سینما در هفته‌ای که گذشت؛

جای خالی مدیران سینمایی در جشنواره کن/ مالکیت حوزه هنری با تصاحب 27 سینما

سازمان سینمایی با اعلام اسامی اعضای اعزامی جشنواره کن امید حضور مدیران سینمایی را در این جشنواره کم رنگ کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، با توجه به اینکه سال گذشته مدیران سینمایی بسیاری به بهانه ای در جشنواره کن حضور یافتند ایوبی رئیس سازمان سینمایی در دیدار با سینماگران اعلام کرد: در جشنواره کن امسال قرار نیست جمع زیادی از مدیران سینمایی بروند بلکه بخشی از مدیران بین‌الملل حضور خواهند داشت و به جز آن‌ها کسانی که فیلم‌های‌شان در جشنواره‌های فجر، سینما حقیقت و کوتاه برتر بود و نیز فیلم‌های برتر بخش مردمی جشنواره فجر به عنوان سفیران سینمای ایران در جشنواره کن حضور خواهند داشت و بعد از صحبت های او بدون نام‌بردن از اسامی مدیران اعزامی، اسامی سینماگرانی که قرار است، توسط سازمان سینمایی به جشنواره «کن» 2014 بروند، اعلام شد که نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار 143» و مصطفی کیایی کارگردان فیلم «خط ویژه» از بخش آرای مردمی، تقی علی قلی‌زاده تهیه‌کننده فیلم «رستاخیز» و برگزیده جایزه بهترین فیلم در بخش سودای سیمرغ، سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و برگزیده بهترین فیلم در بخش سودای سیمرغ، بهروز افخمی برگزیده جایزه بهترین فیلمنامه در بخش سودای سیمرغ برای فیلم «آذر،شهدخت، پرویز و دیگران»، احمدرضا درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» و برگزیده جایزه بهترین کارگردانی در بخش سودای سیمرغ، جمشید محمودی کارگردان فیلم «چند متر مکعب عشق» و برگزیده جایزه بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو، محمدهادی نائیجی نویسنده فیلمنامه «حق سکوت» و حائز رتبه اول در بخش نگاه نو، هومن سیدی کارگردان فیلم «سیزده» و برگزیده جایزه ویژه هیات داوران در بخش نگاه نو سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، مرتضی رزاق‌کریمی تهیه‌کننده فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» برگزیده بهترین فیلم از هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم حقیقت و محمد نصیری کارگردان فیلم داستانی «جاده فرعی» برگزیده بهترین فیلم از سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، هیات اعزامی هنرمندان ایرانی به جشنواره کن سال جاری را تشکیل خواهند داد.

اولین جلسه شورای صنفی اکران در سال93 با محوریت اکران نوروزی سینماها و با حضور دکتر "حجت الله ایوبی"رئیس سازمان سینمایی و "محمد احسانی" معاون آثار و فعالیت های سینمایی برگزار شد.

رئیس حوزه هنری در نشستی که با اهالی رسانه داشت، اعلام کرد: به دستور رهبر معظم انقلاب، 27 سالن سینما در اختیار حوزه هنری قرار گرفت. سینماهایی که در اختیار بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار داشتند در اختیار حوزه هنری قرار گرفت که البته هنوز این انتقال محقق نشده است.

اما در مقابل رییس انجمن سینماداران ضمن تایید سخنان رییس حوزه هنری مبنی بر انتقال مالکیت چندین سینمای دولتی به این نهاد، گفت که از جزئیات این انتقال بی‌اطلاع است.

در سال جدید رئیس سازمان سینما برای معرفی مدیران جدید خود دست به کار شد و با حکم دکتر"حجت الله ایوبی"معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، "علی جعفری "به سمت مدیر کل دفتر برنامه ،بودجه و تحول اداری سازمان سینمایی دکتر "سید مصطفی ابطحی "به عنوان معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری منصوب شد.

از دیگر انتصابات سینمایی نیز محمد خزاعی برای سومین دوره متوالی از سوی رئیس سازمان بسیج مستضعفین به سمت دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت انتخاب شد.

شورای عالی سینمای ایران بر اساس آنچه روابط عمومی سازمان سینمایی منتشر کرد، مسعود جعفری‌جوزانی، خسرو سینایی، پرویز پرستویی، منوچهر محمدی، احمدرضا درویش، سیدرضا میرکریمی و فرهاد توحیدی به عنوان اعضای جدید شورای عالی سینمای ایران از وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی حکم خود را دریافت کردند که فرهاد توحیدی و سیدرضا میرکریمی به نمایندگی از خانه سینما در شورای یاد شده حضور دارند و اعضای پیشین شورای عالی سینمای ایران(داوود میرباقری،مسعود جعفری جوزانی،احمد نجفی،جمال شورجه،مسعود ده نمکی و محسن علی اکبری) تشکیل می دادند.

از اخبار تلخ این هفته می توان به درگذشت ناصر گیتی‌جاه بازیگر سینما‌، تئاتر و تلویزیون اشاره کرد که مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری ناصر گیتی‌جاه بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون روز پنج شنبه برگزار شد و این هنرمند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

علی معلم از برگزاری سیزدهمین و چهاردهمین جشن دنیای تصویر بعد از دو سال وقفه در نیمه دوم خردادماه خبر داد.

ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور در برنامه تلویزیونی "راز" درباره ظریف، ده نمکی، آوینی و مسولان فرهنگی نظرات جالبی را مطرح کرد: متاسفانه گروهی در پاسخ فریاد و اعتراض من؛ می‌گویند تو چرا معترض هستی. تو که در طی این چند سال حسابی خورده‌ای و برده‌ای، مسئولان فرهنگی همیشه عقب‌تر از ما و سینماگران بودند،خط مشی من را اسکار تعیین نمی‌کند و بخشی از موفقیت ده‌نمکی به خاطر غریب‌الغربا بودنش است.

این کارگردان سرشناس سینما از مسعود ده نمکی دفاع کرد و گفت: به حاتمی کیا با اشاره به فروش فیلم‌های مسعود ده نمکی گفت: متاسفانه تحلیل در سینمای ایران وجود ندارد. کسی نیست بیاید بگوید چرا فیلم‌های ده نمکی فروش می‌کند. مدام متلک و کنایه نثار او می‌شود. درباره فیلم اول گفتند بازیگران، بعد گفتند تبلیغات تلویزیونی و … بهتر است به جای تحقیر ده نمکی و توجه به عقبه سیاسی او، فیلم‌هایش را بررسی کنیم، ببینیم چرا فیلم‌های او این قدر محبوب است.

انتهای پیام/اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار