درگفتگوی ویژه خبری مطرح شد

موسی‌خانی: در علم رباتیک جزو چند کشور برتر دنیاهستیم/ریبریو: ربات‌های ساخت جوانان ایرانی کاربردی هستند

مسائل پیرامونی "رقابت‌های بین‌المللی ربوکاپ" شب گذشته (21 فروردین) با حضور موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ و فرناندو ریبریو عضو اصلی هیئت امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، مسائل پیرامونی "رقابت‌های بین‌المللی ربوکاپ" شب گذشته با حضور موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ و فرناندو ریبریو عضو اصلی هیئت امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ موسی‌خانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه این دوره از مسابقات چه تفاوت‌هایی با دوره‌های پیشین دارد گفت: نهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ در ایران در حالی برگزار می‌شود که شاهد حضور چشم‌گیر تیم‌های خارجی و داخلی در این مسابقات هستیم و امسال این حضور در بخش دانش‌آموزی 50 درصد رشد داشته است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به کیفیت بسیار بالای تیم‌های ایرانی و خارجی در این دوره از مسابقات اظهار داشت: کشورهای متعددی از جمله انگلیس، آلمان، آمریکا، ژاپن و چین در این دوره از مسابقات شرکت کردند تا رقابت ملی خوبی در کشور رقم زده شود.

موسی‌خانی با اشاره به اینکه امیدواریم همه این تلاش‌ها به اقتصاد بهتر و شکوفاتر منجر شود تصریح کرد: امیدواریم برگزاری این همایش‌های علمی کمک بزرگی به رشد اقتصاد بدون نفت باشد.

** دانش ربوکاپ نیازمند سرمایه‌گذاری‌

وی با اشاره به اینکه از دانش ربوکاپ در شکوفایی اقتصاد استفاده خواهیم کرد ادامه داد: این حوزه از دانش، منفعت بالقوه و قابل توجهی دارد و باید سرمایه‌گذاری‌های ارزشمندی در این بخش صورت گیرد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه اقداماتی برای رسیدن به موفقیت بهتر و بیشتر از سوی مسئولین باید انجام شود گفت: جوانان کشور شایستگی‌های زیادی در این حوزه دارند، زیرا جوانان هم از لحاظ استعداد و هم از حیث هوش و علاقه نسبت به سایرین برتری دارند.

موسی‌خانی با اشاره به علاقه بسیار زیاد جوانان ایرانی به دانش رباتیک افزود: مسابقات روباتیک برای اولین بار در ژاپن و در سال 2002 برگزار شد و حضور جوانان و نوجوانان ایرانی در این مسابقات نشان داد که جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند با سرمایه‌گذاری بر روی جوانان با انگیزه و با هوش ایرانی به افتخارات زیادی دست یابند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در حوزه سلول‌های بنیادین،‌ نانو، هوافضا و رویان تمرکز بسیار زیادی شده است، تصریح کرد: ما می‌توانیم در حوزه‌های گوناگون صادر کننده نرم‌افزار و سخت افزار به جهان باشیم.

رئیس ملی ربوکاپ اضافه کرد: سازمان‌های مختلفی از جمله شهرداری‌ها، فرهنگسراها،‌ مدارس و دانشگاه‌ها همواره ما را در برگزاری این مسابقات کمک کرده‌اند.

موسی‌خانی از سازمان صدا و سیما و رسانه‌ها نیز به دلیل ترویج این دانش قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه در این حوزه استعدادهای متعددی وجود دارد که باید شناسایی شده و سرمایه‌گذاری و حمایت‌های لازم را برای رشد آنان به عمل آوریم.

وی با اشاره به اینکه بخش سخت‌افزار کشور نیازمند حمایت‌های بیشتر است اظهار داشت: باید نمونه‌های آزمایشگاهی را به محصول تبدیل کرد و این نیازمند حمایت مسئولان و سیاستگذاران توسعه کشور است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با تاکید بر اینکه باید سرمایه‌های عظیم انسانی را برای پروژه‌های مهم و کاربردی حفظ کنیم، بیان داشت: شرکت‌هایی از سوی اساتید و جوانان ایرانی تاسیس‌ شده‌ است که این شرکت‌ها اقدام به تولید محصولات ساخت ایران کرده‌اند و ما توانسته‌ایم محصولات آنان را به جهان صادر کنیم.

