روسیه روز جمعه با ابراز ناامیدی درمورد ارزیابی آمریکا از موافقتنامه بین المللی به منظور کاهش بحران در اوکراین اعلام کرد تهدید تحریم های جدید علیه مسکو که واشنگتن مطرح کرده « کاملا غیر قابل قبول » است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز؛  وزارت امور خارجه روسیه مقامات آمریکا را به تلاش برای سرپوش گذاشتن
بر توسل دولت اوکراین به زور علیه تظاهرکنندگان در استان های روس زبان شرق این کشور متهم کرد.
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد :« مقامات آمریکایی ضرب الاجل هایی را اعلام و تلاش می کنند ما را تهدید به تحریم های جدید کنند. چنین کاری به هیچ وجه قابل قبول نیست.»
در موافقتنامه ژنو که در نشست چهارجانبه آمریکا ، روسیه ، اوکراین و اتحادیه اروپا به دست آمد بر خلع سلاح همه گروه های مسلح غیر قانونی ، پایان یافتن اشغال ساختمان های دولتی ، خیابان ها و میادین تاکید شده است اما با توجه به اینکه جدایی طلبان در شرق اوکراین همچنان به اشغال ساختمان های دولتی ادامه می دهند و تظاهرکنندگان ملی گرای اوکراینی نیز هنوز اردوگاه های خود را در میادین و خیابان های اصلی ترک نکرده اند ، مشخص نیست این موافقتنامه می تواند به حل بحران اوکراین کمک کند یا خیر.
اجرای این موافقتنامه به علت بی اعتمادی عمیق بین گروه های طرفدار روسیه و دولت تحت حمایت غرب در کیف ، بسیار دشوار است آنهم در حالی که خشونت های این هفته بین نیروهای امنیتی اوکراین و تظاهرکنندگان چند کشته نیز درپی داشته است.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت نشست ژنو بین روسیه ، اوکراین و قدرت های غربی امیدوارکننده بود اما آمریکا و متحدانش آماده اند در صورتی که اوضاع بهبود پیدا نکند ، تحریم های بیشتری را علیه روسیه اعمال کنند.
اوباما در مصاحبه با خبرنگاران افزود ممکن است دیپلماسی بتواند به کاهش تنش ها و بهبود اوضاع کمک کند.
وی که این اظهارات را در کاخ سفید بیان می کرد گفت سوالی که اکنون مطرح است اینکه آیا آنها از نفوذ خود برای برقراری نظم و بهبود اوضاع در اوکراین استفاده خواهند کرد تا شرایط برای برگزاری انتخابات در این کشور فراهم شود یا خیر.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ژنو گفت اگر تا پایان هفته هیچ نشانه ای از عقب نشینی گروه های طرفدار مسکو مشاهده نشود ، روسیه مجبور خواهد بود هزینه هایی بپردازد.
این اظهارات کری به تحریم های بیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اشاره داشت.
مسکو این موضع گیری واشنگتن را جانبدارانه نامید و اعلام کرد این اظهارات ناامید کننده است.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده تقصیر بحران اوکراین و وخامت کنونی اوضاع در این کشور به نا حق به گردن روسیه افتاده است.
در این بیانیه آمده است طرف آمریکایی یک بار دیگر سرسختانه تلاش می کند اقدامات کنونی مقامات اوکراین را در زمینه توسل به خشونت علیه تظاهرکنندگان در جنوب شرق این کشور لاپوشانی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار