کارگردان سینما مطرح کرد: سینمای ایران باید به اندازه‌ای که فدراسیون کشتی و ورزش ایران به قهرمانان و مدال‌آوران کشتی می‌بالد، به کارگردان و فیلمساز موفق در عرصه‌های بین‌المللی افتخار کند.

"نادر طریقت" کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: به نظر من ما در سینمای پس از انقلاب نسبت به کسانی که افتخاراتی در سینمای جهان کسب کرده‌اند، قدردان نبوده‌ایم و به کسی که در عرصه جهانی پرچم هنر و فرهنگ ایرانی را بالا می‌برد باید افتخار کرد.
 
وی افزود: فیلسماز ایرانی، یک فیلم خوب تولید می‌کند، مسئولان خودشان این فیلم را به جشنواره‌های جهانی و اروپایی ارسال می‌کنند؛ هر جشنواره‌ای خط مشی و قوانین و سیاست‌هایی دارد وقتی فیلم و فیلمساز جایزه می‌گیرد دیگر مهم نیست با چه تفکر و سیاستی گرفته، در ضمن سلایق و خط فکری هر جشنواره متفاوت از سایر جشنواره‌هاست، حتی جشنواره خودمان هم سیاست‌هایی دارد، و باید سینما را در راه تولید و ساخت فیلم‌های خوبی از این قبیل کمک کرد. از نظر من هیچ فیلمسازی فیلم را مخصوص جشنواره نمی‌سازد، که موردپسند قرار می‌گیرد؛ بلکه به خاطر رعایت اصول اصلی فیلم مورد توجه است.
 
طریقت عنوان کرد: فیلمی که شرایط و اوضاع جامعه را بیان کرده و فیلمش بیان واقعیت است نباید اینگونه و به این شکل قضاوت شود، اثر شخصی مثل کیارستمی که جزو افتخارات سینمای ایران است،‌ همیشه مورد توجه این جشنواره‌های بین‌المللی بوده چون واقعا فیلمساز خوبی است. خود من هم فیلم‌هایی که ساخته‌ام در یکجا مورد توجه قرار می‌گرفت و موفق به کسب جایزه می‌شد و در جای دیگر به مراحل آخر هم نمی‌رسید، من جنبه سیاسی نمی‌بینم و این داوری‌ها بر اساس نوعی قضاوت است که ممکن است سیاست‌هایی در آن اتخاذ شود اما نمی‌توان گفت فقط سیاسی، از تمام ابعاد مورد بررسی و قضاوت قرار می‌گیرد.
 
این کارگردان سینما گفت: فیلمساز تابع شرایط اجتماعی میهن خود است و باید بیان‌کننده دردها و آلام جامعه باشد اما این حقیقت به شکل‌ها و سلایق مختلف قضاوت می‌شود. ما اگر دید اجتماعی خود را اصلاح و وسیع‌تر کنیم این گونه حضورها و جوایز را در واقع کمک‌کننده به ارتقاء سطح سینمای خود خواهیم دید. وقتی اصغر فرهادی حین گرفتن جایزه خود در مقابل آن جمعیت و در خود کشور آمریکا می‌گوید «مردم ما، ملت ما صلح‌طلب هستند» ما با چه رویکرد و نگاهی می‌توانیم بگوییم این شخص به خاطر سیاه‌نمایی فیلمهایش جایزه گرفته؟!
 
فیلمساز به وسیله هنر و فیلم و اثر خود، حرفش را می‌زند به وسیله هنر است که می‌توان در دنیا اعلام کرد ما مردم صلح‌طلب و مخالف با جنگ هستیم.

 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.