سراج در مراسم توديع و معارفه بازرس كل استان اردبيل:

قوه قضائيه در تحقق سياست‌هاي كلان اقتصاد مقاومتي نقش پيشگيرانه و مقابله‌گرايانه دارد

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در آيين توديع و معارفه بازرس كل استان اردبيل گفت: قوه قضائيه در تحقق سياست‌هاي كلان اقتصاد مقاومتي و شعار سال نقش نظارتي، هدايتي، پيشگيرانه و مقابله‌گرايانه دارد.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "ناصر سراج" در  آيين توديع و معارفه بازرس كل استان اردبيل كه با حضور رئيس كل دادگستري و مسئولان استاني در دادگستري اردبيل برگزار شد، با تشريح سياست انتصاب قضات براي جايگاه بازرسان كل استاني گفت: تلاش دارم قضات عالي رتبه را در رأس بازرسي كل استان‌ها منصوب كنم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور تصریح کرد: با اين كار چند هدف را دنبال مي‌كنم، اول اين‌كه قضات به قانون اشراف داشته و در رابطه با بازرسي، نظارت، دستگيري و اجراي قانون دقت لازم را دارند.

وی ادامه داد: هدف ديگر از اين سياست كم كردن فرايند دادرسي‌ها است تا از انتقال پرونده‌ها به مركز جلوگيري شود و چنانچه يك قاضي در راس مراكز بازرسي استان‌ها باشد، دستگاه قضايي كه مرجع رسيدگي به پرونده‌هاي ناشي از گزارش تهيه شده از سوي هيات بازرسي است، بهتر زبان قاضي را مي‌فهمد، چرا كه قاضي سعي مي‌كند گزارش‌هاي بازرسي خود را حقوقي تهيه كرده و از اين بابت اين پرونده‌ها زودتر در دادگاه رسيدگي مي‌شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به تاخير در انتصاب بازرس كل استان اردبيل و انتقاد برخي رسانه‌هاي محلي به اين موضوع گفت: حساسيت برخي رسانه‌هاي محلي راجع به تاخير انتصاب بازرس كل استان و همچنين برخي نمايندگان استان جاي تشكر دارد، ابلاغ بازرس كل جديد استان بيش از يك ماه قبل، صادر شده بود ولي به علت مشغله‌هاي كاري پايان سال به تأخير انجاميد.

سراج با تأكيد بر اين‌كه اكثر كارهاي بازرسي استان‌ها ديجيتالي بوده و از سوي مركز كنترل مي‌شود، گفت: سازمان بازرسي سه نوع بازرسي انجام مي‌دهد؛ برنامه‌اي، موردي و فوق العاده. بازرسي برنامه‌اي در ابتداي سال تدوين مي‌شود و هر استان مي‌داند كه چند بازرسي برنامه‌اي و نظارتي دارد و براي آن برنامه‌ريزي مي‌كند.

وی ادامه داد: به عبارت ديگر مشخص است كه بازرس‌هاي استان‌هاي كشور چه برنامه بازرسي و نظارتي دارند و چه مدتي به طول مي‌انجامد. به همين خاطر مي‌توان گفت كه انتصاب ديرهنگام بازرس كل جديد استان اردبيل هيچ خللي در بازرسي و نظارت در استان اردبيل ايجاد نكرد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به تأكيد بازرس كل سابق استان اردبيل مبني بر حمايت‌هاي امام جمعه و نماينده ولي فقيه در اين استان از بازرسي استان گفت: تمايل داشتم امام جمعه و نماينده ولي فقيه استان نيز در جلسه حضور مي‌داشت تا حضوراً از حمايت‌هاي ايشان از بازرسي كل استان تقدير و تشكر مي‌كردم. بازرس كل سابق استان تأكيد كردند كه امام جمعه اردبيل از سازمان بازرسي حمايت‌هاي بي‌دريغي داشتند ولي بنده معتقدم ايشان صدردرصد مطيع قانون بوده و از قانون حمايت مي‌كنند نه از بازرسي يا اداره خاص و چون بازرسي استان قانون گرا است ايشان حمايت كرده است كه جا دارد از بينش ايشان تشكر كنم.
 
