به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت حمید ابوطالبی، گزینه مورد نظر ایران برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل نتواند پست خود را تحویل بگیرد و یا کس دیگری جایگزین وی شود، در واقع تصمیم آمریکا برای عدم اعطای ویزا به وی باعث نخواهد شد ایران مجبور به معرفی کس دیگری در این‌ سمت شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری المانیتور در گزارش خود در این‌باره آورده است: به نظر نمی‌رسد ایران تصمیم داشته باشد دیپلمات دیگری را جایگزین حمید ابوطالبی کند.

با وجود اهمیت این موضوع، هم مقامات آمریکا و هم مقامات ایران به نظر می‌رسد که قصد دارند اجازه دهند این روند به همین صورت ادامه یابد و خود نیز بر روی موضوعات حساس‌تر به ویژه برنامه هسته‌ای ایران، مسئله سوریه و افغانستان و دیگر مسائل مهم منطقه بپردازند.

این در حالی است که یک مقام ارشد ایران که خواست نامش فاش نشود، در این‌‌باره به المانیتور گفت: ابوطالبی همچنان با وجود امتناع آمریکا از صدور ویزا، گزینه مورد نظر ایران باقی خواهد ماند. ایران نیازی به اصلاح گزینه خود نمی‌بیند و این در حالی است که به نظر می‌رسد واشنگتن بار دیگر عدم تمایل برای تغییر ذهنیت خود را نشان داده است. این مسئله یک آزمایش درباره آمریکا بود، آزمایشی که به نظر می‌رسد آمریکا در آن مردود شده است.

المانیتور نوشت: از سوی دیگر از زمانی که این مشکل ایجاد شده است، همگان منتظر واکنش روحانی به آن هستند.

این مقام ارشد ایرانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید می‌کند: هیچ یک از طرفین نمی‌خواهد از موضع خود عقب بکشد. شاید هم قادر به این کار نیستند. بنابراین بهترین راه برای دو طرف این است که از کنار موضوع بگذرند و به موضوعات دیگر بپردازند. 

در پایان این گزارش آمده است: مجلس ایران به روحانی فرصت 10 روزه‌ای برای شکایت از اقدام آمریکا در این‌باره داده است و هشدار داده است که پس از این 10 روز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه را احضار خواهد کرد. از سوی دیگر مقام ایرانی در پاسخ به این سوال المانیتور که در صورت عدم صدور ویزا برای ابوطالبی از سوی آمریکا تهران چه اقدامی انجام خواهد داد، تاکید کرد: هیچ مشکلی نیست، زیرا معاون سفیر ما در آنجا است و کارها را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار