شعار روز اول هفته سلامت توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خودمراقبتی است در واقع قشر جوان امروزی به دلیل شرایط زندگی دارای الگوی درستی از سبک زندگی نیستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران شعار روز اول هفته سلامت توانمندسازی
نوجوانان و جوانان برای خودمراقبتی است در واقع قشر جوان امروزی به دلیل شرایط زندگی دارای الگوی درستی از سبک زندگی نیستند. به طوری که از یک سو اکثرا دارای اضافه وزن، کم تحرک، رفتارهای نادرست و خارج از اخلاق هستند و از سوی دیگر طبق آمار بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود 2.6 میلیون جوان جان خود را بر اثر عواملی که عمدتا قابل پیشگیری است، از دست می‌دهند.

تقریبا دو سوم مرگ‌های زودرس و یک سوم از کل مرگ‌ها در دوران بزرگسالی، به دلیل رفتار و عادات غلطی است که از دوران نوجوانی و جوانی شروع شده است. اگر از‌‌ همان ابتدای کودکی اصول خودمراقبتی را به کودکان اموزش دهیم می‌توانیم نسلی سالم از نظر جسم و روح داشته باشیم چرا که اصل خودمراقبتی توانمندسازی آحاد جامعه است و این توانمند سازی ابعاد مختلفی
همچون آموزش اطلاع رسانی و ایجاد شرایط لازم برای انجام اعمالی که به خود مراقبتی کمک کند طلب می‌کند. همچنین باید از‌‌ همان ابتدای کودک مفهوم پیشگیری بر درمان را برای کودک طوری جا انداخت که به یاد داشته باشد که اگر می‌خواهد عمری با سلامتی زندگی کنند باید این موضوع را سرلوحه مراقبت از خود قرار دهد.

وزارت بهداشت هم برای حمایت از سلامتی قشر جوان، نظام خود مراقبتی نوجوانان و جوانان را با هدف توانمندسازی نوجوانان و جوانان تدوین کرده تا بتواند با بهره‌گیری از سیستم‌های آموزشی از جمله آموزش و پرورش و سازمان ورزش و جوانان اجرا کرد.

اجرای برنامه ارتقای فیزیکی نوجوانان
دکتر رضوانی کار‌شناس مسئول پیشگیری از رفتارهای پرخطر وزارت بهداشت با اشاره به برنامه ارتقای فیزیکی نوجوانان گفت: باید توجه داشت که نوجوانان به دلیل شرایط سنی در معرض رفتارهای پرخطر هستند و اتخاذ روشهایی برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر و ایجاد فعالیتهای سالم یکی از مسائل تاثیر گذار بر زندگی نوجوانان است.

وی ادامه داد: باید نوجوانان دید مناسبی به فعالیت بدنی پیدا کنند و یک نگرش مثبت به این مسئله داشته باشند که هرجه بیشتر فعالیت داشته باشند از سلامت جسمی روحی و ذهنی بهتری برخوردار خواهند بود و زندگی پربار و و پر ثمری خواهند داشت.

رضوانی با تاکید بر اینکه این برنامه به صورت ملی خواهد بود، عنوان کرد: این طرح به صورت پایلوت در کاشان اجرا می‌شود و بعد از اجرای آن در این استان با تلاش و عزم ملی امیدواریم آن را در سراسر کشور اجرا کنیم.

اساس خودمراقبتی، ‌ آماده‌سازی جوانان و نوجوانان است

ایرج خسرونیار، رئیس انجمن پزشکان داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در خصوص اولین شعار روز هفته سلامت گفت: ‌ با توجه به شعار (یک عمر سلامت با خود مراقبتی) به عنوان شعار هفته سلامت که اولین روز آن بحث توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خودمراقبتی است، باید گفت: در این زمینه شکل اساسی و نگران‌کننده‌ای که در میان جوانان علی‌الخصوص بین سنین ۱۰ تا ۱۲ سال شیوع پیدا کرده است مسئله دخانیات، سیگار، قلیان است که سلامت جوانان و نوجوانانمان را به خطر می‌اندازد.

وی به ارائه راهکارهایی در خصوص اینکه، چگونه می‌توان جوانان را به مرحله خودمراقبتی رساند پرداخت و گفت: اولین مسئله اطلاع‌رسانی است که باید از طریق ارتباط جمعی همچون (رادیو، تلویزیون، رسانه‌ها و...) مردم را از خطراتی که در آینده تهدیدشان می‌کند آگاه سازند و در واقع این مرحله پایه و اساس کمک به خودمراقبتی در جوانان و نوجوانان است و دومین مسئله اهمیت خودمراقبتی بین مصرف تغذیه سالم است که در حال حاضر تغذیه، نه به صورت سنتی و نه فرهنگی کامل است و همچنین رواج یافتن مصرف غذاهای فست‌فودی، پفک، ‌سیب‌زمینی، ‌نوشابه و... است که باید اصلاح شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار