رویای مقامات کشور هند برای ارتباط تجاری با افغانستان از طریق ایران احتمالا به زودی با امضای قرارداد مذکور از سوی مقامات این سه کشور محقق خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری "ایندین اکسپرس"، تهیه پیش‌نویس قرارداد مربوط به ایجاد یک مسیر ترانزیت کالا از هند به افغانستان از طریق ایران در هفته‌های اخیر نهایی شده است و به نظر می‌رسد که سه کشور به زودی گام‌های نهایی برای نزدیک شدن این رویا به واقعیت را خواهند برداشت.

بر اساس این گزارش، پیش‌نویس این طرح نوشته شده و در صورت امضای آن توسط مقامات تهران، کابل و دهلی‌نو اجرایی شدن آن محقق خواهد شد. در واقع ایران به این دلیل در این طرح به همکاری با هند دعوت شده است که پاکستان درخواست مقامات دهلی‌نو برای مشارکت در این طرح رد کرده است و به همین دلیل مقامات هند مدت‌ها بود که به دنبال جایگزین مناسب برای این امر، یعنی ایران بودند. 

نخستین بار ایده انجام این طرح در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی مطرح شد. زمانی که خاتمی در ژانویه سال 2003 به منظور شرکت در جشن روز جمهوری به هند سفر کرد، توافق درباره توسعه بندر چابهار به منظور آغاز روابط تجاری میان هند و افغانستان و آسیای مرکزی از طریق ایران انجام شد. برای توسعه این بندر، ایران جاده ارتباطی میان مرز خود با مناطق غربی افغانستان را توسعه داد و در عوض هند نیز جاده 606 را از منطقه مرزی ایران و افغانستان به سمت بزرگراهی که تمامی شهرهای مهم این کشور را به هم متصل می‌کند، کشاند.

این در حالی است که این طرح به سود هر سه کشور بوده است. به طوری که می‌تواند با توسعه راه‌های ارتباطی افغانستان، وابستگی این کشور به پاکستان به منظور دسترسی به دریای عرب را کاهش دهد. و از سوی دیگر ارتباط جاده‌ای ایران با مناطق آسیای مرکزی را تقویت می‌کند و در نهایت به هند برای ورود به بازار افغانستان بدون نیاز به پاکستان کمک زیادی می‌کند.

با این وجود مسائل اقتصادی و سیاسی بسیاری باعث شده است اجرای این طرح مهم و حیاتی تاکنون با تاخیر مواجه شود. در تازه‌ترین تحولات مربوط به این پروژه، مقامات سه کشور در آگوست سال 2012 و در حاشیه اجلاس کشورهای جنبش عدم تعهد در تهران، بر سر شتاب دادن به توسعه بندر چابهار به توافق رسیدند. سه طرف به تازگی مذاکرات درباره انتقال کالاهای تجاری از طریق ایران را به پایان رسانده‌اند و اکنون هند باید سرمایه‌گذاری در چابهار و توسعه راه‌های ارتباطی کشتیرانی میان تهران و دهلی‌نو را تسریع بخشد. این مسئله باید یکی از اولویت‌های مهم دولت آینده هند پس از برگزاری انتخابات این کشور در ماه آينده میلادی در نظر گرفته شود.

حزب مردم هند که امیدوار به پیروزی در این انتخابات است، تاکنون درباره احداث بندرهای مدرن در تمامی خطوط ساحلی این کشور بر اساس پروژه‌ای موسوم به "ساگار مالا" تاکید کرده است که در صورت جدی بودن خود در این طرح، باید حضور هند در پروژه‌های توسعه و احداث زیرساخت‌های مربوط به این طرح را تقویت کند. به بیان دیگر هند باید برای اجرای این پروژه فکری به وسعت اقیانوس هند داشته باشد. 

در طول یک دهه گذشته دولت هند تلاش بسیاری برای اخذ مجوز به منظور ساختن بنادر در کشورهای دیگر کرده است. مشکلات پیش‌روی اجرای این طرح در بندر چابهار ایران به چالش پیش‌روی دولت هند تبدیل شده است. در واقع مقامات هندی درباره ایجاد اتحاد میان شرکت‌های خود برای اجرای طرح‌های اینچنینی در کشورهای دیگر موفق عمل نکرده‌اند.

اما این امیدواری وجود دارد که مسئولین شرکت‌های دخیل در طرح موسوم به "ساگار مالا" از تجربیات پیشین درس گرفته‌ باشند و در چارچوب سیاست‌های موثر برای پیشبرد این پروژه گام بردارند. اکنون نیز دولت آینده هند فرصت مناسبی برای توسعه جاده ابریشم با هدف ایجاد یک مسیر ترانزیت مستقیم برای خود دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار