رضا قوچان نژاد ملی‌پوش ایرانی باشگاه چارتون در گفتگو با روزنامه گاردین از تجربه بالای ملی پوشان ایرانی و حضورشان در مرحله حذفی جام جهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران،  روزنامه معتبر انگلیسی گاردین، به مصاحبه اختصاصی با مهاجم جوان و ملی پوش ایرانی باشگاه چارتون، رضا قوچان نژاد پرداخت.

رضا قوچان نژاد در 11 حضورش در تیم ملی ایران 9  گل به ثمر رسانده است، وی ضمن ابراز رضایت از حضورش در تیم ملی ایران گفت: از بچگی دوست داشتم در چنین جایگاهی قرار گیرم. استادیومی که 110 هزار نفر در آن حضور دارند هواداران از شادی گریه می کنند، حضور در چنین لحظه‌ ای مانند این است که رویایم تبدیل به حقیقت شده است.

صحبت‌های قوچان نژاد در این باره در خصوص حضور در تیم چارتون نیست بلکه در مورد تیم ملی ایران است، زمانیکه امید ایران برای حضور در جام جهانی و 4 تیمی که سهمیه این حضور را دارند بسیار تقلیل یافته بود آنها از دو مرحله مقدماتی به راحتی گذشتند اما در مراحل بعد اندکی با مشکل مواجه شدند، در شرایطی که در دقیقه 90 ازبکستان را شکست دادند، با قطر مساوی و در نهایت در خانه لبنان بازی را واگذار کردند.

 دیدار بعدی ایرانی‌ها با کره جنوبی رقیب دیرینه و سخت این تیم بود، بازی که پیروزی در آن نقش تعیین کننده داشت، این دیدار در ورزشگاه آزادی انجام می شود، استادیومی که در نوع خود یکی از بزرگترین‌ های دنیاست و مملو از حضور تماشاگرانی است که انتظارات زیادی از تیم ملی کشورمان داشتند .

قوچان نژاد در آن دیدار و در سن 25 نخستین بازی خود را با پیراهن  تیم  ملی به نمایش گذاشت.

 وی در این خصوص بود: در آن لحظه فشاری متحمل من نبود، بلکه دلیلی برای فوتبال بازی کردن بود، سایر مسائل هم به همان اندازه مانند پول و ... مهم هستند، اما وقتی که در سنین پایین به سر می برید رویای شما بازی در حضور تعداد زیاد تماشاگر است، شما هم از آنکه می توانید در آنجا باشید لذت خواهید برد و احساس خوبی خواهید داشت، این اتفاق برای من بارها رخ داده است.



قوچان نژاد هر چند در پیروزی یک بر صفر مقابل کره جنوبی نتوانست کاری از  میان ببرد،  اما خوشحال به نظر می رسید، این بازیکن 25 ساله 9 ماه بعد دقیقا در زمانیکه که دو تیم در دیدار برگشت مقابل اولسان کره جنوبی کنار هم قرار گرفتند گلی سر نوشت ساز را وارد دروازه حریف کرد تا تیم ملی کشورش جواز حضور در برزیل را کسب کند.

هرچند چوی کانگ هی، سرمربی کره جنوبی با مصاحبه هایی که انجام داده بود شرایط بدی را برای این دو تیم رقم زده بود اما در نهایت این تیم موفق شد.

چوی که از شکست مقابل ایران در تهران عصبانی شده بود از شرایط میزبانی انتقاد و اعلام کرد در کره جبران شکست را خواهد کرد.

حضورش در جام جهانی قطعی شده بود مورد غضب شدید کارلوس کی‌روش پرتغالی سرمربی ایران قرار گرفت در پاسخ به این رفتار اعلام کرد: چون به مردم ایران توهین کرده لباسی را به تن کرد که عکس سرمربی کره جنوبی با حالت عصبانی بر روی آن قرار داشت. زمانی هم که در این دیدار رضا قوچان نژاد موفق شد گلزنی کند او این پیروزی را با ژستی متفاوت به رخ تیم کره جنوبی کشید. پس از این اتفاق و داستان های کی روش، رضا قوچان نژاد که در 11 حضور خود موفق شده بود 9 گل به ثمر برساند مورد توجه قرار گرفت و به محبوبیت دست یافت.

رضا از 8 سالگی در هلند زندگی کرده بود چرا که خانواده او در این زمان به این کشور مهاجرت کردند او از یک مدرسه فوتبالی فارغ التحصیل شده و در تمام رده های تیم ملی هلند بازی کرده است.

او در سن 11 سالگی راهی باشگاه هیبر نوین شد و تا 12 سالگی به بازی خود در این باشگاه ادامه داد اما در این بین مارک اوورماس وی را کشف کرد و او را به صورت قرضی به باشگاه گواهر ایگز برد.

وی در این خصوص گفت: ارتباط بسیار خوبی با مارک اوورماس دارم، وقتی کوچکتر بودم او همیشه همراه من بود، در تیم هیبرنوین که بودم او با من تماس گرفت و خواست که به تیمش بپوندم، تا قبل از مصدو‌میت سختی که تقریبا یک سال از ناحیه رباط صلیبی درگیر آن بود برای او و تیمش بازی کردم در طول مدتی که وی دوران نقا‌حت را سپری می‌کرد به ادامه تحصیل در رشته حقوق پرداخت و نواختن و‌یولن را آغاز کرد که وی هم اکنون یک ویلون زن حرفه ای است.

پس از سپری کردن دوران نقاحت به تیم اوورماس بازگشت کی فصل را در آنجا باقی ماند و پس از آن رهسپار در تیم کامبور شد.