**محصولات ایرانی از استانداردهای مطلوبی برخوردارند

وی تاکید کرد: این محصولات تولیدی از استانداردهای موجود جهانی نیز بالاتر هستند و قابلیت رقابت با محصولات سایر کشورها را دارند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در علم رباتیک جزو چند کشور برتر دنیاهستیم افزود: خوشبختانه از حیث دانش رباتیک از رتبه بسیار خوبی در جهان برخوردار هستیم به گونه‌ای که مقالات اساتید ما در زمره مقالات برتر قرار گرفته است.

موسی‌خانی با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه‌ها در این حوزه کارکرد بسیار خوبی داشته‌اند و اساتید ما تحقیقات خوبی را ارائه داده‌اند، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون جزو 4 کشور برتر دنیا در علم رباتیک و این برای ما افتخار بزرگی است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به اینکه پروژه‌های بسیار خوبی در دانشگاه‌های مختلف طراحی شده است گفت: این پروژه‌ها نیازمند حمایت مسئولین واحدهای صنعتی است تا ایده جوانان به محصول تبدیل شود.

موسی‌خانی افزود: امیدواریم به زودی سهم این دانش را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این مسابقات چه تفاوت‌هایی با مسابقات سایر کشورها دارد گفت: در مسابقات داخلی از نقاط قوت یکدیگر استفاده می‌کنیم به گونه‌ای که آخرین دست‌یافته‌های تیم‌ها را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم.

**در سال 2050 روبات‌های هوشمند تیمی ساخته خواهد شد

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به اینکه در ربوکاپ بحث ارتقای دانش مطرح است افزود: هدف اصلی ربوکاپ در سال 2050 ساخت ربات‌های هوشمند در یک فعالیت تیمی است.

موسی‌خانی: با بیان اینکه در دنیای سخت‌افزار باید بیشتر ورود پیدا کنیم ادامه داد: از مقام معظم رهبری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و روسای دانشگاه‌های آزاد به دلیل کمک‌های بسیار در راستای ارتقای دانش رباتیک قدردانی می‌کنم.

وی گفت: در پی چند سال گذشته ایده‌ای را مطرحکردیم به گونه‌‌ای که این ایده در دفتر مقام معظم رهبری به قانون تبدیل شد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به اینکه ورود قطعات برای مرکز تحقیقاتی که خارج از مرحله ثبت سفارش هستند باید به راحتی صورت گیرد افزود: باید اقداماتی را انجام داد تا جوانان کشور بتوانند از آخرین تکنولوژی‌ها برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند.

موسی‌خانی: با اشاره به اینکه خوشبختانه در دانش‌آموزان کشور خلاقیت‌های بسیار زیادی وجود دارد خاطرنشان ساخت: باید از دانش ربوکاپ برای استفاده از صنعت بهره بگیریم به گونه‌ای که از همه صنعت‌گران دعوت می‌کنیم تا در محل مسابقات حضور یابند زیرا این مسابقات محل خوبی برای تبادل نیازهای صنعت و توانمندی‌های دانشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه انشالله پروژه‌های تخصصی را در کشور رقم خواهیم زد افزود: با شهرداری مشهد بیش از 5 پروژه قرارداد منعقد کرده‌ایم.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به اینکه سفارشاتی را از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، صدا و سیما و سایر سازمان‌ها داشته‌ایم افزود: از ربات‌های پرنده برای شناسایی‌ها، تصویربرداری‌ها، عملیات‌های نظامی می‌توان استفاده کرد.

موسی‌خانی بااشاره به اینکه از ربات‌های امدادگر برای مسائل متعددی از جمله زلزله، عبور ازمکان‌های صعب‌العبور می‌توان استفاده کرد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به اینکه باید تولید انبوه محصولات را جدی بگیریم و به فکر صادرات باشیم خاطرنشان ساخت: در کنار برگزاری مسابقات چهارمین کنفرانس هوش مصنوعی رباتیک و ششمین مسابقات ربوکاپ برگزار می‌شود.

