در پی خودداری از صدور روادید برای "حمید ابوطالبی"؛

نمایندگی ایران در کميته ميزبان سازمان ملل: اقدام آمريکا تخلف آشکار در اجرای قانون است

سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، اقدام دولت آمریکا در خودداری از صدور روادید "حمید ابوطالبی"را تخلف آشکار آمریکا از اجرای قانون و حقوق بین الملل دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، اقدام دولت آمریکا در خودداری از صدور روادید حمید ابوطالبی، نماینده جدید ایران نزد این سازمان را تخلف آشکار آمریکا از اجرای قانون و حقوق بین الملل دانست.

"غلامحسین دهقانی" در نشست فوق العاده کمیته میزبان سازمان ملل متحد که برای رسیدگی به اعتراض جمهوری اسلامی ایران درباره صادر نشدن روادید حمید ابوطالبی تشکیل شده بود، تضییقات تحمیلی دولت میزبان بر هیئت نمایندگی کشورمان را تشریح کرد.

سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل صادر نشدن روادید برای نماینده جدید جمهوری اسلامی ایران را تخلف آشکار دولت امریکا از تعهدات خود بر اساس مقررات حقوق بین الملل و از جمله توافقنامه مقر سازمان ملل متحد دانست.

وی خطاب به اعضای کمیته میزبان تاکید کرد: همه دولتهای عضو و مسئولان سازمان ملل باید در مخالفت با این تخلف و جلوگیری از آن احساس مسئولیت و برای حفظ اعتبار سازمان ملل و اطمینان از کارآیی نمایندگی های دول عضو، با این موضوع بطور جدی برخورد کنند. 

دهقانی با اشاره به بندهایی از موافقتنامه مقر که بر تعهد صریح دولت میزبان مبنی بر صدور روادید برای نمایندگان اعزامی کشورها به سازمان ملل اشاره دارد، تاکید کرد: معاون حقوقی دبیرکل سازمان ملل نیز باید همه تدابیر لازم را برای تبعیت مقامات دولت امریکا از تعهدات حقوقی خود اتخاذ کند. 

وی از کمیته میزبان خواست این موضوع را بصورت جدی و فوری بررسی کند و با توسل به همه شیوه ها و ابزارها، اطمینان یابد که دولت میزبان تصمیم اخیر خود مبنی بر صادر نشدن روادید یادشده را که تخلفی آشکار از تعهدات بین المللی امریکاست، مورد بازنگری قرار دهد.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل همچنین از دبیرکل این سازمان به عنوان طرف قرارداد با دولت میزبان خواست به مسئولیت خود در اطمینان یافتن از اجرای کامل و دقیق قرارداد مقر عمل کند.

غلامحسین دهقانی در پاسخ به اظهارات بی اساس نماینده آمریکا در این نشست که در توجیه خودداری دولتش از صدور روادید برای حمید ابوطالبی بیان کرد، نمونه هایی از اقدامات خصمانه آمریکا برضد ملت ایران را برشمرد و گفت: ملت ایران خاطرات تلخ تری از دخالت ها و اقدامات خصمانه آمریکا در شش دهه گذشته دارد که یادآوری آنها در ظرفیت نشست این کمیته ضروری نیست. 

وی افزود: در این کمیته ما در خصوص تعهد حقوقی دولت میزبان سازمان ملل متحد و رعایت حقوق اعضای این سازمان سخن می گوئیم لذا ملاحظات و تصمیمات سیاسی داخلی کشورها، نمی تواند در این ارتباط جایگاهی برای طرح یابند.

با توجه به اینکه معمولا در کمیته روابط با دولت میزبان سازمان ملل، تعداد محدودی از کشورهای این سازمان حضور دارند، برخی کشورها از جمله روسیه، چین، بلاروس، سوریه و اکوادور در حمایت از موضع جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند.

در پایان این نشست فوق العاده، نماینده قبرس به عنوان رئیس کمیته میزبان از دولت آمریکا خواست اعطای روادید برای اعضاء را تسهیل و مفاد موافقتنامه مقر را اجرا کند.

"نیکولوس امیلیو" همچنین تاکید کرد: با توجه به حساسیت این موضوع، کمیته میزبان مسئله را همچنان پیگیری خواهد کرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار