در تعريف جرم مطبوعاتی اختلاف نظرهايی وجود دارد، اما بر اساس اصل 24 قانون اساسی جرم مطبوعاتی جرمی است كه مبتنی بر انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و يا حقوق عمومی به وسيله مطبوعات باشد و تفسير اين عناوين و مصاديق آنها را قانون مطبوعات بيان می‌كند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با توجه به اينكه در اصل 168 قانون اساسی، هيچ اشاره‌ای به مدخليت قانونی در تعريف جرم مطبوعاتی نشده است، اين امر ناشی از عدم اختلاف در تعريف جرم مطبوعاتی دانسته شده است، اختلافی كه به وضوح در تعريف جرم سياسي، بين حقوقدانان و سيستم‌های مختلف حقوقی به چشم می‌خورد. ولی به نظر می‌رسد در تعريف جرم مطبوعاتی نيز اختلاف نظرهايی وجود دارد.
 
جرم مطبوعاتی به عمل محرمانه‌ای گفته می‌شود كه قواعد جزايی حاكم بر چاپ، انتشار و توزيع مطالبی كه خطاب آن با عموم جامعه باشد را نقض كند، اين جرم مطبوعاتی صرفاً شامل انتشارات مكتوب است.
 
اما بعضی از نويسندگان جرائم مطبوعاتی را جرائمی می‌دانند كه در قانون مطبوعات احصاء شده‌اند و مطبوعات مرتکب آن می‌شوند.
 
برخي ديگر از نويسندگان جرائم مطبوعاتی را عبارت از افعالی می‌دانند كه در قانون مطبوعات به قيد مجازات ممنوع شده است،  برخی ديگر نيز معتقد است كه در حال حاضر هرگونه جرمی كه در قانون مطبوعات سال  1364 احصاء شده است و به وسيله مطبوعات ارتكاب شود، جرم مطبوعاتی است.
 
دكتر گودرز افتخار جهرمی در تعريف جرم مطبوعاتی می‌گويد: "تعريف جرم مطبوعاتی همان چيزی است كه در ابتدا به ذهن هر فردی متبادر می‌شود: جرم و عمل مجرمانه‌ای‌ كه به وسيله مطبوعات انجام شود جرم مطبوعاتی است.  
 
در نهایت بر اساس اصل 24 قانون اساسی می‌توان اين تعريف را از جرم مطبوعاتي به دست داد: جرم مطبوعاتی عبارتست از انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و يا حقوق عمومی به وسيله مطبوعات، تفصيل و مصاديق آنها را قانون معين می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار