معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: سیل بی‌رویه، سدسازی و قاچاق عوامل کاهش ذخایر آبزیان است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران پروین فرشچی در نشست خبری صبح امروز گفت: قاچاق آبزیان خاویاری اگرچه در ایران خیلی جزئی است اما در سایر کشورها مثل روسیه ما شاهد مافیای قاچاق هستیم به طوری که قیمت یک کیلو خاویار در بازارهای بین‌المللی 5 هزار دلار است اما با گشتی در بازارهای بومی کشورهای همسایه می‌توانیم آن را به قیمت 150 دلار تهیه کنیم و این نشان دهنده افزایش قاچاق می‌باشد.  
 
وی با اشاره به درخطر بودن 5 گونه خاوریار گفت: در سال 2011 مسئولیت حفاظت ماهیان خاویاری را سایتیس به عهده گرفت به طوری که با همکاری سایر کشورها تصمیم گرفته شد تنها درصدی از ماهیان خاویاری استحصال شود که با مخالفت بعضی از کشورها سهم سالانه برداشت 250 تن تعیین شد اما متأسفانه هر 5 کشور هم به این رقم نرسیدند.  
 
وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد ممنوعیت 5 ساله استحصال ماهیان خاویاری برای اولین بار در سال 2011 در قالب تفاهم‌نامه‌ای توسط ترکمنستان مطرح شد و ایران از آن حمایت کرد اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.  
 
این مقام مسئول با اشاره به تلاش ایران در حفاظت از ذخایر آبزی گفت: ما در سال 2011 اقدام به رها کردن 30 میلیون بچه ماهی کردیم اما نمی‌دانیم از این تعداد چقدر زنده خواهند ماند همچنین هرساله بین 20 تا 30 میلیون بچه ماهی در دریا رها می‌شود اما اینکه چه تعداد از آن زنده بماند مشخص نیست.  
 
وی در ادامه با اشاره به حریم 60 متری در دریا گفت: قوانین امروز، قوانین کلی کشور است و قوانین خاص درخصوص محیط زیست خیلی کم وجود دارد و کافی نیست لذا باید بازنگری شود ولی این درحالی است که محیط زیست در حیطه وظایف خود اقداماتی که باید بازدارنده و هشدار دهنده باشد انجام داده است و زمانی که این پروژه‌ها اجرا می‌شوند حتما فرآیند دیگری وجود دارد.  
 
*****سوء استفاده مدیران ارشد محیط زیست از مقام دولتی 

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سوء استفاده یکی از مدیران ارشد در صدور مجوز برای ساخت شهر پدیده گفت: فرآیند مطرح شده در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و در حالی که مدرکی درخصوص اثبات ادعای شما موجود نیست نباید به آن شخص تهمت زد.  
 
فرشچی ادامه داد: روند صدور مجوز روند خیلی پیچیده‌ای است و از چند مرحله می‌گذرد همچنین کمیته 7،8 نفره‌ای وجود دارد که نظراتشان موافق و مخالف است و ارزیابی زیست محیطی در نهایت توسط این کمیته به یک نتیجه‌گیری منتج می‌شود.  
وی ادامه داد: در اینکه در سال‌های گذشته خیلی از مسائل زیست محیطی نادیده گرفته شده است با شما هم عقیده‌ام و در خیلی از موارد با وجود اینکه مجوز صادر نشده اما طرح اجرا شده است.

*** وزارت نیرو به تذکرات محیط زیست بی‌توجه است

معاون محیط دریایی محیط زیست کشور ادامه داد: با توجه به اینکه رها کردن فاضلاب خانگی در پهنه‌های آبی شمال یکی از دغدغه‌های محیط زیست است و در شأن استان‌های شمالی نیست وزارت نیرو طبق مصوبه هیئت وزیران متعهد است تا در شهرهای با جمعیت 30هزار نفر تصفیه خانه فاضلاب احداث کند.

فرشچی ادامه داد: تاکنون سه تذکر برای وزارت نیرو ارسال شده اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم و تاریخ آخرین اخطار مربوط به 17روز پیش می‌شود.

وی با اشاره به اجرای فاز دوم مسیر سبز ساحل پاک گفت: طرح مسیر سبز ساحل پاک در آواخر سال گذشته با امضای تفاهم‌نامه میان 6استاندار استان‌های شمالی با محیط زیست اجرا شد و فاز دوم آن از روز زمین پاک دوم اردیبهشت شروع می‌شود بحث پاکسازی سواحل از زباله و برنامه‌های آموزشی از جمله موارد پیش‌بینی شده در این طرح می‌باشد.
وی ادامه داد: البته این طرح تنها مختص استان‌های شمالی نیست و در فاز بعدی و شش ماهه دوم سال در سواحل جنوبی نیز اجرا خواهد شد.

معاون محیط دریایی محیط زیست کشور در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص معیشت صیادان با ممنوعیت شکار و صید خاطرنشان کرد: این موضوع مربوط به شیلات می‌شود و باید برنامه‌هایی برای جایگزینی صید برای صیادان ایجاد کند.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار