اطلاع رسانی ؛فرهنگ سازی واتخاذ تدابیری برای جلوگیری از اضافه برداشت ها و حفاری غیرمجاز لازم و ضروری می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ سرپرست اداره منابع آب شهرستان خدابنده با بیان این مطلب گفت:شرایط فعلی که میانگین افت سالانه آب زیرزمینی در شهرستان بیش از یک متر است ، ضمن اطلاع رسانی وفرهنگ سازی اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از اضافه برداشت ها و حفاری غیرمجاز لازم و ضروری می باشد.

حاجی میری افزود:در این راستا در 6 ماهه دوم سال92 با برگزاری جلسات با مسئولین شهرستان وصاحبان صنایع، کشاورزان و بهره برداران از منابع آب زیرزمینی ،راهکارهای لازم جهت کنترل برداشت از منابع آب ارائه گردیده است.

وی تشریح وضعیت منابع آبی شهرستان را به صورت چهره به چهره در روستاهای شهرستان خدابنده رامهم ارزیابی و تصریح کرد : این امر باعث شده تا کشاورزان به صورت داوطلبانه و پیشرو در جهت تعویض منصوبات و کنترل برداشت و نصب کنتور اقدام نمایند.

سرپرست امورآب خدابنده میزان کل تخلیه آب زیرزمینی شهرستان 213 میلیون متر مکعب درسال اعلام کرد وگفت : در طی سال 92 تعداد 67 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که میزان آب صرفه جویی شده از این محل بیش از 5 میلیون متر مکعب در سال خواهدبود.

حاجی میری اضافه کرد :هم اکنون انسداد چندین حلقه چاه غیرمجاز و با آبدهی زیاد نیز در دستور کار قرار دارد و تعداد 9 فقره دستگاه حفاری غیرمجاز نیزدر سال 92 توقیف شده است.

وی افزود : علیرغم وسعت زیاد شهرستان و کثرت تعداد روستاهای تابعه(255 روستا) کنترل برداشت با شدت قابل قبولی در دست اقدام می باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه نصب کنتور حجمی وهوشمند برای تمام چاه های صنعتی و اکثر چاه های دیزلی که اضافه برداشت دارند در دستور کار قرار دارد تصریح کرد : امکانات و شرایط این کنتورها طوری است که با دسترسی به اینترنت برداشت چاه ها و تخلفات صورت گرفته کنترل و پیگیری می شود.

حاجی میری خاطر نشان کرد: تعداد چاه های مجاز شهرستان بیش از 2400 حلقه و تعداد چاه های غیرمجاز شناسایی شده بیش از 1600 حلقه می باشد./ش

برچسب ها: ضرورت ، فرهنگ ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.