکبار جهانی، جهانی عاری از تروریسم و سلاح هسته ای، معرفی شهدای مقاومت و شخصیت‌های آزادی خواه جهان، نقش هالیوود در جهت ترویج خشونت و تروریسم و فرقه سازی در مقابله با ادیان توحیدی، نقش وحدت اسلامی در شکستن توطئه سلطه گران جهان، تبیین مبارزات آزادی خواهان مستضعفین جهان، مقابله با سبک زندگی غربی و و ریشه یابی جنبش 99 درصد آمریکا نیز از دیگر موضوعات بخش بین المللی این دوره از جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد: این آثار فقط در بخش های سینمایی و مستند خواهند بود که پذیرفته و داوری می شوند.

خزائی به بخش "عماد مغنیه" اشاره کرد و گفت: بحث بعدی که در دو سال قبل صهیونیست‌ها را خیلی ناراحت کرده بود بخش عماد مغنیه جشنواره فیلم مقاومت بود. زیرا ناراحت بودند که چنین بخشی را در بخش بین الملل خود نامگذاری کرده بودیم. در آن زمان ما دعوت کرده بودیم از خانواده شهید که در این مراسم حضور داشته باشند.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت افزود: لازم به گذر است که اعلام کنم که بخش "عماد مغنیه" در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به موضوع تکفیری ها و مقابله با تروریسم می پردازد و جنایت‌های گروه‌های تکفیری را بازتاب خواهد داد.

وی به بخش "جلوه گاه نور" جشنواره اشاره و تصریح کرد: بخش دیگر جشنواره جلوه گاه نور است که این بخش با همکاری بسیج هنرمندان سراسر کشور برگزار می شود. در این بخش آثار کوتاه، مستند، انیمیشن، فیلمنامه و نماهنگ با موضوع بسیج و موضوعاتی که در فراخوان است باید به پایگاههای بسیج سراسر کشور ارسال شود و مراکز استان ها آثار را به دفتر بسیج هنرمندان در کشور ارسال می‌کنند و آنها داوری خواهند کرد و فیلم‌های برگزیده خود را به ما معرفی می‌کنند.

خزائی پیرامون بخش چشم انداز سینمای مقاومت نیز گفت: چشم انداز سینمای مقاومت که در دو دوره راه اندازی شد از دیگر بخش‌های جشنواره فیلم مقاومت است. در این بخش فیلم های دفاع مقدس در خارج از کشور نمایش داده می شود. امسال در حال برنامه‌ریزی هستیم تا هفته‌های فیلم را در خارج از کشور  احتمالا در 7 کشور برگزار کنیم.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به موضوع اکران های جهادی گفت: بحث دیگر موضوع اکران جهادی است که در استان‌ها در حال شکل‌گیری است. همه علاقمندانی که دوست دارند در اکران جهادی همراه ما باشند می‌توانند از طریق سایت ثبت نام کنند و فیلم ها در اختیار انها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم جشنواره را در 400 نقطه ایران و 4 هزار پایگاه برگزار کنیم. البته به غیر از این 400 نقطه سایر محل ها صرفا اکران فیلم خواهد بود.

خزائی به کشورهای خارجی نمایش دهنده فیلم های این دوره اشاره کرد و گفت: هفت کشوری که فیلم های سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در آنها به نمایش در خواهد آمد شامل لبنان، عراق و ترکیه است. همچنین در حال تلاش برای نمایش این فیلم ها در سوریه هستیم. سه کشور دیگر می ماند که رایزن های فرهنگی ایران در آن کشورها مشغول گفتگو هستند.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت عنوان کرد: تعداد کشورهای نمایش دهنده فیلم های این دوره از جشنواره ممکن است که از 7 کشور بیشتر شود زیرا درخوایت نمایش فیلم ها را در روسیه هم داده ایم. دو الی سه کشور آفریقایی پیشنهاد شده که در حال بررسی است. تا یک ماه آینده اسامی کشورها قطعا اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی هایی که در شورای سیاست گذاری انجام داده ایم قطعا امسال جشنواره در تهران برگزار می شود. مخصوصا جشنواره امسال بخش های متعددی دارد. کنفرانس ها، همایش ها و نشست های تخصصی و کنفرانس های بین المللی برگزار می شود.

خزائی از برگزاری کنفرانس بین المللی پیش از آغاز جشنواره فیلم مقاومت خبر داد و گفت: قبل از آغاز سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت 4 روز کنفرانس بین المللی داریم که برگزار می شود. البته این دلیلی نیست که استانها نتوانند میزبان جشنواره باشند. در حقیقت هر استانی که اعلام آمادگی کند می تواند به همراه تهران میزبان برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت باشد.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به حضور نادر طالب زاده در بخش بین الملل اشاره کرد و گفت: نادر طالب زاده جز مدیرانی هست که شناخت خیلی خوبی نسبت به حوزه بین الملل دارد. او در حوزه سینمای ضد صهیونیست و ضد آمریکایی بیشترین تسلط را در ایران دارند.

وی در خصوص بخش داخلی این دوره از جشنواره افزود: جشنواره فیلم مقاومت در بخش داخلی به همان موضوعاتی می پردازد که در دوره قبل به آنها پرداخته بود. در این دوره همانند دوره قبل فیلم های جنگی و دفاع مقدس را خواهیم داشت. همچنین آثار فیلم سازان و مستند سازان خوب کشور در این دوره از جشنواره نمایش داده خواهد شد.

خزائی با رد همسویی این دوره از جشنواره فیلم مقاومت با جشنواره افق نو گفت: در حوزه بین المللی است که امسال جدی تر در حال برنامه ریزی هستیم. شاید مشابه بودن دغدغه های جشنواره مقاومت با جشنواره های دیگر این شائبه را ایجاد کرده که این جشنواره ادامه مسیر جشنواره توقیف شده افق نو است.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت اضافه کرد: امیدوارم که جشنواره افق نو تعطیل نشود و ادامه پیدا کند. تعطیل شدن آن به نظر من اصلا بازتاب خوبی نداشت. این جشنواره می توانست مسیری را باز کند در آینده برای تمام اندیشمندانی که در این جشنواره حضور پیدا می کردند.

وی تصریح کرد: این جشنواره حرف مخالفی نمیزد. بلکه داشت به مبارزات خود با استکبار جهانی و صهیونیست و افرادی که در دنیا با این اندیشه کار می کنند ادامه می‌داد و از آنها برای حضور در این مسیر دعوت می‌کرد. دلیل تعطیلی این جشنواره را نفهمیدم و متوجه نشدم که دقیقا به چه دلیلی تعطیل شد و ادامه پیدا نکرد.

خزائی گفت: از صمیم قلب آرزو می‌کنم که جشنواره افق نو دوباره افق جدیدی را شروع کند و آغاز شود. زیرا ما مجموع جشنواره های انقلاب هستیم. جشنواره افق نو، جشنواره هالیوودیسم و حتی جشنواره مردمی، بسیار خوب و تاثیرگذار عمار همه در یک مسیر فعالیت می کنند زیرا به دنبال گفتمان انقلاب هستند.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به بودجه فیلم "چ" حاتمی کیا اشاره کرد و گفت: بودجه فیلم "چ" به 6 میلیارد تومان هم نرسیده بود. ما فیلم سازهای بسیار خوب و فیلم سازهای تراز اول جهانی را در ایران داریم. در حقیقت بهترین فیلم سازان جهان اسلام را می توان در ایران یافت. مجید مجیدی، حاتمی کیا، احمدرضا درویش، میرکریمی، ابوالقاسم طالبی، شورجه و پرویز شیخ طادی از جمله این کارگردان ها هستتد.

وی افزود: همه این کارگردانها اگر بودجه در اختیار آنها قرار گیرد می توانند بهترین فیلم ها را بسازند. فیلم خوب ساختن یعنی از نظر اندیشه تاثیر گذار باشد و به معنای فیلم گران ساختن نیست. باید در همین شرایط که تحریم هستیم شرایط موجود را بررسی کنیم و بر اساس بضاعت موجود برنامه ریزی کنیم.

خزائی به فیلم های ساخته شده در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: 30 تا 40 درصد از فیلم هایی که در سال در سینمای ایران ساخته می شود واقعا به کدام دغدغه مردم می پردازد ؟ مگر این است که تراوشات ذهنی نویسنده و کارگردان است. مردم را مجبور می‌کند بر روی پرده سینما این فیلم ها را ببینند و نه تنها چیزی را به آنها نمی‌دهد بلکه چیزهایی را از آنها هم می‌گیرد.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: هنرمندان ما اهل اندیشه هستند و عملکرد آنها مشهود است و تاثیرگذاری کارهای آنها را ما می بینیم. در حدود 120 فیلم در سال در سینمای کشور ساخته می‌شود ولی در حدود 15 فیلم قابل بحث و بررسی است. همچنین فیلم های استراتژیک که اصلا در ایران تولید نمی‌شود. هنوز ساختن فیلم های استراتژیک در ایران باب نشده است.

شرف الدین: به جای فرش‌های قرمز مادی خط سرخ خون شهیدان را مد نظر قرار دهیم

در ادامه نشست خبری محمدرضا شرف الدین مدیر عامل انجمن سینمای دفاع مقدس گفت: مقام معظم رهبری به مسأله فرهنگ توجه داشتند که به جای فرش‌های قرمز مادی خط سرخ خون شهیدان را مد نظر قرار باید بدهیم. 30 سال زندگی انقلابی نشان داده که مدیریت بحران داشتیم.

شرف الدین با اشاره به رویکرد جشنواره مقاومت گفت: رویکرد جشنواره مقاومت بسیج انسان هایی است که می خواهند بیرون از نظام سلطه نفس بکشند. ما احتیاج به انسان های قدرتمند فرهنگی و بیرون از نظام سلطه داریم. هنوز در آزمون و خطا هستیم و زمان زیادی از عمر سینمای تبلیغاتی ما نگذشته است و قطعا تجربه های ذی قیمتی برای ما خواهد آورد. شاید فیلم آقای درویش مشکلاتی داشته باشد اما ساختار آن برای ما تجربیاتی فراهم کرد.

مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس عنوان کرد: ما در قسمت فناوری و ابزار بسیار وابسته هستیم و اگر ابزاری وارد شود، زیرساخت های سینما تقویت می‌شود. در این میان فیلم کوتاه جایگاه رفیعی پیدا می کند و ما شخصیت های فرهنگی و سیاسی بسیاری داریم که امکان پرداختن به آنها وجود دارد و از جعل تمدن می توانیم جلوگیری کنیم. موافقم که باید هزینه ها مدیریت شود و با این بودجه ها امکان تربیت نیروی انسانی وجود دارد.

وی ادامه داد:رویکرد این جشنواره در بخش بین الملل بیشتر به سمت اندیشه های بیرون از نظام سلطه برای تاختن بر آن و احیای فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها و محترم شمردن کرامت انسانی برای همه بشریت است.

شرف الدین با بیان خاطره ای از اتفاقات طبس اظهار داشت: وقتی آمریکایی ها به طبس حمله کردند، من اولین نفری بودم که بعد از بمباران بالگردها رسیدم. واقعا آرایش آنجا را می شد به راحتی متوجه شویم.ساعتی از شهادت شهید منتظر القائم نگذشته بود که هواپیماها دچار سانحه شده بودند و ترس و وحشت سرآغاز آن اتفاق بود. همین که آمریکایی‌ها دیپلمات ما را به سازمان ملل راه ندادند و برخلاف تعهداتشان عمل کردند، نشان می‌دهد که هنوز می‌ترسند و گوشه ای از آن را ما در طبس دیدیم.


گفتنی است در این مراسم از آهنگ جدید "حامد زمانی" با عنوان طبس رونمایی شد و این خواننده کشورمان علاوه بر طبس، سرود مرگ بر آمریکا را هم برای اهالی رسانه اجرا کرد. 



انتهای پیام/اق


برچسب ها: سینما ، جشنواره ، مقاومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار