یک کارشناس امور سیاسی با اشاره به اینکه پیام‌های غرب و آمریکا دارای ظاهر امنیتی و اهداف سیاسی است، گفت: دور تازه‌ای از عملیات روانی بر ضد سوریه آغاز شده به گونه‌ای که کشورهای غربی و آمریکا مجددا سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی برضد مخالفین محکوم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، دور تازه عملیات روانی بر ضد سوریه شب گذشته (25 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور زارعی کارشناس امور سیاسی و عباس گلرو کاردار ایران در دمشق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

زارعی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا هر از چندگاهی دولت سوریه متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی بر ضد مخالفین می‌شود، گفت: دولت سوریه به طور رسمی دوباره متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی بر ضد مخالفین شده است.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در شهریورماه سال گذشته دولت سوریه متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی شد، افزود: به دنبال این ماجرا هیئتی از سازمان ملل برای بررسی موضوع به سوریه پس از 5 ماه اعزام شد.

این کارشناس امور سیاسی با بیان اینکه در آن مقطع آمریکایی‌ها به طور جدی مسئله حمله نظامی به سوریه را در دستور کار خود قرار داده بودند، ادامه داد: آمریکایی‌ها تا آستانه حمله به سوریه هم نیز پیش رفته به طوری که ساعت حمله را نیز مشخص کرده بودند.

زارعی با بیان اینکه بعدها بنا به دلایلی این امر منتفی شد گفت: مشابه این مسئله امروزه باز دوباره مطرح شده است.

وی با اشاره به تشکیل آخرین اجلاس ژنو 2 اظهار داشت: این اجلاس مربوط به هفته اول بهمن ماه سال گذشته می‌شود که به مدت دو هفته گفتگوها ادامه پیدا کرد.

این کارشناس امور سیاسی با اشاره به گفته‌های جان‌ کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه زمان راه‌حل غیرسیاسی فرا رسیده است، افزود: عده‌ای در آن دوران مطرح کردند که این مسئله فشاری است که توسط آمریکا برای به نتیجه رساندن مذاکرات ژنو 2 مطابق الگوی خودشان انجام می‌دهند.

زارعی با بیان اینکه سرنوشت مذاکرات ژنو 2 از قبل معلوم بود، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها امیدی به نتیجه رسیدن ژنو 2 نداشتند.

وی با بیان اینکه معارضین در آن دوران در بدترین وضعیت قرار داشتند گفت: در آن مقطع موضع دولت‌های منطقه‌ای تا حد زیادی به سمت انفعال تغییر کرده بود به گونه‌ای که دولت سوریه وضعیت بهتری داشت.

این کارشناس امور سیاسی با اشاره به اینکه ارتش سوریه در آن دوران بر مناطق بیشتری تسلط پیدا کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه ضربات سنگینی به گروه‌های تروریستی وارد شده بود، بنابراین باید گفت که معلوم بود از ژنو 2 کاری ساخته نیست.

زارعی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بر روی اقدامات غیر سیاسی در آن دوران متمرکز شده بودند، گفت: صحبت‌های جان‌ کری به نوعی تهدید محسوب می‌شد.

وی با اشاره به شکست تروریست‌ها در مناطق مختلف سوریه ادامه داد: خوشبختانه در آن مقطع حلب تا حد زیادی آزاد و در دمشق امنیت برقرار شده بود.

این کارشناس امور سیاسی با اشاره به اینکه انسجام معارضین در جاهای مختلف سوریه شکسته شده بود، گفت: در جبهه معارضه پراکندگی‌های خاصی دیده می‌شود.

زارعی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در اسفند ماه اعلام کرده بودند که 10 میلیارد دلار اسلحه را به کشورهای عربی و به رژیم صهیونیستی فروخته‌اند، افزود: به دنبال این مسئله صهیونیست‌ها اعلام کردند که از نظر موشکی به موقعیت‌های جدیدی دست یافته‌اند.

وی افزود: دستگاه امنیتی عربستان اعلام کرد که به دنبال تشکیل ارتش عربی 100 هزار نفری برای دفاع از عراق است.

این کارشناس امور سیاسی با بیان اینکه این بحث‌ها در راستای تهدید علیه سوریه عنوان می‌شود، خاطرنشان کرد: تروریست‌ها در مناطق مختلف سوریه با شکست مواجه شدند.

زارعی با بیان اینکه در شهریورماه سال گذشته مسئله استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت سوریه بر ضد مخالفین مطرح شده است گفت: این مسئله می‌تواند به معنای تهدید جدی علیه سوریه باشد.

وی با بیان اینکه باید منتظر یک سلسله رخدادهایی پیرامون این موضوع باشیم، افزود: متاسفانه‌ آمریکایی‌ها جایگزین گروه‌های تروریستی شده‌اند.

این کارشناس امور سیاسی با اشاره به اختلاف‌های گروه‌های تروریستی داعش و النصره اظهار داشت: آمریکایی‌ها از تهدید صحبت می‌کنند به گونه‌ای که این تهدید در صحنه عمل نمی‌تواند محقق شود.

زارعی طرح مسئله سلاح‌های شیمیایی علیه دولت سوریه بر ضد مخالفین را تهدید ارزیابی کرد و گفت: باید در سوریه هوشیاری‌ها افزایش پیدا کند.

وی افزود: این بازی با ظاهر امنیتی و با ماهیت عمدتا سیاسی تعقیب می‌شود.

این کارشناس امور سیاسی با اشاره به درگیری‌های متعدد گروه‌های تروریستی داعش و النصره ادامه داد: اختلافات میان این دو گروه تروریستی بسیار عمیق شده است.

زارعی اظهار داشت: دولت سوریه از طریق دیپلمات‌های خود در ژنو 2 توانست پیامش را به افکار عمومی منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه دولت سوریه به جریان تروریستی در داخل خاک خود توانسته تا حد زیادی غلبه پیدا کند، افزود: همه شواهد و قرائن بیان‌کننده این است که گروه‌های تروریستی در داخل سوریه در انتهای خط قرار گرفته‌اند.

زارعی با اشاره به این که آمریکایی‌ها برای این که صحنه را کاملا نبازند این پیام‌ها را به دولت سوریه صادر می‌کنند، گفت: ممکن است دولت سوریه با یک حمله جدید از خارج از مرزها مواجه شود.
 
وی افزود: این اقدامات شیمایی منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر شده است به طوری که باید گفت این اقدام کار دولت سوریه نبوده بلکه این امر در زمره اقدامات سازمان سیا و سایر سازمان‌ها در ترکیه و کشورهای عربی به حساب می‌آید.
 
کارشناس امور سیاسی با اشاره به این که این پیام‌ها که از سوی آمریکا صادر می‌شود منتقل کننده پیام‌های دیگری است، تصریح کرد: دولت آمریکا برای این که دولت اسد در این بحران موفق نشود استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تجویز می‌کند تا فضایی پر از تهدید در داخل سوریه به وجود آید.
 
زارعی با اشاره به این که آمریکایی‌ها به دنبال بازگرداندن فضای وحشت به سوریه هستند، گفت: اردوغان طی صحبت‌هایی از بی‌نتیجه بودن ژنو 2 در گذشته خبر داده بود این در حالی است که اکنون روند سیاسی جدیدی در داخل سوریه شروع شده است که مبنای آن را تحلیلگران انتخابات ارزیابی می‌کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر انتخابات برگزار شود دولت کنونی سوریه بار دیگر متولد و از مشروعیت جدیدی برخوردار می‌شود.
 
این کارشناس امور سیاسی با اشاره به این که با برگزاری انتخابات دولت سوریه از مشروعیت قانونی برخوردار می‌شود، اضافه کرد: بشار اسد دارای جایگاه برجسته‌ای در میان مردم کشورش است.
 
