به
گزارش حوزه
سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، آیتالله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب
مذاهب اسلامی، صبح یکشنبه ۱۷ فروردین ماه ۹۳، در مراسم افتتاحیه نشست بینالمللی "توسعه علوم فقهی" در مسقط عمان، سخنان خود را تحت عنوان "عدالت و
رحمت و آثار فقهی آنها" ارائه کرد.
وی در این سخنان به بررسی
صفات الهی مانند عدالت، رحمانیت و رحیمیت و آثار تکوینی و تشریعی آنها بر
اساس مفاهیم فقه اسلامی با استدلال به آیات قرآنی پرداخت.
آیتالله اراکی عدالت و رحمت را پایه های سنت تکوین الهی و اساس نظام سیاسی
اسلامی دانست و گفت: عدالت همچنین پایه و اساس سایر نظام های اسلامی که
خداوند برای اداره جامعه بشری و هدایت آن به سوی کمال مطلوب تشریع کرده
است و به وسیله عدل، آسمانها و زمین به فرموده خداوند متعال
برپا میشوند.
وی با اشاره به آیات قرآن ادامه داد: رسالت انبیا و مرسلین و همچنین رسالت حضرت محمد(ص) نیز بر اساس عدل خداوندی بوده است.
دبیرکل
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه سخنان خود رحمت را صفتی برای
خداوند دانست که به وسیله آن، خداوند خلق و جهانیان را آفریده و با قدرت
خویش نور وجود را بر اشیاء تابانده است؛ و بدین وسیله رحمت خداوندی همه
چیز را فراگرفته است.
وی رحمت دیگری را نیز از صفات خداوند متعال
عنوان کرد که همراه با فضل و مختص بندگان مؤمن خداوند است، همانگونه که
خداوند در کتاب خود فرموده است: «الله يختص برحمته من يشاء والله ذو الفضل
العظيم». و «لولا فضل الله عليكم ورحمته لاتبعتم الشيطان الا قليلا».
لذا بر اساس این آیات، رحمت دوم به عکس رحمت اول که همه چیز را در بر
میگیرد خواهد بود و تنها با طلب و استحقاق بندگان شامل مؤمنان مطیع خداوند
می شود.
بنا به گفته آیت الله اراکی، رحمان و رحیم نیز از صفات
الهی است؛ با این تفاوت که رحمان شامل عالم وجود از زمان خلقت تا انتهای
آن می شود، اما رحیم صفت ذاتی خداوند است که شامل رحمت خاص او میشود و
فضل بزرگ و بدون پایانی در آن وجود دارد.
وی در ادامه این بحث
نتیجه گیری کرد که میتوان گفت رحمت رحمانی، صفتی جامع میان عدالت و رحمت
رحیمی است، زیرا با عدالت، رحمانیت خداوند درمورد زیانکاران و کسانی که
از دعوت خداوند رویگردان شده اند متجلی میشود، لذا رحمت رحمانیت در مورد
عدالت دربرابر دشمنان متجلی خواهد شد و رحمت رحیمیت در مورد هدایت مؤمنان
به کمال مطلوب که اساس نظام تشریعی خداوند است، تجلی می یابد.
آیتالله اراکی همچنین به بررسی معنای "اثر" پرداخت و گفت: اثر به طور کلی به
سه قسم تکوینی، صورت ذهنی از شیء و اعتباری تقسیم میشود که منظور از اثر
فقهی در این بحث، همان اثر اعتباری است.
گفتنی است کنفرانس
بینالمللی توسعه علوم فقهی امروز یکشنبه ۱۷ فروردین با هدف بررسی "نگاه
فقه اسلامی به مشترکات انسانی و مصالح آنان" با حضور اندیشمندان و علمای
برجسته کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در عمان آغاز به کار
کرد.
انتهای پیام/