به گزارش
خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، مراسم بزرگداشت عطار نیشابوری عصر دیروز در محل باغ موزه قصر با حضور اهالی ادب و دوستداران عطار نیشابوری برگزار شد؛ در ابتدای مراسم اسماعیل جنتی به دکلمه نیایشهایی از عطار نیشابوری پرداخت.
در ادامه مراسم "ایرج شهبازی" پژوهشگر عرفان اسلامی گفت: عطار چند جلد کتاب به نثر و نظم نوشته است بیش از 40 عنوان کتاب به وی نسبت دادهاند از جمله بخش زیادی از اشعار مختارنامه سروده عطار نیشابوری نیست.
وی افزود: مختارنامه مجموعه رباعیات عطار است که به سبک و سیاق اشعار وی شباهتی ندارد؛ چهار کتاب بعدی وی، اسرارنامه، الهینامه، منطقالطیر و مصیبت نامه است عمیقترین اثر عطار در زمینه عرفان مصیبت نامه به شمار میرود؛ کسانی قبل از شفیعی کدکنی در زمینه مصیبت نامه کارهایی انجام دادند، دیوان عطار نیز توسط تفضلی به چاپ رسیده است.
این پژوهشگر عرفان اسلامی ادامه داد: تذکرةالاولیای عطار نیشابوری پیرامون شرح 72 یا 92 عارف نوشته شده است؛ منطقالطیر مانند سایر منظومههای عرفانی وی با ستایش خداوند، پیامبر و چهار خلیفه آغاز میشود و نقدی بر تعصب مذهبی در چهار صفحه در کتابش دارد.
شهبازی اظهار داشت: یک بار پرندههای دنیا برای یافتن پادشاهی برای سرزمینشان جمع میشوند؛ هدهد پس از معرفی خود، از پادشاهی به نام سیمرغ یاد میکند که درقله قاف زندگی میکند سیمرغ پردههای فراوانی در نور و ظلمت دارد و از عبور سیمرغ در ابتدای آفرینش از سرزمین چین سخن میگوید.
این پژوهشگر عرفانی عنوان کرد: منظور عطار از چین در منطقالطیر دنیاست و پری که از سیمرغ افتاده را جلوه خداوند بر جهان در ابتدای آفرینش بیان میکند پرندگان نیز مانند هر انسانی، با دیدن خطرات سفر، بهانه میگیرند.
وی بیان کرد: در منطقالطیر هر پرنده دلایل خود را برای نرفتن به سوی سیمرغ بیان میکند بلبل نماد انسانهایی است که عاشق انسانی خاص میشوند و بلبل او را به انتخاب معشوقی جاودانه ترغیب میکند طوطی نماد انسانی است که عاشق عمر دراز هستند و هدف از وجود جان را در او فدا شدن در پای جانان قلمداد میکند.
شهبازی ادامه داد: در منطقالطیر، طاووس نماد انسانهای عاشق بهشت و بط نماد زاهدانی است که به کرامات خود مغرور هستند همچنین کبک در این کتاب به دنبال سنگهای قیمتی است و هدهد وی را عاشق رنگ عنوان میکند.
این پژوهشگر عرفان اسلامی افزود: در منطقالطیر هما نماد انسانهایی است که به وسیله تظاهر به زهد و عرفان به دنبال قدرت مادیاند عطار باز را در منطقالطیر نماد انسانهای قدرتمدار عنوان میکند بوتیمار نماد کسانی است که در وجودشان ذهنیت کمبود دارند و جغد را نماد عاشقان گنج عنوان میکند.
وی خاطرنشان کرد: صعوه در منطقالطیر به دنبال محبوب خود است عطار از زبان هدهد رابطه ما با سیمرغ را اینگونه بیان میکند که همه ما سایههایی از سیمرغ هستیم نسبت انسان و خدا، نسبت سایه و صاحب سایه است تمام هویت سایه منوط به نور به شمار میرود و عاقبت در نور محو میشود.
گفتنی است؛ در پایان مراسم فیلمی از اصلانی در مورد عطار پخش شد.
انتهای پیام/ اس