سومین همایش بین المللی معماری معاصر، گفتگوی ایران و جهان سه شنبه و چهارشنبه 23 و 24 اردیبهشت ماه 1393در سالن اصلی مرکز همایش های برج میلاد تهران (سالن حافظ) و به مدت دو روز برگزار خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران سومین همایش بین المللی معماری معاصر، گفتگوی ایران و جهان  سه شنبه  و چهارشنبه  23 و 24 اردیبهشت ماه 1393در سالن اصلی مرکز همایش های برج میلاد تهران (سالن حافظ) و به مدت دو روز برگزار خواهد شد.


بر اساس این گزارش دراین رویداد که با عنوان «پیتر آیزنمن از دیروز تا امروز» نامگذاری شده سخنران کلیدی هر دو روز برگزاری پروفسور پیتر آیزنمن از تاثیرگذارترین معماران نیمه دوم قرن بیستم در جهان خواهد بود.

 این گزارش می افزاید: از جمله سخنرانان دیگر این همایش می توان به سینثیا دیویدسن، نویسنده  و منتقد مطرح و سردبیر نشریه ی Log، ایمان انصاری استاد دانشگاه شهری نیویورک و مدیر شرکت معماری AN-ONYMOUS، خانم مارتا نواک، مدرس دانشگاه Northeastern و سردبیر سابق مجله ی Harward DesignMagazine و مقداد شریف، معمار ومدیرعامل موسسه فرهنگی ــ پژوهشی بنامید اشاره کرد.

موضوع این همایش بررسی آثار و تئوری های مطرح شده توسط پیترآیزنمن در طول دوران زندگی حرفه ای او است. 


 بر اساس این گزارش شرکت کنندگان در این همایش آموزشی می توانند با روند طراحی و روند فکری طی شده در خلال طراحی توسط پروفسور پیترآیزنمن آشنا شوند و در ادامه با بحث و تبادل نظر سخنرانان و شخص پروفسور  آیزنمن در جریان اهداف و رویکردهای مجزای هر پروژه قرار بگیرند.

بر اساس این گزارش اولین تلویزیون اینترنتی معماری ایران که همزمان با اتمام همایش  پیتر آیزنمن از دیروز تا امروز  و در کنفرانس خبری اختتامیه و با نام بناميد به صورت رسمی رونمایی خواهد شد به عنوان حامی رسانه ای در حوزه ی مدیا و مجله معماری "Log" به عنوان حامی رسمی رسانه ای در حوزه ی مجلات و وبگاه "ArchDaily"حامی رسانه ای این همایش در حوزه ی فضاهای مجازی هستند . 

مقداد شریف در خصوص اهداف برگزاری این همایش  افزود: «دعوت از آقای آیزنمن به ایران اهداف علمی و آموزشی متعددی داشته که مهم ترین آن، بررسی زندگی حرفه ای این معمار بزرگ و انتقال تجربیات او به معماران حرفه ای و آکادمیک ایران و دانشجویان و علاقه¬مندان به معماری در ایران است و این حضور می تواند گفت و گوی هدفمند ایران با جامعه ی جهانی را در حوزه ی معماری بیش از پیش به سمت گفتگویی متوازن و دوسویه پیش برد.»

دبیر سومین همایش بین المللی معمار معاصر با بیان اینکه متاسفانه جامعه معماری ایران از گفتن چالش ها محروم هستند، گفت: برگزاری سومین همایش بین المللی معماری معاصر برای این است که وضعیت معماری ایران وارد گفت و گوی معمارانه با دنیا شود.


وی ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد واقعیت های معماری تهران صحبت کنیم، باید بگویم که از نمای کلی شهر تن می توان حس کرد که کشوری که قرن های متمادی یکی از تاثیرگذارترین جوامع در حوزه معماری بود، امروز به جایی رسیده است که وضعیت معماری آن نگران کننده است.

شریف در ادامه تاکید کرد: از شمال تهران تا نقاط میانی و پایینی شهر تهران نماهای رومی و عجیب و غریب و صرفا بخاطر جاه طلبی و تمایلات شخصی گروهی بساز و بفروش دیده می‌شود و اتفاقا هیچ مقاومتی نیز در زمینه جلوگیری از این موضوع صورت نمی‌گیرد.


شریف ادامه داد: تهران در حال تبدیل شدن به جولانگاه معماری رومی است و اگر فکری به حال آن نشود، به سرعت چهره شهر تهران از بین خواهد رفت و اینکه چه میراثی به آیندگان خواهیم داد، مشخص نیست.


وی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم به مقوله فرهنگ توجه کنیم، یکی از جدایی ناپذیرترین موضوع فرهنگ، پرداختن به مقوله معماری آن کشور است، گفت: یکی از چالش‌های مهم معماری در ایران این است که خانه در ایران ابتدا به مسکن و سپس به کالا برای تجارت تبدیل می‌شود.


وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر معماری ایران بدون فکر و اندیشه است، گفت:‌ بازار ساخت و ساخت کشور در دست سه گروه غیرمتخصص یعنی متخصصان پزشک، بازاری‌ها و مشاوران املاک است.

 دبیر سومین همایش معامر معاصر افزود: وضعیت پایتخت در حوزه معماری نگران‌کننده بوده و نماهای آن رومی و عجیب و غریب است. واقعیت آن است که در حوزه ساخت و سازها جاه‌طلبی و تمایلات شخصی کارفرمایان و بساز و بفروش‌ها دیده می‌شود.


شریف گفت: در حدود 100 سال از ورود معماری حرفه ای به ایران می گذرد، اما در این 100 سال معماران هیچ تشکل واحد و مشخصی ندارند.


وی اضافه کرد:در تمام دنیا نظام معماری دارند که مستقیما روی بحث معماری نظر دارد و به چالش های معماری رسیدگی می کند.


دبیر سومین همایش بین‌المللی معماری معاصر با تاکید بر این‌که چالش عمده دیگر معماری عدم آگاهی جامعه با حوزه معماری است، افزود: همواره از سازمان نظام مهندسی برای حل مشکلات و چالش‌های بخش ساخت و ساز صحبت می‌شود، این در حالی است که در تمام دنیا سازمان‌های نظام معماری داریم.

انتهای پیام/
شهاب کاتوزیان کارشناس معماری نیز در ادامه این نشست به جدایی بین معماری و اندیشه اشاره کرد و گفت:جدایی بین معماری و اندیشه بدین معناست که اندیشه را از معماری کم کنیم و معماری به ساختمان سازی تبدیل شود.
وی ادامه داد: معماری را به صورت مکتوب نداشتیم، اما سینه به سینه و نسل به نسل دیگر منتقل شده است.
کاتوزیان گفت: معماری و شهر نیز بدین معنی است که مگر می توان در خصوص اصفهان و شهر اصفهان صحبت کنیم، اما بازار را از آن جدا کرد.
کاتوزیان ادامه داد: جدایی معماری و دنیای دیجیتال نیز در دنیای امروز بدین معنی است که نرم افزارهای مختلف جایگزین معماری شدند پس ارتباط با دیگر حرفه ها و طرز تفکرها مهم است. به گفته کاتوزیان معمار خوب باید موسیقی را خوب بشناسد.
کلانتری نیز در این نشست گفت: چرا ما باید در تهران این قدر آشفتگی ببینیم و چرا باید از جامعه ایران ذائقه عمومی و ارزش‌های زیبایی شناسی رخت بربسته است.

وی ادامه داد: ساده باید گفت که  بالاخره معماران به دموکراسی اعتقاد دارند، چرا که وقتی دموکراسی تثبیت می شود، قشر متوسط جامعه رشد می کند.
سومین همایش بین‌المللی معماری معاصر 23 و 24 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با حضور «پیتر آیزنمن» معمار برجسته آمریکایی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.
 براساس این گزارش معماران حرفه ای و آکادمیک، دانشجویان و علاقه مندان به رویداد های معماری  می توانند با مراجعه به وبگاه  event.banamid.ir در این رویداد ثبت نام نمایند.
 لازم به ذکر است ، گواهی حضور دراین همایش با تایید موسسه ی فرهنگی-پژوهشی بنامید(BANAMID)، شرکت انانیموس (AN.ONYMOUS) وبگاه "ArchDaily"  و مجله ی معماری "Log"و همچنین تایید پروفسور پیتر آیزنمن به شرکت کنندگانی که در هر دور روز شرکت داشته باشند اهدا خواهد شد .
اين همايش توسط موسسه فرهنگی ــ پژوهشی بنامید و با همکاری شرکت انانیموس (AN.ONYMOUS) برگزار مي شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
zahra
۰۲:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
خیلی اتفاق خوی هست.
آیا فقط از بنامید میشه بلیط گرفت؟ یا مراکز دیگری هم وجود دارد؟
مثلا ایوان خانه معمار؟
آخرین اخبار