اغلب افراد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان مهارت انجام خود مراقبتی را برای مدیریت سلامت خود ندارند.

دکتر محسن شمس متخصص آموزش سلامت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  با اشاره به اینکه ۷ نوع رفتار به نحوی سلامت جامعه جوانان و نوجوانان را مورد تهدید قرار می‌دهد، اظهار داشت: عادات تغذیه‌ای نادرست، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف انواع دخانیات روی آوردن به مواد محرک و مخدر، خشونت و رفتارهایی که منجر به حوادث و سوانح می‌شوند در راس رفتارهای مخاطره آمیزی قرار دارند که سلامت نوجوانان و جوانان جامعه را تهدید می‌کند. 

وی با اشاره به حوزهٔ وسیع خود مراقبتی افزود: خود مراقبتی یک شعار خیلی ساده است که باید مراقب خود باشیم اما سادگی موضوع به معنی سادگی خودکار نیست و این امر در جامعه جوان واضح‌تر مشاهده می‌شود. 

وی خود مراقبتی را مجموعه‌ای فعالیت‌هایی دانست که افراد معمولی برای مدیریت سلامت خود و نزدیکانشان انجام می‌دهند و ادامه داد: خود مراقبتی تنها دانش نیست، شاید آگاهی افراد در خصوص اینکه چطور در برخورد با بیماری‌ها به دستورات پزشک معالج توجه و عمل کنند، بالا باشد اما عملا در خود مراقبتی خیلی موفق نیستند. 

این متخصص آموزش سلامت با تاکید بر اینکه خود مراقبتی علاوه بر آگاهی، انتقال مهارت هم هست، خاطرنشان کرد: باید به مردم به ویژه نوجوانان و جوانان یاد دهیم تا بدانند که چگونه باید مراقب خود باشند. 

دکتر شمس همچنین به ۳ دسته رفتار پیشگیری از بیماری رفتار درمانی و رفتار محافظتی در برابر عوارض بیماری‌ها اشاره کرد و اذعان داشت: چنانچه مهارت و آگاهی لازم را در خصوص پیشگیری از بیماری‌ها در حین مقابله با آنها و همچنین در مواجهه با عوارض یک بیماری به جوانان و نوجوانان آموزش دهیم، کمک شایانی به ارتقای سلامت جامعه نموده‌ایم. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.