کارشناس مذهبی و معارف دینی گفت: امروز بزرگترین ظلم به زنان نگاه درجه دومی و ابزاری به آنان است، اسلام هیچ‌گاه مخالف صد درصدی با اشتغال زنان نیست چرا که در بعضی مکان‌ها حضور آنان موثرتر از مردان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید قاسم رزاقی موسوی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص مقام زن، و جایگاه واقعی و حقیقی زن بیان داشت: در اندیشه اسلامی همه انسان‌ها صرف نظر از قوم و قبیله و نژاد و مذهب دارای کرامت انسانی هستند و لذا نباید مورد بی‌احترامی و ظلم دیگران قرار گیرد. 

وی با اشاره به نگاه عمیق و دقیق بین دو موجود انسان زن و مرد تصریح کرد: ظرفیت‌هایی که خداوند در وجود و فطرت زن قرارداده او را به یک موجود خاص و با ارزش به عنوان تأثیرگذار در جامعه بشری تبدیل کرده و این ارزش‌گذاری مضاعف اسلام برای شخصیت و مقام زن با نگاه به تاریخ  به ویژه عرب جاهلی کاملا نمود پیدا می‌کند. آن‌جا که در فرهنگ غرب جاهلیت پسر وارث همسران پدر خود می‌شود و یا زنده به گور کردن دختران افتخاری برای آن خانواده محسوب می‌شد. 

حجت‌الاسلام رزاقی موسوی در ادامه با بیان اینکه اسلام محدودیت‌های حاکم به زن را از بین برده است، افزود: با ورود اسلام تمام محدودیت‌های زنان از میان برداشته شد و جایگاه مستقل که سرشار از کرامت و عزت است به وجود فطرت زن بازگردانده شد تا با بهره‌گیری از استعدادها و ظرفیت‌های خداوندیش برای تکامل به نحو احسن و ممکن استفاه شود.
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و استعدادهای زنان در محیط‌های اجتماعی و خانوادگی به طوری که به شخصیت و مقام زن ظلمی صورت نگیرد، بیان داشت: در سخنان اصیل مقام معظم رهبری به صراحت بیان شد «در واقع ایشان موفقیت جامعه را در عدم تفکیک بین مقام زن و خانواده دانسته‌اند.»

حجت‌الاسلام رزاقی با بیان اینکه اسلام ارزش واقعی را برای معنویت قرار داده گفت: خداوند در مقابل حیات مادی، حیات معنوی را برای تعالی انسان و رسیدن به جایگاه حقیقی و واقعی او در نظام آفرینش قرار داده چرا که مهمترین ارزش اسلام نیز رسیدن به این حرف و جایگاه است. لذا همه راهبردها و برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که انسان از این فرصت الهی خود به نحو احسن استفاده کند. در اینجاست که وجود زن باتوجه به فطرت خداوندیش برای رسیدن خانواده و سپس جامعه به این هدف مشخص می‌شود. 

وی در ادامه تأکید کرد: پرداختن به مسائل حوزه زنان و درنظر گرفتن نقش مادری و همسری زن، یکی از رموز موفقیت جامعه است. 

وی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کریم آرامش خانواده با وجود زن حاصل می‌شود گفت: ویژگی‌های فطرت زنان به گونه‌ای است که آرامش بخش خانواده است و به واسطه این آرامش فرزندان مناسب برای جامعه تربیت و باعث حضور موثر مردان در اجتماع می‌شود.
 
وی با تأکید رهبری مبنی بر اصلی نبودن اشتغال برای زنان اظهار داشت: براساس شخصیت فطری زن، شغل مسئله‌ مهمی نیست بلکه مسئله‌ اصلی آرامش و امنیتی است که زن باید درخانواده ایجاد و در جامعه داشته باشد، نگاه درجه دومی به زن و نادیده گرفتن ویژگی‌های خداوندی از بزرگترین حکم به زن است.
 
وی تصریح کرد: نمی‌توان گفت اسلام مخالف اشتغال زنان است چرا که در بسیاری از حوزه‌ها حضور زنان بسیار مهم و کارآمد و اگر مردی به آن شغل درآید اشتباه و مضر است، اما متأسفانه یکی از اشباهات پیش روی جامعه ما نگاه به زن به تبع فرهنگ غربی در قالب برده‌داری نوین اشتغال زن در مشاغلی متعارض با ظرفیت و ویژگی‌های اوست. 

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان ذهن را از حرف‌های کلیشه‌ای فراورده‌های غربی درباره زن خالی کرد و در مسیر اصلی قرار گرفت گفت: همان طور که مقام معظم رهبری به خوبی تشخیص دادند با تشکیل یک نهاد فراقوه‌ای نه فقط زیر نظر قوه مجریه و قضایی بلکه ارگانی که قابلیت پاسخ‌گویی به این مسائل را داشته باشد به شدت لازم است. و اگر توصیه‌های اسلام در این زمینه جدی بگیریم می‌توان گفت که به هدف اصلی نزدیک شده‌ایم.
 
وی در پایان با بیان اینکه به یک تکنیک درخصوص حوزه اشتغال زنان نیاز داریم، خاطر نشان کرد: باید با بررسی‌ها مکان‌های لازم برای حضور زنان و همچنین مکان‌های مخرب و آسیب‌زا مشخص شود، ضمن اینکه با تشکیل نهاد فراقوه‌ای به خوبی می‌تواند در این مسیر گام بردارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار