رئیس جمهور آمریکا به ژاپن اطمینان داده است جزایرکوچک مورد مناقشه با چین مشمول پیمان امنیتی دوجانبه ای است که آمریکا را ملزم به دفاع از ژاپن می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارا به نقل ازخبرگزاری فرانسه ، "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا به ژاپن اطمینان داده است جزایرکوچک مورد مناقشه با چین که در دریای چین شرقی واقع است، مشمول پیمان امنیتی دوجانبه ای است که آمریکا را ملزم به دفاع از ژاپن می کند. 

سخنان اوباما در این خصوص روز چهارشنبه ساعاتی پیش از ورود وی به توکیو در روزنامه یوموری منتشر شد. هدف از سفر اوباما به ژاپن تاکید بر استحکام روابط دو کشور با توجه به تنش های فزاینده بر سر کره شمالی و چین است. 

به نوشته روزنامه یوموری، اوباما با اشاره به جزایر مورد مناقشه موسوم به سنکاکو در ژاپن، و دیائویو در چین است، گفت: « سیاست آمریکا روشن است. جزایر سنکاکو تحت اداره ژاپن قرار دارد و بنابران مشمول پیمان همکاری و امنیت متقابل آمریکا و ژاپن می شود.» 

وی گفت: « ما با تلاش های یک جانبه برای تضعیف اداره این جزایر توسط ژاپن مخالفیم.» 

سفر اوباما به ژاپن نخستین مرحله از سفر دوره ای وی به چهار کشور آسیایی محسوب می شود. وی تلاش خواهد کرد به متحدان اصلی آمریکا از جمله ژاپن و کره جنوبی اطمینان دهد که مناسبات واشنگتن با این کشورها به اندازه قبل مستحکم است. 

اوباما در پاسخ کتبی به سؤالات روزنامه یوموری اعلام کرد به "شی جینپینگ" ، رئیس جمهور چین گفته است همه کشورها در حل و فصل صلح آمیز مناقشات مربوط به دریای چین شرقی ذینفع هستند. 

از سال 2010 که ژاپن جزایر مورد مناقشه با چین را  از مالک خصوصی  آن خریداری کرد، کشتی های نیروی دریایی و گارد ساحلی چین و ژاپن گاه و بیگاه در اطراف این جزایر گشت زنی می کنند. 

وزارت دفاع ژاپن به تازگی اعلام کرد جت های جنگنده این کشور از سال منتهی به مارس 2013 ، 415 بار تلاش کرده اند هواپیماهای چین را از حریم هوایی این منطقه دور کنند. این میزان حضور هواپیماهای چینی بر فراز جزایر مورد مناقشه با ژاپن حاکی از افزایشی 36 درصدی نسبت به سال گذشته است. 

اوباما گفت هر گونه مناقشه باید از طریق گفتگو و دیپلماسی حل و فصل شود، نه با تهدید و ارعاب و توسل به زور. وی همچنین از تلاش های شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برای تقویت ارتش این کشور و تقویت همکاری با نیروهای آمریکایی تمجید کرد. 

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی که نشانه راهبرد متزلزل این کشور در آسیاست، گفت معتقد است آمریکا و چین می توانند در زمینه مسائلی که در جهت منافع دو طرف است ، از جمله تقویت رشد اقتصادی جهان و خلع سلاح هسته ای کره شمالی همکاری کنند. 

وی گفت: « تعامل ما با چین هیچ مغایرتی با همکاری های ما با ژاپن یا هیچ یک از دیگر متحدان ما ندارد.» 

اوباما با تاکید بر پایبندی آمریکا به تامین امنیت ژاپن و کره جنوبی گفت موضع آمریکا در خصوص فعالیتهای هسته ای کره شمالی تغییر نخواهد کدر. 

وی تصریح کرد: « پیونگ یانگ باید گام های ملموسی در جهت عمل به تعهدات خود بردارد، و آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در عزم خود برای دستیابی به هدف مشترک خلع سلاح هسته ای کامل شبه جزیره کره راسخ و با یکدیگر متحد هستند.» 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار