به گزارش
حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "سرور فاضلیپور" با بیان اینکه به لحاظ تراز خلقت، سرمایه بیبدیل نقشآفرینی تربیتی در نهاد زن به ودیعه گذاشته شده است گفت: در بحث مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ که مدیریت مبتنی بر فرهنگ جهادی است نقش راهبری و ماهیت تربیتی زن به میدان آورده میشود و اصالت هویت مادرانه زن به معنای "امّ" که در ادبیات عرب از دامن به مقصد معنا میشود خودنمایی میکند.
وی ادامه داد: سال گذشته در حوزه "سبک زندگی مبتنی بر آموزههای دینی" طرح تربیت مربی ویژه اساتید رشتههای معارف، علوم تربیتی و روانشناسی با هدف ارتقاء سطح دانش و بروزرسانی اطلاعات این اساتید در 13 استان کشور برگزار شد. این کارگاهها در 4 محور "ازدواج و خانواده"، "تربیت فرزند و فرزندآوری"، "مدیریت اقتصادی ـ مالی خانواده" و "زن، زیبایی و سلامت" (با نگاهی نو به بحث حجاب و عفاف) برگزارشد و 982 استاد را آموزش داد.
رئیس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: چاپ دو جلد کتاب مقالات برگزیده،دستاورد برگزاری همایش های استانی اندیشه راهبردی زنان و خانواده در 4 استان سیستان و بلوچستان، یزد، خوزستان و آذربایجان شرقی با موضوعات عدالت جنسیتی و سبک زندگی با دریافت 305 عنوان مقاله فعالیت دیگری در سال 92 بود.
فاضلی پور عنوان کرد: کارگاههای مذکور ویژه دانشجویان نیز ارائه شد. محوریت موضوعی این کارگاهها "سبک زندگی اسلامی ایرانی" و "مباحث زنان و خانواده" بود که تعداد آنها به 1500 کارگاه رسید و حدود 130 هزار دانشجو را پوشش داد.
رئیس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: هماکنون 579 کانون فرهنگی، هنری، اجتماعی در دانشگاهها مشغول به فعالیتند که دبیری تمامی آنها را خواهران برعهده دارند و اکثریت اعضای آن را تشکیل میدهند.
وی افزود: در همین رابطه 232 کرسی آزاداندیشی در سطح دانشگاهها با موضوعات مباحث "زنان و خانواده"، "ازدواج"، "جنگ نرم و اثرات ماهواره بر خانواده" و "حجاب و عفاف" برگزار شدهاند.
فاضلی پور درخصوص اعزام کاروانهای زیارتی از سوی نهاد، اضافه کرد: در سال 92،تعداد 16 کاروان عمره ویژه اساتید با حضور 1229 نفر استاد خانم، 65 کاروان دانشجویی با شرکت 3524 دانشجوی دختر(متأهل) و250 کاروان عتبات عالیات با شرکت بیش از 4000 دانشجوی دختر اعزام گردیدهاند.
وی اذعان داشت: در حال حاضر 1518 استاد خانم در دانشگاه معارف نهاد فعالیت دارند که از این تعداد 202 نفر عضو هیأت علمی و 43 نفر مدیرگروه هستند. همچنین 166 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 31 نفر در مقطع دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیلند.
رئیس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها بیان داشت: تحصیل 5000 دینپژوه دختر در حوزههای علوم اسلامی دانشگاهیان کشور و اختصاص دو مرکز ویژه خواهران، نشان از دغدغهمندی دختران دانشجو و اساتید خانم و حضور جهادی بانوان در عرصه فرهنگ میباشد.
فاضلیپور تصریح کرد: در فضای مجازی نیز در حوزه مباحث زنان و خانواده فعالیتهای مفیدی صورت گرفته که در اشاره به برخی از آنها از سایت "حقوق زن" می توان نام برد که هدف آن پاسخگویی به شبهات و سوالات دانشجویان در این حوزه است و سرویس زنان و خانواده سایت «محراب» که ویژه تیم های رسانهای دانشجویی فعالیت می کند و تاکنون حدود 1000 عنوان مطلب برای بهرهبرداری تیمهای رسانهای در دانشگاهها بارگذاری نموده است.
به گفته وی، 16 عنوان جلد کتاب با موضوع مباحث زنان و خانواده توسط گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه و مرکز چاپ و نشر معارف نهاد تدوین شده است.
فاضلیپور در خصوص طرح دانشافزایی اساتید گفت: این برنامه با حضور 6000 نفر از اساتید خانم ویژه عضو هیأت علمی دانشگاهها اجرا گردید.
رئیس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نشست سراسری فعالین کانونهای نماز را از جمله دیگر فعالیت های بخش خواهران خواند وگفت: این نشست با حضور 200 نفر از خواهران دانشجو شکل گرفته است.
وی برگزاری بیش از 500 محفل معرفت به اهل بیت به صورت هفتگی در خوابگاههای دانشجویی دختران و تشکیل 94 هیأت دانشجویی ویژه خواهران دانشجو، را از فعالیت های فرهنگی خواهران در خوابگاهها برشمرد و آن را حضور هوشمندانه و فعالانه دختران که پیشگامان عرصه فرهنگ هستند خواند.
فاضلی پور بیان داشت: همچنین رصد، تحلیل و بازتاب و بازنشر 220 عنوان برنامه شبکههای ماهوارهای در حوزه مباحث زنان و خانواده، عفاف و حجاب، 8 مارس،جمعیت و.. برای اساتید و مخاطبان خاص فعالیت مهم دیگری در این حوزه بوده است.
نشستهای علمی تخصصی با موضوعات بحران جمعیت، تحلیلی بر روابط دختر و پسر از منظر روانشناسی و... از دیگر برنامههای اجرا شده میباشد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای چند طرح پژوهشی در حوزه زنان و خانواده، فعالیت ارزشمند دیگری در این حوزه میباشد که به برخی موضوعات آن مانند: گآسیبشناسی نحوه تعامل مسئولیتهای خانوادگی زنان متأهل دانشجو با تحصیلات" و "آسیبشناسی نحوه تعامل مسئولیتهای خانوادگی اساتید زن با وظایف شغلی" اشاره میکنم.
انتهای پیام/