رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت: حفظ اکوسیستم طبیعی برای تداوم حیات بشری امری ضروری و ینازمند عزم عمومی است.

علی رهنماییان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: امروزه به دلیل اجرای پروژه های عظیم عمرانی درکشور گاها شاهد حذف چندین هزار اصله درخت در برخی نقاط کشور هستیم که به رغم عدم جایگزینی آن، فعالیت چندانی نیز در حفظ منابع طبیعی و اکوسیستم صورت نمی گیرد و می توان گفت غیرقابل جبران است.

وی در خصوص نعمت های خداوندی طبق کلام صریح قرآن که به انفال الهی تعبیر شده است، گفت: ˈخداوند درخت را برای انسان آفرید و بر اوست که در حفظ و نگهداری آن بکوشدˈ.

رهنماییان حفظ اکوسیستم و منابع طبیعی را بستر حیات و توسعه پایدار کشور دانست و گفت: امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری حفاظت از درختان و ایجاد فضای سبز به منزله ریه های یک شهر، نقش مهمی در تأمین سلامت جامعه دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با بیان اینکه بیش از 80 درصد وضعیت جغرافیایی کشور در قلمرو مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: کشور ایران دارای 48 درصد دشت، دامنه و فلات است و 52 درصد مناطق کوهستانی و تپه ماهور است.

وی افزود: ارزش منابع طبیعی و مراتع فقط از دیدگاه تغذیه دام و تولید فرآورده های دامی نیست، بلکه اهمیت آنها به جهت پوشش مفیدی است که در تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک نقش مهمی دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند عواملی چون قطع پوشش گیاهی 43 درصد، بهره برداری بیش از پیش از منابع اکولوژیک(آب و خاک)23 درصد، چرای مداوم و بیش از ظرفیت دام 23 درصد و فعالیت های کشاورزی و کاربرد نهادها ده درصد، را عمده ترین فعالیت های انسانی در از بین رفتن اکوسیستم و کاهش پتانسیل تولید منابع طبیعی برشمرد.

وی با بیان اینکه ایجاد جنگل های مصنوعی و فضای سبز در اطراف شهرهای بزرگ موجب تولید اکسیژن مورد نیاز جامعه می شود، گفت: حفظ منابع طبیعی و درختکاری در ایران دارای پشتوانه و علایق ملی و سنت تاریخی ایرانی است که باید در اولویت برنامه های توسعه کشور قرار گیرد.

رهنماییان موضوع آب را یکی از چالش های آینده دولت ها و ملت ها عنوان کرد و افزود: برای حفظ منابع آبی و پیشگیری از ایجاد مشکل کم آبی نیازمند سرمایه گذاری های کلان در این بخش هستیم.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند، جاری شدن سیلاب ها، شسته شدن خاک، پرشدن سریع مخازن سدها از رسوبات آبرفتی، افت سطح آب های زیرزمینی، نابودی خاک های حاصلخیز کشاورزی، تغییرات نامطلوب آب و هوایی و کاهش فرآوردهای جنگلی را عوامل مهمی در به هم خوردن تعادل اکوسیستم محیط زیست و گسترش بیابانها و کویرها عنوان کرد./س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.