مواد غذایی و تمام فرآورده‌های غذایی سنتی تولید شده به منظور افزایش اطمینان و سلامت کامل محصولات باید از نظر شاخص‌های سلامتی بررسی شوند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر درمحل، دکتر حسینی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی وزارت بهداشت در حاشیه همایش اعطای نشان ایمنی و سلامت به محصولات سالم افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت غذا و تاثیر مهم آنها به سلامت انسانها در دنیا، امروز، تامین غذای سالم و کافی نگرانی اصلی تمام دولت‌ها در سراسر جهان است که نیازمند برنامه‌ریزی‌های مجدانه و تدابیر جامعی در این حوزه است.

وی با بیان اینکه براساس قانون پنجم توسعه و چشم‌اندازهای سند بالادستی، بحث امنیت غذایی مهمترین برنامه دولت و سازمان غذا و دارو می‌باشد، تاکید کرد: حمایت از غذاهای سالم و افزایش فرهنگ سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت بوده و از این رو تشویق تولیدکنندگان مواد غذایی سالم به صورت ایجاد فضای رقابتی مناسب برای ارائه غذای سلام در این زمینه کمک شایانی می‌کند که اعطای نشان ایمنی و سلامت یکی از این موارد است.

وی گفت: بسیاری از فرآورده‌های غذایی ما به صورت سنتی و یا ارگانیک تهیه می‌شوند که به منظور اطمینان کامل از سلامت آنها باید همگی براساس شاخص‌های سلامت مورد پایش و بررسی قرار گیرند که در این زمینه تمام ضوابط و معیارهای بهداشتی لازم تعریف شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی وزارت بهداشت با بیان مهمترین معیارها و اولویت‌های تایید یک محصول به عنوان غذای سالم و مغذی اظهار داشت: کاهش اسیدهای چرب ترانس، رساندن میزان نمک به حداقل ، عدم استفاده از افزودنی‌های شیمیایی و نگهدارنده‌های شیمیایی و استفاده هر چه بیشتر از محصولات طبیعی و ارگانیک از جمله این اولویتها محسوب می‌شود.

*اعطای نشان سلامت ایمنی به 78 محصول

وی در ادامه افزود: با توجه به معیارهای مشخص شده برای انتخاب محصولات سالم و مواد غذایی کاملا پاک و عاری از مضرات، خوشبختانه تاکنون چندین شرکت تولید کننده در زمینه تولیدات غذایی سالم و محصولات پاک موفق به دریافت 78 نشان و نماد سلامت به صورت برچسب سیب سفید با تیک سبز رنگ بر روی محصولات سالم‌شان شده‌اند که در انتخاب آنها با چنین عنوانی، کاهش میزان آلاینده‌ها، سموم دفع آفات نباتی، افزودنیها به کمتر از میزان 50 درصدی مصوب در تولید محصولات غذایی، یکی از اصلی‌ترین معیارهای گزینش بوده است.

دکتر حسینی در پایان خاطرنشان کرد: محصولات با پایه غلات، لبنیات و فرآورده‌های لبنی و روغن‌های گیاهی از جمله محصولات منتخب هستند که با برندهای مختلف شرکت‌های تولید‌کنندشان با نام‌های تجاری مختلف به درجه دریافت نشان سلامت رسیده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار