شعار روز دوم هفته سلامت؛

عموم مردم نیازمند "خود مراقبتی" هستند

اگر بخواهیم جامعه‌ای سالم با انسانهای سالم داشته باشیم باید همه افراد مفهموم خودمراقبتی را به عنوان یک اصل در زندگی قبول داشته باشند و به آن پایبند باشند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ 80 درصد مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی از خود فرد و در مرحله بعدی از درون خانواده‌ها شروع می‌شود و نامگذاری هفته سلامت امسال به نام " یک عمر سلامت با خود مراقبتی " در راستای جلب توجه عموم مردم و خانواده‌ها برای خودمراقبتی از درون خانواده می باشد. 

در واقع مدرسه اول هرکودکی خانواده است و یادگیری او  از رفتار والدین آغاز می‌شود. در واقع تغییر الگوهای تغذیه‌ای غلط مانند مصرف فست فودها و کم تحرکی از دوران کودکی آغاز می‌شود که این امر نیازمند مراقبت و توجه به کودکان در درون خانواده‌ها و دخالت والدین می‌باشد. 

 باید توجه داشت که اولین گام برای این که مردم خود مراقبتی را جزو اصول زندگی و یک الزام قرار دهند فرهنگ سازی است به طوری که از همان ابتدای کودکی با این مفهوم که پیشگیری بهتر از درمان است بزرگ شوند که در این بین نقش رسانه‌ها باید پرنگ باشد.گام دوم ایجاد امکانات لازم برای انجام خود مراقبتی است به این معنا که برخی از آزمایشات و غربالگری‌ها برای سنین مختلف بر اساس نیازی که دارند به رایگان انجام شود. 

از سوی دیگر باید مردم بدانند که خود مراقبتی مربوط به دوران کودکی و نوجوانی نیست بلکه این امر تا زمانی که فرد زنده است باید تداوم داشته باشد چرا که داشتن یک دوره سالمندی سالم جدا از خود مراقبتی نیست. 

* آفرینش عمومی گامی در خودمراقبتی جوانان

در ادامه عباس بصیری، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیه و مجرای ادراری در خصوص شعارروزهای هفته سلامت که به عنوان(یک عمر سلامتی با خود مراقبتی) انتخاب شده است گفت: در خصوص دومین روز از هفته سلامت به عنوان شعار (عموم مردم نیازمند خود مراقبتی) باید گفت: در حقیقت تجربه کشورهای دیگر با عدد و آمار نشان داده که مهمترین بخش برای سلامتی افراد بالا بودن سطح آگاهی و اطلاعات عمومی است به همین جهت در کنگره‌های بین‌المللی و انجمن‌های علمی، جهانی و مراکز آموزشی و تحقیقاتی  یک گزینه تحت عنوان(آموزش عمومی) انتخاب شده است.

وی با بیان این‌که در این زمینه باید به بیمار که به عنوان یک مشتری که حق دارد، نگاه کرد افزود:
نباید به بیمار به عنوان فردی که نیازمند است به مراکز ارائه خدمات مراجعه می‌کند نگاه کرد. بلکه باید به عنوان یک مشتری که حق دارد و تا حدی درمان صحیح و ناصحیح را تشخیص می‌دهد و این امر باعث  می‌شود ارائه دهندگان خدمات هم سطح آگاهی و اطلاع رسانی خودشان را به روز نگه دارند.
افزایش اطلاعات بیمار و کنترل شخصی بیماران باعث می‌شود خود بیماری و مشکلات بیماری را بشناسد و از عوارض و عوامل که آن‌ها را مبتلا به بیماری می‌کند جلوگیری کنند.

بصیری با اشاره به این‌که اولین راهکار در این زمینه ارتباط مشاوره‌ای پزشک و بیمار در جهت انتخاب روش درمانی است تصریح کرد: در واقع بیمار و پزشک مشاوره هم می‌شوند تا بتواند روش‌درمانی را از لحاظ بهترین روش و هم از لحاظ شناسایی عوارض روش‌درمانی انتخاب کنند و خودشان را آماده کنند اگر فایده درمان را می‌برند، عوارض را از قبل پیش‌بینی کنند و به فکر پیشگیری از آن باشند و در حقیقت این عوامل می‌تواند سطح اطلاعات اجتماعی را بالا ببرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار