با پایان مهلت اقامت رانندگان کشورهای آفریقایی و اخراج آنان از خاک عربستان سعودی، هم اکنون کمبود راننده در این کشور بویژه در شرکت های مطرح حمل و نقل سعودی در شهر مکه سایه افکنده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران رسانه های گروهی عربستان سعودی نوشتند: دولت این کشور با پایان مهلت اقامت رانندگان مصری، سودانی و افرادی با ملیت های غیرسعودی، تعداد گسترده ای از آنان را از خاک این کشور اخراج کرده است.

براساس این گزارش، قرار است پس از ده ها هزار نفری که عربستان سعودی را ترک کرده اند، حدود 130 هزار تن دیگر از اتباع مهاجر جویای کار در این کشور، به دلیل آنچه «پایان مهلت اقامت» اعلام شده است، به کشورهایشان بازگردند.

این گزارش می افزاید: این موضوع، نه تنها در زمینه حمل و نقل، بلکه در سایر امور نیز شرکت های خدماتی، هتل ها، مؤسسات و فروشگاه ها را که از نیروی کار خارجی استفاده می کردند، دچار بحران کرده است. چرا که طبق تازه ترین تصمیمات دولت عربستان، کارفرمایان این کشور، باید بخشی از نیروهای خود را از میان جوانان سعودی تأمین کرده و آنان را جایگزین کارگران و کارمندان خارجی کنند.

این در حالی است که طبق آمارهای غیررسمی، هم اکنون بیش از 90 درصد کارگران هتل ها، موسسات خدماتی و فروشگاه ها و همچنین رانندگان شاغل در شبکه حمل و نقل عربستان سعودی را نیروی کار خارجی از کشورهای هند، بنگلادش، اندونزی، پاکستان، مصر، سودان، نیجر، نیجریه و… تشکیل می دهند و کارگران و رانندگان عربستان سعودی، از انجام کارهای سنگین و طاقت فرسا، مانند رانندگی مداوم در مسیر مدینه منوره به مکه مکرمه یا فرودگاه جده به مدینه منوره، خودداری کرده و کارهایی مانند نظافت در هتل ها یا فروشندگی در فروشگاه ها را به دلیل فشار فراوان نمی پذیرند.

نکته جالب اینکه برخی نیروهای تازه استخدام شده از کشورهای آفریقایی، به هیچ یک از دو زبان عربی و انگلیسی تکلم نمی کنند و این موضوع، مشکلاتی را برای ارائه خدمات به زائران وجود آورده است.

برچسب ها: کمبود ، مکه ، راننده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.