کاهش 48 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت و احتمال افزایش دمای هوا در فصل تابستان موجب افت و کاهش شدید آب در بخشهای کشاورزی، شرب و صنعت استان سمنان شده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان از تشدید عوارض خشکسالی در این استان خبر داد و گفت : 26 روستا و سه شهر در استان سمنان با مشکل کمبود آب مواجه هستند.
احمد طاهری گفت: کاهش 48 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت و احتمال افزایش دمای هوا در فصل تابستان موجب افت و کاهش شدید آب در بخشهای کشاورزی، شرب و صنعت استان سمنان شده است.
وی با اشاره به ارتباط نزدیک تامین منابع آب شرب روستایی به چشمه ها و قنوات گفت: در حال حاضر 26 روستای این استان در شرایط بحرانی قرار گرفته است.
وی گفت: این روستاها شامل 11 روستای دامغان، شش روستای شاهرود، سه روستای سمنان، سه روستای میامی، یک روستای آرادان، یک روستای گرمسار و یک روستای شهرستان سرخه است.
طاهری گفت: سه شهر سمنان ، شاهرود و شهمیرزاد نیز تابستان در شرایط کسری منابع آبی قرار می گیرند و که باید تدابیری برای مقابله با این مشکلات اندیشیده شود.
وی با تاکید بر لزوم صرفه جوئی و مدیریت منابع آبی توسط مردم اظهار داشت: در کوتاه مدت با تزریق اعتبارات مدیریت بحران از طریق ماده 12 قانون تشکیل مدیریت بحران نسبت به ترمیم برخی از مشکلات در روستاها و شهرهای استان سمنان باید اقدام شود.
وی گفت: در میان مدت نیز استفاده از شیرهای کنترل فشار، کنترل مصرف مشترکین پرمصرف، تشکیل کمیته کنترل بحران آب، قطع اشتراک مشترکان پرمصرف و فرهنگ سازی باید اجرایی شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به خشکسالی در سال زراعی جاری گفت: کاهش نزولات آسمانی مناطق عشایری را دچار کمبود شدید علوفه و آب کرده است و در این ارتباط با همکاری دستگاههای اجرایی نظیر جهاد کشاورزی و امور عشایر نسبت به تامین علوفه، مراقبت های بهداشتی دام و انتقال آب به صورت سیار اقدام شده است.
وی گفت: در این ارتباط 19 میلیون مترمکعب آب در این مناطق توزیع شده است./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.