30 درصد برنامه‌هاي سال 93 سازمان بازرسي درباره اقتصاد مقاومتي خواهد بود

وي با اشاره به برنامه‌هاي موردي سازمان گفت: 70 درصد برنامه سازمان به كارهاي برنامه‌اي و بازرسي‌هاي فوق العاده و بازرسي موردي اختصاص دارد و همان طور كه مستحضريد مقام معظم رهبري قبل از سال جديد و حتي در فرمايشاتي كه بعد از نوروز داشتند تأكيد ويژه در خصوص اقتصاد مقاومتي و تحقق شعار سال داشته‌اند و بايد اشاره شود كه اقتصاد مقاومتي تاكتيك نيست، بلكه بينش و يك گرايش است و قطعا سازمان بازرسي كل كشور در اجرايي كردن فرامين رهبري مي‌تواند نقش اساسي داشته باشد و انشاء‌الله بنا داريم 30 درصد برنامه‌اي كه تنظيم نشده در خصوص فرامين رهبري تنظيم و آن را اجرايي كنيم.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: درباره اقتصاد مقاومتي همان روزهاي نخست ابلاغ، رؤساي سه قوه لبيك گفته و هر كدام در حوزه اختيارات خود برنامه‌هايي تنظيم و اجرايي كرده‌اند كه البته شايد كامل نباشد و در ادامه كار برنامه‌هاي كاملي به سازمان‌ها ابلاغ خواهد شد که يكي از برنامه‌هاي سازمان بازرسي تبيين برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي قوا و تعيين وظايف براي سازمان‌هاي مختلف است که خوشبختانه اقدامات خوبي انجام شده و اقدامات بهتري تدارك ديده مي‌شود كه به زودي به سازمان‌هاي مربوطه ابلاغ خواهد شد.
 
تشريح نقش قواي مجريه و مقننه در اجراي سياست‌هاي كلان اقتصاد مقاومتي

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با تأكيد بر اين‌كه قوه مجريه ركن ركين اجراي سياست‌هاي كلان اقتصاد مقاومتي و تحقق شعار سال است، گفت: دولت در خط مقدم بوده و در خصوص ايجاد اشتغال، افزايش ارزش پول ملي، كنترل تورم و سرمايه‌گذاري و تشويق به سرمايه گذراي نقش بزرگي بايد ايفا كند كه انشاء‌الله با همتي كه در جناب رئيس جمهور شخصا سراغ دارم و سخنراني‌هايي كه در اين رابطه داشته‌اند و دستورهايي كه به معاون اول خود به عنوان رئيس ستاد مبارزه با مفاسد صادر كرده اند، در آينده شاهد اقدامات موثري از سوي دولت خواهيم بود و قوه مقننه در خصوص اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و تحقق شعار سال اقدامات تقنيني، كنترلي، نظارتي و هدايتي دارد و قوه قضائيه نيز نقش نظارتي، هدايتي، پيشگيرانه و مقابله گرايانه دارد كه انشاء‌الله به مقابله گرايانه نخواهيم رسيد و سعي مي‌كنيم در سه وظيفه نخست به اهداف خود برسيم و با مشكلي مواجه نشويم.
 
اكثر مديران خدوم و پاكدست هستند/ سعي مي‌كنيم با نظارت مديران را در مسير درست نگه‌داريم

سراج با تأكيد بر تقدم نظارت بر بازرسي گفت: در اين خصوص در قانون نيز پيش بيني شده است كه قبل، حين و بعد امور، نظارت و بازرسي شود، سازمان سعي مي‌كند قبل و حين نظارت داشته و مانع رسيدن كار به بعد از انجام امور شود، خوشبختانه اكثر مديران پاكدست و خدوم هستند و اقليت متخلفي هستند كه قابل طرح هم نيستند و سعي مي‌كنيم در مرحله قبل و حين مديران خدوم را حفظ كنيم. مديران، سرمايه نظام هستند و اگر بي‌جهت آبرويشان برده شود مورد بازخواست اخروي خواهيم شد. سعي ما اين است كه مديران را با نظارت در مسير درست نگه داريم و مانع انحراف آنان شويم.

وی ادامه داد: در يكي، دو سال گذشته بيش از 40 هزار مزايده و مناقصه را نظارت كرديم که بيش از 20 هزار مزايده و مناقصه را به صورت فيزيكي و با استقرار هيات بازرسي نظارت كرديم و حدود 7 هزار مزايده و مناقصه را متوقف و بعد از رفع ايراد مجددا برگزار كرديم كه اكثر مديران از هيات بازرسي سازمان تشكر و تقدير كردند و مطمئن باشيد با اقليت مديران متخلف به شدت برخورد مي‌كنيم و در دستگاه قضايي اغماضي براي آنان متصور نیست.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه مردم در تحقق اقتصاد مقاومتي نقش اساسي دارند، گفت: همه بايد دست به دست هم بدهيم تا مطالبه مقام معظم رهبري محقق شود. نوع و الگوي مصرف در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نقش حائز اهميتي دارد و اين حرف به معناي آن نيست كه كم مصرف كنيم، بلكه بايد بهينه و درست مصرف كنيم. اين موضوع را بايد به مسئولين جزء، استراتژيك و اصلي انتقال دهيم تا مردم نيز آن را در زندگي خود لحاظ كنند. اگر اين اتفاق بيافتد ما موفق خواهيم بود.

وي در پايان اين مراسم ضمن تقدير و تشكر از كرمي بازرس كل سابق استان اردبيل، رضايي را به عنوان بازرس كل استان اردبيل معرفي كرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار