معاون فناوری و روابط بین‏ الملل پژوهشگاه از استقبال بی‏ نظیر کارکنان این مرکز از پذیره ‏نویسی سهام نخستین شرکت دانش ‏بنیان در حوزه کاتالیست خبر داد و آن را مهر تاییدی بر بلوغ پژوهشگاه در حل مشکلات صنعت و خلق فناوری از طریق شرکت‏ های دانش‏ بنیان دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امیرعباس حسینی، معاون فناوری و روابط بین‏الملل پژوهشگاه، سهم افراد حقیقی را برای خرید سهام اولین شرکت دانش ‏بنیان5/7% - 10% عنوان کرد و گفت: در خرید سهام این شرکت اعضای هیئت علمی، کارشناسان و کارکنان پژوهشگاه، با توجه به ارتباط با حوزه کاتالیست، در اولویت‏اند. ثبت‏نام سهام عرضه‏شده در پذیره‎‏نویسی در آخرین روزهای سال 1392 آغاز شد و تا پایان روز چهارشنبه، 28/12/92، ادامه داشت و به دلیل استقبال گسترده همکاران تا پایان روز یک شنبه ، 17/1/93 تمدید شد و افزایش سهام قابل عرضه با دستور مساعد ریاست پژوهشگاه در جهت مشارکت همه علاقمندان صورت پذیرفت که بیش از سه برابر حجم اولیه عرضه بوده است .
 
وی در ادامه افزود: موفقیت بیش‏تر سازمان در این است که از راه شرکت‏ های دانش‏ بنیان، آن فناوری را که تا به امروز به دست آورده ‏ایم تجاری کنیم. در این راه اولین شرکت در قالب مشارکت با بخش خصوصی تشکیل و طبق قانون شماره حسابی غیرقابل ‏برداشت برای آن تعیین شده است و در روزهای آتی به پذیره‏ نویس‏ی های تاییدشده برای واریز سهام اطلاع ‏رسانی خواهد شد و امیدواریم فعالیت شرکت از آخر فروردین رسما آغاز شود.

حسینی با تاکید بر این که تلاش شده که تمام افراد بتوانند در تاسیس این شرکت شریک باشند گفت: پژوهشگاه به لحاظ عددی تقریبا سه برابر حجم ریالی قابل‏ عرضه ثبت‏ نام داشته است که حداقل و حداکثری برای خرید سهام تعیین شده که متقاضیان می‏ توانند در این محدوده خرید خود را انجام دهند و سقفی مشخص شده تا یک فرد نتواند تمام سهام را بخرد و پژوهشگاه مطابق قانون تاسیس شرکت ‏های اقماری عمل کرده و آیین‏ نامه و چارچوب‏ هایی مشخص دارد که باعث مشارکت بیش‏تر می‏ شوند.

معاون فناوری و روابط بین‏الملل پژوهشگاه با بیان این که پژوهشگاه به رشد و شکوفایی در زمینه پژوهش رسیده است گفت: استقبال و روندی که در پژوهشگاه از ثبت‏ نام و پذیره‏ نویسی خرید سهام شرکت‏ های اقماری دیده می‏ شود بلوغ پژوهشگاه را نشان می‏ دهد که می‏ خواهد به عرصه حل مشکلات صنعت و خلق فناوری وارد شود و دیگر در این سازمان پژوهش برای پژوهش معنی ندارد و پژوهشگاه از این مراحل عبور کرده و به دوران ثمردهی سازمان پا گذارده است و تاسیس شرکت‏ های اقماری بخشی از دوران ثمردهی پژوهشگاه صنعت نفت در دوره جدید مدیریتی به حساب می‏ آید.

وی در ادامه با اشاره به معضلات شرکت‏های دانش ‏بنیان و تامین مالی این گونه شرکت‏ ها گفت: طبق آیین نامه تاسیس شرکت های اقماری بخش خصوصی، اشخاص حقیقی و حقوقی می‏ توانند در سهام شرکت شریک شوند و یکی از معضلات این گونه شرکت‏ها، که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره داشتند، تامین منابع مالی آنهاست. در کشور ما و حتی در بسیاری از نقاط دنیا، اصلی‏ترین معضلِ ورود فناوری به صنعت و در نهایت تجاری‏سازی آن، تامین سرمایه برای این گونه شرکت‏ ها است.
 
وی در ادامه افزود: یکی از روش‏های جذب سرمایه تاسیس شرکت‏های دانش‏بنیان و پذیره‏نویسی است. در اولین شرکت‏ پژوهشگاه،5/7% -10% از سهام به صورت خاص، 15% -20% سهم پژوهشگاه و70% -5/77% سهم بخش خصوصی است. بنابراین سهم عمده، بالغ بر 70% از آورده مالی، به عهده بخش خصوصی است و این جاست که باید این شرکت‏ها حمایت شوند و فرآورده‏های ما را صنعتی کنند.

معاون فناوری و روابط بین‏الملل پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به سناریوهای مختلف در تاسیس شرکت‏ های دانش‏ بنیان و روند انتخاب سرمایه‏ گذار در سازمان گفت: پژوهشگاه شرکت‏ هایی را انتخاب می‏ کند که توان مالی داشته باشند و بتوانند آن را ابراز کنند و اثبات نمایند. البته پژوهشگاه، بدون نیاز به بخش خصوصی، ظرفیت تاسیس برخی از شرکت‏ ها را با توجه به تامین سرمایه و پذیره‏ نویسی، دانش موجود و بازار مطلوب دارد که در آینده نزدیک چنین شرکت هایی نیز تاسیس می شوند.

وی در ادامه از تاسیس دیگر شرکت‏ های دانش ‏بنیان در پژوهشگاه خبر داد و گفت: گام‏های اولیه برای تاسیس شرکت مهندسی و ساخت پالایشگاه‏ها برداشته شده‏اند و راهبرد پژوهشگاه در حوزه پالایش ساخت پالایشگاه‏ های کوچک است که به دلیل صرفه اقتصادی، امکان‏پذیری طرح و سرعت اجرای آن اهمیت فراوان دارد. در پردیس انرژی و محیط زیست نیز مذاکراتی با شرکت بهینه ‏سازی برای تاسیس شرکت‏ هایی در حوزه مدیریت انرژی انجام شده ‏اند که بسیار از آنها استقبال شده است. هم‏چنین با توجه به توانمندی پژوهشگاه در زمینه روغن و محصولات نانو، در حال بررسی تاسیس شرکت‏ های اقماری در این زمینه هستیم.

حسینی افزود: اولویت اصلی پژوهشگاه در حوزه شرکت‏ های دانش ‏بنیان در صنایع بالادستی خواهد بود و حوزه بالادستی پژوهشگاه توانمندی‏ هایی فوق‏ العاده دارد. هم‏چنین در بخش نرم‏ افزارها و اصولا حوزه فناوری‏ های IT نیز شرکتی دانش‏ بنیان که در صنعت نفت هم نقش ایفا کند تاسیس خواهد شد که در این زمینه مذاکرات اولیه انجام شده‏ اند. 

وی در پایان خروجی شرکت‏ های دانش ‏بنیان را خلق ثروت، اقتصاد پایدار و تحقق شعار مقدس اقتصاد مقاومتی دانست.

انتهای پیام/
برچسب ها: فروش ، سهام ، دانش بنیان ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۰۳ ۲۸ دی ۱۳۹۸
سلام.میخوام سهام دانش بنیان خریداری کنم امانمیدونم کدوم وچجوری وازچ طریق...؟
آخرین اخبار