موسی‌خانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برنامه‌های جانبی مسابقات چه ره‌آوردی دارند گفت: در 23 فروردین چهارمین کنفرانس هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد استان قزوین برگزار می‌شود به گونه‌ای که از دانشجویان و استادان برای حضور در این مسابقات و کنفرانس‌ها دعوت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این سمپوزیون آخرین تحولات هوش مصنوعی و رباتیک ارائه خواهد شد افزود: در این سمپوزیون اساتیدمختلفی از کشورهای گوناگون حضور خواهند یافت.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به اینکه در مسابقات امسال لیگ ربات‌های زیر آب را هم نیز شاهد بودیم ادامه داد: این لیگ را به صورت مستقل در مسابقات برگزار کرده‌ایم.

موسی‌خانی با اشاره به اینکه باید ربات‌های کاربردی دیگری را به فدراسیون پیشنهاد کنیم گفت: باید از این ربات‌ها در زندگی روزمره استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه ربات‌های زیردریایی به سادگی می‌توانند در اعماق دریا حضور یابند افزود: این ربات‌ها به وسیله کابل تا اعماق اقیانوس‌ها می‌توانند ورود پیدا کنند و عملیات‌های مورد نظر را باموفقیت انجام دهند.

**از ربات‌های زیردریایی از تاسیسات نفتی استفاده خواهیم کرد

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به اینکه از ربات‌های زیردریایی برای تاسیسات نفتی استفاده خواهیم کرد گفت: در این رابطه توافقنامه‌ای میان وزارت نفت، دانشگاه آزاد استان قزوین، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد شده است.

موسی‌خانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ربات‌های فوتبالیست چه محسناتی دارند خاطرنشان ساخت: ژاپن برای اولین بار در سال 96 اقدام به ربات‌های فوتبالیست کرد این در حالی است که در ابتدا ژاپن به دنبال ساخت ربات‌های پایه متحرک بود.

وی با اشاره به اینکه از دانش ربوکاپ می‌توان در حوزه‌های تصویربرداری، پردازش، هوش و کنترل استفاده کرد گفت: ربات‌های فوتبالیست از پیچیدگی و جذابیت‌های خوبی برخوردار است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ هدف ربوکاپ را ساخت ربات‌های پایه متحرک دانست و عنوان کرد: با استفاده از این دانش می‌توان اقدام به ساخت رباتی کرد که از انسان هم موفق‌تر باشد.

موسی‌خانی با اشاره به اینکه باید هوش مصنوعی پیشرفت کند اظهار داشت: به دلیل پیچیده‌تر شدن زندگی امروزه بشر باید از این دانش در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه صنعت‌گران باید به سمت علم و دانش سوق پیدا کنند گفت: باید ایده صنعت‌گر توسط نخبه به محصول تبدیل شود به گونه‌ای که باید خط مشی نظام را پیاده‌سازی کنیم.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به اینکه باید تکنولوژی‌ها را بومی کرد افزود: باید تکنولوژی ایرانی را به صنعت‌گران و صاحبان صنعت مورد تاکید قرار دهیم تا تکنولوژی بومی شود.

موسی‌خانی با اشاره به اینکه خوشبختانه دانشگاهیان در دانشگاه‌ها به خوبی عمل کرده‌اند خاطرنشان ساخت: باید محصولات رباتیک را کاربردی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنعتگران باید بخشی از درآمد خود را به واحدهای R&D بسپارند افزود: باید درانتهای یک سال خروجی‌ها را گزارش دهیم.

فرناندوریبریو در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه آیا در سال‌های گذشته در این دوره از مسابقات حضور یافته‌اید گفت: بله بنده قبلا در این دوره ازمسابقات شرکت کرده بودم.

عضو اصلی هیئت امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ با اشاره به اینکه در سال 2007 در مسابقات ربوکاپ ایران حضور یافتم افزود: این دوره از مسابقات بسیار خوب برگزار شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه کیفیت مسابقات امسال را نسبت به سال‌های گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید اظهار داشت: این دوره از مسابقات درمقایسه با سال 2007 از استانداردهای بسیار خوبی برخوردار بود.

فرناندوریبریو با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در این مسابقات از هیجان بسیار خوبی برخوردار بودند ادامه داد: در کنار این هیجان شرکت‌کنندگان از پختگی بسیار خوبی برخوردار بودند.

عضو اصلی هیئت امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه رباتیک آینده‌ بسیار خوبی را در پیش رو دارد گفت: ربات‌ها از سوی جوانان ایرانی بسیار خوب ساخته شده بودند به گونه‌ای که بسیاری از آنها کاربردی هستند.

وی با اشاره به حضور 48 تیم خارجی در این دوره از مسابقات ربوکاپ ایران ادامه داد: 48 تیم از 22 کشور مختلف در این دوره از مسابقات شرکت کردند.

فرناندوریبریو با اشاره به تبدیل شدن این دوره از رقابت‌ها به رقابت‌های بین‌المللی اظهار داشت: این مسابقات دستاوردهای بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت.

عضو اصلی هیئت امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این مسابقات چه دستاوردهای علمی برای دنیای ربات‌ها در سراسر جهان دارد گفت: از دیدگاه بنده پیشبردهای علمی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ربات‌ها بسیار خوب بوده است به گونه‌ای که در آینده ربات‌‌ها از پیشرفت‌های بسیار خوبی برخوردار خواهند شد.

وی هدف اصلی ربوکاپ را درسال 2050 رقابت با انسان‌ها دانست و گفت: باید در این عرصه به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم.

فرناندوریبریو در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این مسابقات چه تفاوت‌هایی با سایر مسابقات کشورهای دیگر دارد گفت: استانداردهای ربوکاپ ایران در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی بسیار خوب است.

عضو اصلی هیئت امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ با ا شاره به اینکه در ا یران لیگ‌های مختلفی وجود دارند گفت: معمولا در مسابقات ملی دو سه لیگ بیشتر وجود ندارداما در ایران لیگ‌های متفاوتی در مسابقات حضور می‌ِیابند.

وی مسابقات ربوکاپ ایران را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: باید تعداد شرکت‌کنندگان را در این دوره از مسابقات افزایش دهیم تا تیم‌های شرکت‌کننده بتوانند در مسابقات جهانی حضور یابند.

فرناندوریبریو گفت: بنده تحت تاثیر ربات‌های شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات قرار گرفته‌ام به گونه‌ای که بسیار هیجان‌زده هستم.

عضو اصلی هیئت امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ با اشاره به ربات‌های ساخته شده از سوی دانش‌آموزان افزود: باید به معلمان این دانش‌آموزان به دلیل آموزش خوب جوانان تبریک گفت.

وی با اشاره به اینکه ربات‌ها می‌توانند نقش بسیار خوبی را در زندگی بشر ایفا کنند افزود: ربات‌ها می‌توانند به مردم کهن‌سال کمک کنند.

فرناندوریبریو با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات ربات‌های میعاد نظر بنده را خود جلب کرده است افزود: بنده این لیگ را در هیچ کجای دنیا ندیده بودم به گونه‌ای که بایدکشورهای دیگر از این تکنولوژی استفاده کنند.

عضو اصلی هیئت امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ با اشاره به اینکه ایران جزو 5 کشور برتر دنیا در حوزه ربوکاپ است ادامه داد: ایران مثل هر کشوری در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته پس بنابراین گفت حمایت‌های بسیار خوبی از این دانش در ایران شود.

وی با اشاره به اینکه باید از ربات‌ها در صنعت بیشتر استفاده کنیم گفت: بشر باید بتواند با استفاده از این ربات‌ها راحت‌تر و بهتر استفاده کند.

فرناندوریبریو مردم ایران را مهمان‌نواز دانست و عنوان کرد: باور نمی‌کردم که چنین برخوردهایی را از ایرانیان شاهد باشد.

برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/


برچسب ها: عضو ، اصلی ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Saudi Arabia
علی
۱۵:۵۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۳
وقتی ما این حرف ها را باور میکنیم که گمرک صادرات محصولات رباتیک ایران را سالی چند میلیارد دلار اعلام کند، و همچنین در مورد علم نانو. و گرنه رتبه اول در مقاله نویسی هیچ ارزشی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۳
چرا ارتش رباتیک نداریم؟
آخرین اخبار