"ویلیام جی. برنز"، دیپلمات آمریکایی و فرد شماره دو وزارت خارجه آمریکا به زودی بازنشسته می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، بی‌‌بی‌‌سی‌ گزارش داد "برنز" در سالهای اخیر نقش مهمی در مذاکرات میان کاخ سفید و ایران بر عهده داشته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از خدمات برنز در وزارت خارجه آمریکا قدردانی کرد و گفت: "(آمریکا) از محل خدمات او امروز قوی‌تر شده است."

ویلیام جی. برنز، سالها سفیر آمریکا در اردن و روسیه بود و در سال ۲۰۰۸ طی دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش، ماموریت یافت تا با مقام‌های ایران در سوییس کلیک دیدار کند.

او در دولت باراک اوباما هم از اصلی‌ترین چهره‌های مذاکرات میان تهران و واشنگتن بوده است و به ادعاي نیویورک تایمز، در سال ۲۰۱۳ بارها با مقام‌های ایرانی در کشور عمان دیدار و گفتگو کرده است. گفتگوهایی که پیش زمینه از سرگیری مذاکرات هسته ای میان تهران و گروه ۱+۵ شد و برای نخستین بار به دیدار وزرای خارجه دوکشور پس از بیش از سه دهه قطع روابط دیپلماتیک انجامید.

برنز در جریان ادامه مذاکرات اخیر گروه ۱+۵ و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور که به توافق موقت ژنو انجامید هم نقشی محوری داشته است.

قرار است این دیپلمات کهنه‌کار وزارت خارجه آمریکا، پاییز امسال بازنشسته شود.

موعد بازنشستگی بارنز ماهها پیش فرا رسیده بود اما او بنا بر درخواست باراک اوباما، به کار خود ادامه داد.

روزنامه نیویورک‌تایمز، روز جمعه علاوه بر اشاره به نقش مدیریتی بارنز در مذاکرات میان کاخ سفید و ایران در سالهای اخیر، در مورد زمان بازنشستگی او هم (پاییز امسال) گمانه‌زنی کرده و انتخاب ماه اکتبر را مرتبط به ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی دانسته است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار