فارین پالسی :

اقدام واشنگتن در ممنوعیت ورود دیپلمات های مخالف آمریکا غیرقانونی است

ایران و بسیاری از کشورهایی که با سیاست های واشنگتن مخالفت دارند سالهاست تحت تبعیضاتی هستند که کاخ سفید در مورد صدور ویزا علیه آنان اعمال می کند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه فارن پالسی ؛‌ این نشریه آمریکایی در مقاله ای با اشاره به تصمیم دولت ،‌کنگره و سنای آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود "‌حمید ابوطالبی "‌ نماینده جدید ایران برای حضور در سازمان ملل نوشت :‌ حمید ابوطالبی که بعنوان سفیر تازه ایران در سازمان ملل به این سازمان معرفی شده است در سخنانی از عدم دخالت خود در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در ایران در سال 1979 خبر داده است . 

ابوطالبی عنوان کرده که در تیم های دانشجویی پیروی خط امام نقش مترجم برای این دانشجویان را داشته و نقش عملیاتی نداشته است . 

" تد کروز "‌ نماینده ایالت تگزاس در سنای آمریکا یکی از حامیان اصلی ممنوعیت ورورد ابوطالبی به نیویورک در اظهاراتی مدعی شده بود که " ابوطالبی " بک تروریست است و نباید وارد آمریکا شود ! 

روز گذشته دولت آمریکا نیز سخنان "‌کروز" را تائید کرد و اظهار داشت :‌ هرگز اجازه ورود ابوطالبی به آمریکا را نخواهیم داد . وی نخستین دیپلماتی خواهد بود که برای حضور در سازمان ملل و نمایندگی کشورش اجازه ورود دریافت نخواهد کرد . 

جی کارنی ،‌سخنگوی کاخ سفید نیز درباره انتخاب " ابوطالبی "‌اظهار داشته است : انتخاب این فرد از سوی ایران نامناسب و به شدت نگران کننده است . با این حال برخی معتقدند چنانچه واشنگتن در مذاکرات هسته ای با ایران متقاعد شود که تهدیدی از سوی فعالیت های هسته ای آنها را تهدید نمی کند ممکن است از نظر خود در عدم صدور مجوز برای ورود " ابوطالبی "‌صرف نظر کند . 

سنا و کنگره آمریکا نیز مصوبه ممنوعیت ورورد " حمید ابوطالبی "‌به خاک آمریکا را با اتهام واهی اجرای اقدام تروریستی علیه آمریکا توسط وی تصویب نمود . دولت آمریکا اعلام کرد که تصمیم خود را هم برای دولت ایران و هم برای سازمان ملل ابلاغ کرده است . 

در مقابل " حمید بابایی "‌سخنگوی دفتر سیاسی ایران در سازمان ملل متحد در بیانیه ای خطاب به خبرنگاران اظهار داشت :  به شدت از این اقدام آمریکا انتقاد می کنیم . دولت آمریکا تصمیم تاسف برانگیزی گرفته است که برخلاف قاونین بین المللی در مورد کشور میزبان نشست های سازمان ملل است . این حق مسلم تمامی کشورهای مستقل عضو سازمان ملل است که هر فردی را برای نمایندگی خود انتخاب کند . 

تصمیم دولت آمریکا برای عدم صدور مجوز برای ورود ابوطالبی در حالی انجام گرفت که مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های غربی بر سر فعالیت های نیروگاه های هسته ای ایران در اوج خود قرار دارد . 

جین پساکی ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی در این باره اظهار داشت : هنوز اختلافاتی میان دو طرف مذاکره کننده وجود دارد اما آنها خواهان رفع این اختلافات و تحقق توافق نهایی و جامع هستند . تصمیم واشنگتن برای ممنوعیت ورود "‌ابوطالبی" به آمریکا تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای نخواهد داشت . 

جولیان کو ،  استاد حقوق دانشگاه هافسترا و کارشناس امور بین الملل در این باره اظهار داشت :  اگرچه پیشتر نیز ایالات متحده  تلاش هایی برای منع فعالیت برخی افراد در سازمان ملل انجام داده است اما این نخستین بار است که واشنگتن از ورود یک دیپلمات برای اجرای ماموریتش در سازمان ملل ممانعت می کند . 

در اسل 1988 ایالات متحده مانع ورود یاسر عرفات ، رییس سازمان آزادی بخش فلسطین به سازمان ملل شده بود که روسای این سازمان نیز در پاسخ به این اقدام غیرقانونی کاخ سفید نشست های سازمان ملل را به ژنو منتقل کردند . یک سال پیش ا ز آن آمریکا تلاش کرده بود که مقر سازمان آزادی بخش فلسطین در نیویورک را تعطیل کند که در نهایت با شکست مواجه شد . کنگره آمریکا در تائید _‌و البته توجیه _ این موضوع اعلام کرد واشنگتن از هیچ اقدامی برای تامین امنیت کشور خود فروگذار نخواهد کرد . 

به گفته "‌ادوارد لاک "‌ ، مورخ و مشاور ویژه سابق "بان کی مون" هیچ یک از دلایل واشنگتن درباره تهدید آمیز بودن حضور " ابوطالبی " در آمریکا مصداق صحیح ندارد . وی تصریح می کند : باید حداقل چند شرط برای اثبات تهدید حضور ابوطالبی در نیویورک برای امنیت ملی آمریکا ارائه شود . شاید اصلا چنین شواهدی وجود ندارد . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ ایران و بسیاری از کشورهای دیگری که موافق سیاست های آمریکا نیستند سالهاست بدلیل اقدامات دولت واشنگتن در عدم صدور مجوز یا تاخیر در صدور آن برای دیپلماتهایی که مامور کشور خود در سازمان ملل هستند ،  دردسر دارند . با این حال مقامات آمریکا هم از حزب دموکرات و هم جمهوری خواه این موضوع راانکار کرده و مدعی هستند که تا آخرین لحظه برای تحلیل و بررسی افراد مورد نظر وقت می گذارند ! 

نویسنده در انتهای مقاله خوددر نشریه "‌فارن پالسی " نوشت :‌ در جولای 2009 ویکی لیکس با انتشار فایلی افشا کرد که ماه گذشته فردی ایرانی بنام "‌علیرضا سالاری شریف آبادی " از دولت آمریکا برای حضور در کنفرانس " بحران اقتصادی در جهان " درخواست ویزا کرده است اما برای دولت با صدور ویزا برای وی مخالفت نمود . تنها یک ماه پس از این ماجرا ،‌ اعتبار آمریکا بدلیل چنین اقدامی زیر سوال رفت و مقامات این کشور تا مدتها از صحبت درباره آن سرباز زده یا آن را بطور کامل رد کردند . 


انتهای پیام /

برچسب ها: دولت ، اقدام ، قانون ، پالسی ، مخالف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار