مدیرکل سازمان انتقال خون کردستان، با اشاره به اینکه با اهدای یک واحد خونی جان سه بیمار نجات می‌یابد، گفت: با کمک روش‌های گوناگون، اجزای تشکیل دهنده خون از یکدیگر جدا شده و برای بیمارانی که تنها به همان جزء خاص خون نیاز دارند، استفاده می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد سعید کریمیان، با بیان اینکه فرآورده‌های خونی شامل گلبول‌های قرمز متراکم، پلاکت و پلاسما می‌شود، اظهار کرد: بررسی‌های علمی همه جانبه نشان داده است که سالم‌ترین و قابل اعتمادترین خون، از اهداکنندگانی است که به صورت داوطلبانه و مستمر خون اهدا می‌کنند.

وی با اعلام اینکه فقط دو درصد از مردم در سال خون می دهند، افزود: اهداکنندگان داوطلب و مستمر اغلب با انگیزه‌های کمک به همنوع، اقدام به اهدای خون می‌کنند.

مدیرکل سازمان انتقال خون کردستان، با ذکر این نکته که اهدای مستمر موجب دسترسی دائم به خون کافی در طول سال خواهد شد، تصریح کرد: افزایش شاخص‌های اهدای خون مستمر در جامعه از ایجاد اضطراب، نگرانی و تشویش در بیماران نیازمند به خون و خانواده‌های آنها جلوگیری می‌کند.

به گفته وی، عدم وجود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی و از طرفی همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده‌های آن باعث شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

دکتر کریمیان با اشاره به اینکه هر کدام از اجزای سه گانه خون موارد استفاده به خصوصی را دارند، عنوان کرد: گلبول‌های قرمز متراکم در بیماری تالاسمی ماژور، کم خونی مزمن همراه با نارسایی کلیه و قلب، بدخیمی‌ها و همچنین بیماران تحت اعمال جراحی بزرگ، زنان باردار حین زایمان و نوزادان به ویژه نوزادان نارس مبتلا به زردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی، موارد مصرف پلاکت‌ها را نیز خونریزی، بیماران تحت شیمی درمانی و مبتلایان به عفونت‌های شدید اعلام و اظهار کرد: پلاسما و فرآورده‌های آن نیز در خونریزی‌ها و در زمانی که فرد با کاهش مایعات در بدنش مواجه شده و همچنین در زمان بروز عفونت‌ها و بیماری‌ها با نقص ایمنی بدن مصرف می‌شود.

کریمیان خاطرنشان کرد: ایمونوگلوبولین(IVIG)، فاکتورهای انعقادی و آلبومین‌ها از دیگر مشتقات خون‌های اهدایی هستند که به عنوان دارو مصرف می‌شوند.

مدیرکل سازمان انتقال خون کردستان، در پایان یادآور شد: اگر بتوان اهدای خون سالم را به عنوان یک فرهنگ و نقش اجتماعی بپذیریم و آن را از سنین کودکی تمرین کنیم، با اطمینان می‌توان گفت که نسل آینده دیگر از ضعف‌ها و کاستی‌های موجود رنج نخواهند برد.



انتهای پیام /م
منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.