پساکی باردیگر دولت سوريه را مسئول حمله شيميايی اخير دانست

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری در این وزارتخانه مدعی شد دولت سوریه عامل حمله شیمیایی است و این کار نقض کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و توافق سال گذشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ " جنیفر پساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری در این وزارتخانه مدعی شد دولت سوریه عامل حمله شیمیایی است و این کار نقض کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و توافق سال گذشته است.

پساکی در خصوص اوضاع اوکراین گفت ما در تماس دائم با سازمان همکاری و امنیت اروپا هستیم و سفیر ما در این سازمان با مقامات آن تماس می گیرد. 

پساکی گفت در حال حاضر می بینیم که اوکراینی ها برای کاستن از تنش های موجود اقداماتی از جمله متوقف کردن عملیات موسوم به عملیات ضد تروریسم یا مصوبه های بخشودگی عاملان ناآرامی های اخیر را صورت داده اند ولی شاهد اقدامات مثبت و سازنده ای از سوی روسیه نبوده ایم. 

شکی نیست که ترجیح ما در این میان این است که همه طرف ها همچنان گام هایی را بردارند ولی چیزی که باید شاهدش باشیم این است که روس ها نیز دست به اقداماتی از این قبیل بزنند.

وی درباره ادعاهای استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه گفت بر اساس توافقی که در ماه سپتامبر به دست آمد، سوریه می بایست به سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی می پیوست؛ این سازمان هر گونه استفاده از گاز کلرین، خواه برای کشتار یا از کار انداختن توان نیروهای دشمن را منع می کند و هر گونه استفاده از این ماده نقض آشکار قوانین سازمان یاد شده محسوب می شود. 

وی با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از این تسلیحات در عین حال اذعان کرد در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص اینکه این تسلیحات به چه شکل استفاده شده اند، در دست نداریم. با این حال، ما این مساله را همچنان بررسی خواهیم کرد. از دیگر سو کلرین از جمله مواد خطرناک شیمیایی که تا کنون از زرادخانه دولت سوریه برچیده شده اند، قرار نگرفته است ولی بار دیگر تکرار می کنم که هر نوع شکل استفاده از این تسلیحات نقض توافق صورت گرفته و کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات شیمیایی است.

وی درباره تحرکات اخیر در مرکز اتمی کره شمالی گفت آمریکا همچنان خود را متعهد به دفاع از متحدانش می داند و از کره شمالی نیز می خواهد از اقداماتی که صلح و امنیت داخلی را به خطر می اندازد، خودداری کند و به تعهدات بین المللی اش پایبند باشد.

وی درباره اظهارات مقامات صهیونیست درباره سخت گیری بیشتر با شهروندان فلسطینی آمریکایی گفت نگرانی خود در این خصوص را به مقامات اسرائیلی منتقل کرده ایم و از آنان خواسته ایم در خصوص شهروندان آمریکایی، هیچ تبعیضی را قائل نشوند.

وی همچنین درباره تماس وزیر خارجه این کشور با همتای مصری اش گفت: جان کری با نبیل فهمی وزیر خارجه مصر تماس گرفت تا به او اطلاع دهد، در کنگره تایید کرده است که مصر روابط راهبردی خود را با ایالات متحده - از جمله از طریق مقابله با تهدیدات تروریسم و تکثیر تسلیحاتی - حفظ کرده و این که مصر به تعهدات خود در معاهده صلح با اسرائیل پایبند است. جان کری تاکید کرد که مصر همچون چند دهه قبل یک شریک مهم راهبردی برای آمریکاست. البته کری خاطرنشان کرد هنوز نمی تواند تایید کند که مصر در حمایت از انتقال دموکراتیک قدم هایی برداشته است. او از مصر خواست به تعهدات خود در ارتباط با حرکت به سمت دموکراسی از جمله از طریق برگزاری انتخابات آزاد ، منصفانه و شفاف و برداشتن محدودیت های آزادی بیان ، گردهمایی و رسانه ای  عمل کند چرا که مصر در صورت احترام گذاشتن به حقوق جهانی شهروندان خود امن تر و پویاتر خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار