برای اینکه موضوع مطرح شده در این بخش را بهتر درک کرده و بتوانید از آن استفاده کنید، لازم است آشنایی مقدماتی با HTML داشته باشید و این مطلب با پیشفرض آشنایی شما با این زبان برنامهنویسی، نوشته شده است.
رباتهای موتورهای جستجو در بازههای زمانی متفاوتی به وبسایتها سرکشی کرده و آنها را فهرست میکنند، تگهای متا، نقش اساسی در معرفی وبسایت به موتورهای جستجو دارند و به آنها میگویند که وبسایت چه موضوعی دارد و اگر قرار باشد جملهای در خصوص آن گفته شود، آن جمله چیست. درست است که صددرصد موتورهای جستجو به این صحبتها اهمیت نمیدهند، اما توجه زیادی به صحبتهای شما پشت تریبون متا دارند.
کدهای HTML دو بخش اصلی به نام Head و Body دارند، محتوای وبسایت شما در بخش Body قرار میگیرد و در بخش Head توصیفات وبسایت و متاتگها. برخی از این متاتگها کاملا ضروری بوده و برخی دیگر اختیاری است. طبیعتا لازم است تگهای ضروری را جدیتر گرفته و البته تگهای اختیاری را نیز فراموش نکنیم.
ساختار کلی متاها شامل بخش اول نام متا، برای مشخصکردن نوع آن و بخش دوم توصیف یا مقدار آن است.
«meta name="نوع متا" content="محتوا یا مقدار متا"»
Description
Description یکی از اصلیترین متاتگهاست و همانطور که از اسم آن پیداست برای معرفی استفاده میشود. در واقع این متاتگ وبسایت را در یک جمله که نباید بیش از 150 کاراکتر (حرف) باشد، معرفی میکند. توجه کنید که این 150 کاراکتر با فضاهای خالی محاسبه میشود. از این مقدار محدود فضا به بهترین شیوه استفاده و برای نگارش آن زمان مناسبی صرف کنید، زیرا نوشته شما در این فضا به احتمال زیاد، همان توصیفی خواهد شد که بعد از نمایش وبسایت شما در موتورهای جستجو برای کاربر نمایش داده میشود. ساختار این متاتگ به این صورت است:
«meta name="Description" Content="توضیح وبسایت"»
Keywords
این متا تگ شامل کلمات کلیدی مربوط به وبسایت شما میشود؛ در واقع به موتورهای جستجو میفهماند وبسایت شما به چه موضوعاتی میپردازد. البته در الگوریتم جدید گوگل اهمیت این تگ تا حدودی کاهش یافته، اما همچنان اثربخشی خاص خود را بویژه در وبسایتهای فارسی دارد. بهتر است در این بخش، بیش از پنج تا هفت کلمه را ننویسد و طبق تجربه ثابت شده است که موتورهای جستجو به لغات کمتر و مرتبطتر اهمیت بیشتری میدهند. برای نوشتن این لغات دقت کنید که حتما در وبسایت منوهایی تحت آن کلمات یا بخشهایی با آن موضوعات داشته باشید، در غیر این صورت صرفا موتورهای جستجو را گمراه کرده اید. ساختار این متاتگ به این صورت است: بهتر است برای جداسازی کلمات از ویرگول استفاده کنید، البته اگر عبارت شما یک کلمهای باشد، نیازی به این کار نیست و فضای خالی هم کفایت میکند.
«meta name="Keywords" Content="کلمه مرتبط ، عبارات مرتبط با سایت ، کلمه اصلی"»
Title
Title در دسته متا تگها قرار نمیگیرد، اما از آنجا که برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد، در این مطلب درج شده است. Title همانطور که از اسم آن پیداست عنوان وبسایت را بیان میکند و در واقع همان چیزی است که در بالای مرورگر نمایش داده میشود. بهتر است لغت کلیدی اصلی خود را در عنوان نیز ذکر کنید، دقت کنید بهتر است عنوان کمتر از 70 کاراکتر یا حرف باشد و ساختار آن به این صورت است:
«title»عنوان صفحه«/title»
Robots
کاربرد اصلی این تگ برای مشخصکردن دسترسی موتورهای جستجوست. اگر مجبور به داشتن چنین صفحاتی شدیم، این تگ به کمک ما میآید. با دستور Noindex و Nofollow به ربات میگوییم که این صفحه را فهرست نکند و در نتایج نیز نمایش ندهد. ساختار این تگ به این صورت است:
«meta name="robots" content="noindex , nofollow" /»
طبیعتا زمانی که عکس این عمل را از موتورجستجو انتظار داشته باشیم، یعنی بخواهیم حتما صفحه مورد نظر فهرست شود، کافی است no را از قبل از index و follow حذف کنیم؛ در واقع ساختار به این صورت میشود:
«meta name="robots" content="index , follow" /»
اما در اینجا مفهوم index را بررسی کردیم که برای فهرست شدن یا نشدن در نتایج گوگل کاربرد دارد. پس نقش nofollow در این دستور چیست ؟ یکی از مواردی که برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی داشته و اعتبار وبسایت را به واسطه آن ارزیابی میکنند، وبسایتهایی است که در صفحه به آنها لینک داده شده یا به نوعی معرف آنها هستیم. چنانچه به هر دلیلی مجبور به برقراری لینک به وبسایت دیگری هستید که اعتبار آن را نمیدانید، استفاده از تگ nofollow به موتورهای جستجوگر میگوید سایت مورد نظر را پیگیری نکند، زیرا مورد تائید ما نیست.
در این شرایط کافی است ساختار را به این صورت تعریف کنید:
«meta name="robots" content="index , nofollow" /»
Classification
با این متاتگ میتوانید دسته بندی وبسایت را به موتورهای جستجو معرفی کنید و از این طریق باعث شوید وبسایت شما در دسته بندی درستی قرار گیرد. ساختار این دستور به این صورت است:
«meta name="classification" content="دسته مورد نظر"»
دیگر متاتگها
تا به اینجا متاتگهایی را مطرح کردیم که به صورت مستقیم با رتبهبندی وبسایت سر و کار داشته و به نوعی وبسایت را بهینه میکنند. متاتگهایی که در ادامه به آن میپردازیم شامل مواردی میشوند که به صورت مستقیم در بهینهسازی وبسایت موثر نبوده، اما آن اعتبار میبخشند و به صورت غیرمستقیم موثرند.
Content-Type
این متاتگ انکودینگ وبسایت را تعریف میکند، که برای مرورگرها بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا پس از ورود به وبسایت، مرورگر را متناسب با زبان وبسایت تنظیم میکند. ساختار این متاتگ با نمونههای پیشین متفاوت است و برای مثال به زبان فارسی به این صورت میشود:
«meta HTTP-EQUIV="CONTENT-TYPE" CONTENT="text/html; charset=UTF-8"»
Language
این متاتگ برای مشخصکردن زبان وبسایت برای مرورگرها و موتورهای جستجوگر است، به طور مثال ساختار این دستور برای زبان فارسی به این صورت است:
«meta http-equiv="content-language" content="fa" /»
البته طبق آخرین توصیه کنسرسیوم جهانی وب، بهتر است از این دستور استفاده شود:
«html lang=fa»
Expires
زمانی که مطلب منتشر شده در وبسایت شما تا تاریخ خاصی اعتبار دارد، بهتر است از این تگ استفاده کنید. برای مثال اگر اطلاعات یک سمینار را در وبسایت خود قرار دادهاید، بعد از برگزاری سمینار، آن اطلاعات برای کاربر مفید نخواهد بود و اگر از طریق جستجو نیز وارد وبسایت شما شود، بلافاصله خارج خواهد شد. این موضوع برای رتبهبندی و اعتبار وبسایت شما مناسب نیست. بنابراین Expires به موتورهای جستجوگر میگوید که مطلب تا تاریخی مشخص اعتبار دارد و بعد از آن از فهرست خود حذف کنند.
ساختار تگ Expires به این صورت است:
«META HTTP-EQUIV="EXPIRES" CONTENT="Mon, 22 Jul 2002 11:12:01 GMT"»
استفاده از متاگهای عنوان شده در این مطلب به نوعی به وبسایت شما اعتبار میبخشد و میتواند در رتبهبندی آن موثر واقع شود؛ بنابراین در واردکردن آنها دقت کنید، زیرا مرتکب خطا شدن در این زمینه، باعث میشود، نه فقط اعتبار شما افزایش پیدا کند، بلکه موتورهای جستجو بسادگی وبسایت شما را بیاعتبار معرفی میکند و این سبک خطاها یعنی خطاهای HTML از نظر موتورهای جستجو، بزرگ و تا حدودی غیرقابل بخشش خواهد بود.