وی در اولین حضورش در این تیم در 9 ثانیه حضورش موفق به گلزنی شد و به رکورد یوهان کرایف دست یافت، تیم سنت ترودن در بلژیک مقصد بعدی وی بود و پس از آن هم در استاندارد لیژ حضور یافت.

مالک استاندارد لیژ رولند دوشاتلف است که سال گذشته چارتون اتلتیک را هم خریداری کرد، سه بازیکن از استاندارد لیژ به صورت قرضی به چارلتون پیوستند اما استعداد جوان ایرانی با این تیم قرارداد دائمی بستند، این بازیکن هم اکنون در تیمی بازی می کند که برای عدم سقوط به دسته پایین‌تر  تلاش می‌کند.



رضا قوچان‌نژاد در خصوص این شرایط گفت: اگر بتوانیم در دسته یک بمانیم درست مانند این است که قهرمانی درلیگ قهرمانان اروپا را کسب کرده‌ایم امیدوارم بتوانیم درهفته‌های آتی کاری را انجام دهیم.

او فصل را در حالی در استاندارد لیژ آغاز کرد که برای رسیدن به قهرمانی در بلژیک تلاش می‌کردند تا بتوانند در رقابت‌های لیگ اروپا به میدان روند. اما رضا معتقد است نجات دادن چارتون از سقوط ارزش بیشتری دارد.

وی در ادامه افزود: می‌توانید مقایسه کنید زمانی که در بالاترین سطح بازی می‌کنید به دنبال رسیدن به یک جام هستید، اما هم اکنون جام برای شما در سقوط نکردن خلاصه می شود، شاید اندکی حرفم احمقانه به نظر رسد، اما واقعیت این است، ما هم اکنون یک هدف را دنبال می‌کنیم و بهتر از آن است که بی‌هدف نباشیم.

تلاش برای عدم سقوط مسئله‌ای است که باعث شده چارتون در شرایطی قرار گیرد که کسب سه امتیاز برایش از اولویت بالایی برخوردار باشد.

قوچان نژاد ضمن تأیید این مسئله گفت: فلسفه این موضوع کمی برای من متفاوت است اول اینکه انگلیس لیگ فیزیکی است مدافعان در هر دیدار تلاش می کنند تا شما را دچار مشکل کنند. به همین خاطر شما باید تلاش کنید درهمکاری با هم تیمی‌هایتان بهتر باشید.

دوم اینکه در هلند برای پیروزی بازی می‌کردیم امااینجا هم این است که نبازیم، من درمدرسه فوتبال هلند رشد کرده‌ام و آنها همیشه فوتبال تهاجمی را از خودنشان می‌دهند وتمرکز کمتری روی دفاع داشته باشند، این یک تجربه فوق العاده برای من است که این بعد را نیز تقویت کنم.

اما آشنایی قوچان‌نژاد با لیگ انگلیس به صورت تصادفی رخ نداده است، زمانی که خوزه ریگا در ماه مارس جانشین کریس پاول در این تیم شد شیوه فوتبال باشگاه کمی روی پاسکاری نباشد، مسئله‌ای که کاملاً با شیوه بازی رضا مناسب است.
گل پیروزی بخش او مقابل لیدز تنهاگل او در این فصل برای چارتون به شمار می رود. اوهمکاری انکار ناپذیری با هم تیمی هایش دارد.

اما در این میان نقش وی در تیم ملی ایران قدری متفاوت است و درنوک حمله تیم ملی کشورش قرار دارد و تلاش می کند تمیش را برای نخستین بار در جام جهانی به مرحله حذفی برساند، گروهی که ایران در آن قرار گرفته است متشکل از تیم‌های بوسنی وهرزگوین ونیجریه است. اما روند آماده‌سازی تیم ملی ایران برای جام جهانی ایده‌آل نبود، کارلوس کی روش چندی پیش این موضوع را موردانتقاد قرار داد.



قوچان نژاد دراین خصوص افزود: تیمهایی هستند که ما برای رویارویی با آنها برنامه ریزی می‌کنیم، اما آنها بیشتر برنامه ریزی خود را انجام داده‌اند، اما یک برنامه ریزی غلط برای ما محسوب می شود.

قوچان‌نژاد در حالی این مسائل را ابراز می‌کند که تنها گل ایران را مقابل گینه به ثمر رسانده است. اومعتقد است که گینه تیم قدرتمندی بوده است و از طرفی هم ایرانی‌ها خوب بازی نکرده‌اند، اما چیز‌های زیادی از این دیدار برای یادگیری وجود داشته است.

بازیکنان ملی پوشی که درباشگاه‌های داخلی بازی می‌کنند هم اکنون دراردوی آفریقای جنوبی حضور دارند. آنها پنج برصفر سوالز مراکش را شکست دادند، قوچان‌نژاد و سایر لژیونرها ماننداشکان دژآگه در کمپ اتریش به اردوی تیم ملی اضافه می‌شوند تا از آنجا راهی مقصد نهایی یعنی برزیل شوند، جایی که مکانی برای خلق امید‌های تازه است.

وی درصحبت‌های پایانی خود درخصوص تیم ملی گفت: ما تیم با تجربه‌ای داریم، این تیم بازیکنان خوبی را دارا است که تجربه حضور در لیگ‌های معتبر اروپایی مانندلالیگا را دارند، سرمربی با تجربه‌ایی داریم که از لحاظ تاکتیکی از توانایی بالایی برخوردار است.

آرژانتین بدون شک تیم نخست است ماهم باید برای جایگاه دوم با نیجریه و بوسنی بجنگیم که فکر نمی‌کنم چیزی از آنها کم داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: حقیقت ، حضور ، سهمیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار