معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش ابتلا به سرطان نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

اکبر سلیمانی در همایش هفته سلامت در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: به دلیل نبود برنامه های غربالگری شیوع بیماری های سرطان به خصوص سرطان دستگاه گوارش و سینه روز به روز بیشتر می شود.
وی افزود: بیشتر بیماران سرطانی بستری در بخش
ICU بیمارستان های استان چهارمحال و بختیاری با سرطان های پیشرفته دست و پنجه نرم می کنند که به دلیل تشخیص دیرهنگام، بیماری آنان به برنامه های درمان و شیمی درمانی پاسخ نمی دهد .
سلیمانی افزود: در برخی شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری آمار ابتلا به بیماری سرطان بالاست و بررسی علت شیوع این بیماری ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: آمار رو به افزایش سرطان استخوان در کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری به دلیل استفاده و تماس با سموم شیمیایی نیز از مواردی است که به شدت نیازمند پیگیری و درمان است .
سلیمانی افزود: با اجرای برنامه های پیشگیرانه می توان 30 درصد از ابتلا به بیماری سرطان جلوگیری کرد .
وی گفت: ضروری است که افراد بالای 45سال هرسه سال یکبار غربالگری و مهار فاکتور های سلامتی نظیر قند و فشارخون و ابتلا به انواع سرطان ها را بررسی کنند.
سلیمانی، دیابت را از دیگر بیماری های در حال افزایش دانست و افزود: 75درصد عامل نارسایی کلیه در افراد دیالیزی دیابت و 22درصد ناشی از فشار خون بالاست و تنها حدود سه درصد وابسته به ژنتیک وعوامل وراثتی است .
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کم تحرکی و سبک نادرست زندگی، ابتلا به دیابت و فشارخون را در کودکان و نوجوانان افزایش داده است .
اکبر سلیمانی افزود: حدود 40 درصد ابتلا به دیابت ناشی از عوامل وراثتی است و مابقی آن به سبک زندگی افراد وابسته است .
وی ارتقای سطح دانش سلامت مردم و ارائه بسته های حمایتی برای مهار و ارزیابی فاکتورهای سلامتی آنان را ضروری دانست .
همایش هفته سلامت با حضور جمعی از کارکنان بهداشتی و درمانی مراکز بهداشت و بیمارستان های استان چهارمحال و بختیاری در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد و در پایان از 32نفر از فعالان عرصه سلامت استان تقدیر شد .
سالانه حدود 500 بیمار مبتلا به سرطان در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی می شود./س

برچسب ها: افزایش ، سرطان ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.