زارعی با بیان این که این پیام‌های صادر شده از سوی آمریکا و غرب دارای ظاهر امنیتی و اهداف سیاسی است، اظهار داشت: اختلافات داعش و جبهه النصره و هم چنین اختلافات سایر گروه‌های تروریستی رو به افزایش است به گونه‌ای که این گروه‌ها با شکست مواجه شده‌اند.
 
وی با اشاره به این که آمریکا و هم پیمانانش با صدور چنین پیام‌هایی به دنبال تبلیغات هستند، گفت: جبهه مقاومت در شرایط نابرابر توانست فضای سوریه را مدیریت کند تا به نتیجه مورد نظر دست یابد.
 
این کارشناس امور سیاسی با اشاره به ادعای دولت عربستان مبنی بر سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری برای سرنگون کردن دولت سوریه ادامه داد: در این شرایط جبهه مقاومت با حداقل هزینه توانست در این وضعیت پیروز میدان شود به گونه‌ای که این امر برای آمریکایی‌ها بسیار ناراحت کننده است.
 
زارعی با بیان این که آمریکا و غرب بر روی اقدامات داعش و النصره بسیار مانور می‌دهد، گفت: آمریکا و هم پیمانانش به دنبال این هستند تا وانمود کنند که شکست صورت گرفته از قوت حزب الله نیست بلکه از وضعیت النصره و داعش است.
 
وی افزود: اختلافات داعش و النصره به این دلیل است که هر یک می‌خواهند سهم دیگری را در این شکست پررنگ‌تر جلوه کنند.

عباس گلرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این امکان وجود دارد که دولت سوریه بخواهد بر ضد مردم خود اقدام به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کند گفت: این امکان وجود ندارد که دولت سوریه بخواهد بر ضد مردم خود از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند در حالی که باید گفت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در هر کجای جهان محکوم است.
 
کاردار ایران در دمشق با اشاره به این که آمریکایی‌ها در ابتدای بحران سوریه امکان استفاده از سلاح‌های شیمیایی را اعلام کرده بودند افزود: جمهوری اسلامی ایران در قبال این پیام آمریکا اعلام کرده بود که ارتش سوریه هرگز اقدام به چنین کاری نخواهد کرد این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران نگران بود که گروه‌های تروریستی بخواهند از سلاح‌های شیمیایی بر ضد مردم سوریه استفاده کنند.
 
وی با اشاره به این که در مناطق خان عسل و غوطه شرقی از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده، گفت: قبل از حادثه خان عسل دولت سوریه طی موضع رسمی اعلام کرد که هرگز از سلاح‌های شیمیایی بر ضد مردم خود استفاده نخواهد کرد زیرا این سلاح‌ها برای ایجاد موازنه وحشت در مقابل دشمن خارجی و رژیم صهیونیستی است.  
 
گلرو با بیان این که دولت سوریه هرگز از این سلاح‌ها بر ضد مردم خود استفاده نخواهد کرد، اظهار داشت: دولت سوریه نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرد که در آن مقرر شده بود که معارضین سوریه در یکی از مناطق استان حلب اقدام به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کرده‌اند به گونه‌ای که مواد سمی را بر روی حیوانات آزمایش می‌کنند.
 
کاردار ایران در دمشق با اشاره به هشدار سوری‌ها به سازمان ملل متحد در این باره ادامه داد: آمریکایی‌ها با برنامه‌ریزی در بحران سوریه پیش می‌روند تا نظام سوریه را متهم کنند.
 
وی با بیان این که هدف آمریکا و هم پیمانانش اعمال فشار جهانی علیه نظام سوریه است، اضافه کرد: حادثه خان عسل و غوطه شرقی دارای ابعاد مختلفی است.
 
گلرو گفت: در حادثه خان عسل نظام سوریه بلافاصله از سازمان ملل درخواست کرد تا گروه‌های تحقیق به سوریه اعزام شوند اما سازمان ملل با 5 ماه تاخیر گروه‌های تحقیق را به این کشور اعزام کرد.
 
کاردار ایران در دمشق با بیان این که گروه‌های تحقیق سازمان ملل در سپتامبر 2013 وارد سوریه شدند، گفت: همزمان با حضور گروه‌های تحقیق در سوریه حادثه غوطه شرقی اتفاق افتاد .
 
وی با بیان این که نظام سوریه در شرایط برتری میدانی قرار داشت، افزود: نظام سوریه حتی در صحنه سیاسی از نقطه ضعف هم برخوردار نبود.
 
گلرو با اشاره به این که آمریکایی‌ها حتی یک برگ سند هم نداشتند که بخواهند نظام سوریه را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کنند ادامه داد: آمریکایی‌ها سندی نداشتند که بخواهند آن را به جامعه جهانی ارائه کنند.
 
کاردار ایران در دمشق با اشاره به داشتن سند از سوی روس‌ها در رابطه با سلاح‌ها شیمیایی گفت: تصاویر ماهواره‌ای در این رابطه موجود است که گروه‌های مسلح در غوطه شرقی سلاح‌های شیمیایی را بر ضد ملت سوریه به کار بردند.
 
وی با بیان این که گروه‌های تحقیق اعلام کردند که مواد سمی در این دو منطقه به کار گرفته شده است، اظهار داشت: این مواد بر روی اعصاب اثر می‌گذارد اما این در حالی است که گروه‌های تحقیق، طرف به کار برنده سلاح‌های شیمیایی را اعلام نکردند.
 
گلرو افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی در زمینه سلاح‌های شیمیایی متخصص هستند و آن‌ها اعلام کردند که مواد سمی به کار گرفته شده سلاح شیمیایی نیست بلکه مواد دست سازی است که علیه ملت سوریه به کار گرفته شده است.
 
کاردار ایران در دمشق با اشاره به این که ارتش سوریه در مناطق همجوار با لبنان پیروزی‌های زیادی را کسب کرده است، ادامه داد: این پیروزی‌های استراتژیک در طی این مدت بی‌نظیر بوده است.
 
وی با اشاره به فضاسازی تبلیغاتی علیه سوریه اظهار داشت: اکنون نظام سوریه با کسب پیروزی‌های سیاسی و دستاوردهای میدانی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده کرده است.
 
گلرو با اشاره به این که از ابتدای بحران بحث جنگ روانی در سوریه مطرح شده است، افزود: بیش از 280 تن از شهروندان مناطق خان عسل مورد کشتار جمعی قرار گرفته‌اند زیرا هر یک از آن‌ها به عنوان شاهدان عینی به حساب می‌آیند.
 
کاردار ایران در دمشق با اشاره به این که رئیس پزشکی قانونی حلب به دلیل در دست داشتن سرنخ‌هایی از درب منزلش ربوده شده است، گفت: در این وضعیت شاهد سناریوسازی‌های آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای‌اش هستیم.
 
وی با اشاره به این که یکی از مقامات سازمان ملل اعلام کرده است که اتفاقات خان عسل و غوطه شرقی توسط معارضین بوده است، خاطرنشان کرد: نظام سوریه هیچ نفعی از استفاده از سلاح‌های شیمیایی بر ضد مردم خود نمی‌برد.
 
گلرو با بیان این که هیچ نظام عاقلی در چنین نظام برتری، دست به کشتار مردم خود نمی‌زند، ادامه داد: طی سه سال گذشته جناح غربی- عربی و رژیم صهیونیستی از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود برای سرنگونی ملت سوریه استفاده کردند.  
 
کاردار ایران در دمشق با اشاره به این که سوریه عضو محور مقاومت است، گفت: سوریه به عنوان یکی از حلقه‌ها اصلی محور مقاومت محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به نقش سوریه در پیروزی‌های جریان‌های مقاومت خاطرنشان کرد: دبیرکل حزب‌الله لبنان همواره اعلام کرده است در کنار سوریه ایستاده و از این نظام دفاع می‌کند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجری ، برنامه ، هر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار