نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان منادی وحدت در میان جوامع اسلامی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان منادی وحدت در میان جوامع اسلامی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
آیت‌الله اراکی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی چه وظایفی برعهده دارد، گفت: هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ایجاد وحدت در میان همه جوامع اسلامی و سایر ملل است.
 
وی با اشاره به اینکه مجمع تقریب مذاهب اسلامی به دنبال یکپارچه کردن مردم است، افزود: اگر مردم یکپارچه باشند می‌توانند به کمال برسند، یکپارچگی مردم در گرو توحید و خداپرستی است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تفرقه و پراکندگی مردم با یکدیگر را یکی از مهم‌ترین مشکلات رسیدن جوامع به کمال و وحدت دانست و خاطرنشان ساخت: ستیزهای میان جوامع و درگیری مردم با یکدیگر سبب دور شدن از کمال می‌شود.

** دشمنان اسلام به دنبال ایجاد تفرقه مذهبی هستند

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه امروزه دشمنان اسلام و بالاخص صهیونیسم بین‌المللی و حامیانش تا حدودی توانسته‌اند نشاط و شتاب حرکت را در بیداری اسلامی محدود کنند، اظهار داشت: دشمنان اسلام به دنبال ایجاد تفرقه مذهبی هستند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) از همان دوران آغاز انقلاب اسلامی منادی وحدت بودند، گفت: امام خمینی (ره) بنیان‌گذار هفته وحدت بودند به گونه‌ای که ایده‌های بزرگ اسلامی و الهی را مورد پرورش قرار می‌دادند.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) آغازگر خیزش جدید بین‌المللی و جهانی بودند، افزود: خیزشی را که امام (ره) به وجود آ‌ورد تنها محدود به جوامع اسلامی نمی‌شد.
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه امام(ره) خیزش مردمی را به وجود آورد تا مردم به سوی همگرایی و وحدت دعوت شوند، ادامه داد: اگر وحدت و همگرایی مردم در برابر طوفان‌های سهمگین وجود نداشت جامعه نمی‌توانست در برابر غرب مقاومت کند.

** موفقیت‌های ایران در نتیجه وحدت و همگرایی مردم بوده است


وی با بیان اینکه امروزه جمهوری اسلامی و ملت ایران درنتیجه همگرایی در جهان نمود پیدا کرده‌اند، ادامه داد: ایران در صف پیشرفته‌ترین کشورهای جهان از لحاظ دستیابی به تکنولوژی‌های فضایی، هسته‌ای و فناوری‌های نانو قرار گرفته است لذا باید گفت این موفقیت‌ها در نتیجه ایجاد وحدت و همگرایی در میان مردم حاصل شده است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر وحدت در جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت آمریکا ما را از بین می‌برد به گونه‌ای که اگر همگرایی نبود در همان روزهای آغازین انقلاب دشمنان همه‌چیزمان را به تاراج می‌بردند.
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه وحدت سبب ایستادگی انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون شده است، افزود: ما به دنبال ایجاد وحدت در همه کشورهای مسلمان هستیم و از جوامع دیگر خواستاریم با جمهوری اسلامی برای به وجود آوردن وحدت و همگرایی همکاری کنند.

** وحدت راه نجات همه ملت‌هاست

وی با تاکید براینکه وحدت راه نجات همه ملت‌ها است خاطرنشان ساخت: وحدت برای همه ملت‌ها راه پیروزی و دستیابی به آرزوها و آرمان‌ها است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه ایجاد وحدت وظیفه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است، خاطرنشان ساخت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به دنبال جلوگیری از منازعات و درگیری‌ها میان ملت‌ها است.
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به افزایش شمار آوارگان سوری، عراقی و افغانی در سایر کشورها اظهار داشت: آوارگان در کشورهای مختلف در نتیجه ستیزهای بیهوده سرگردان شده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه ما به عنوان مقر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، کشورهای اسلامی و سایر ملت‌های جهان را به وحدت فرامی‌خوانیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران راهکارها، برنامه‌ها و پروژه‌هایی که در این راستا می‌تواند باشد را برای حل مشکلات ارائه می‌کند.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی براینکه مهم‌ترین مباحث روز اول بیست و هفتمین اجلاس مجمع تقریب مذاهب اسلامی چه بوده است، افزود: در روز اول مراسم افتتاحیه برگزار شد و در این مراسم ابتدا رئیس‌جمهور سخنرانی کرد.
 
آیت‌الله اراکی ادامه داد: مراجع بزرگ تقلید پیام‌های خود را به اجلاس مجمع تقریب مذاهب اسلامی رساندند و پیام این علمای بزرگ در اجلاس قرائت شد.
 
وی با اشاره به دعوت از شخصیت‌های برجسته سایر کشورها برای حضور در این مراسم خاطرنشان ساخت: در این مراسم شخصیت‌های برجسته‌ای ما را همراهی و پیشنهاداتشان را در طول کنفرانس مطرح کردند.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه قرار براین شده که در این کنفرانس 6 کمیسیون تخصصی برگزار شود، افزود: در طول 2 روز گذشته 6 کمیسیون تخصصی شکل گرفت.
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه مباحث بسیار مهمی در این کمیسیون‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: در روز اول این کنفرانس کمیسیون جهان عاری از خشونت تشکیل شد.
 
وی با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل متحد مبنی براینکه باید جهانی عاری از خشونت به وجود آید، ادامه داد: برای اولین بار بود که یک مقام ایرانی و یک مسئول عالی‌رتبه چنین پیشنهادی را در مجامع بین‌المللی ارائه می‌کرد.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه ترور، خشونت و تکفیر بزرگ‌ترین مشکل همه ملت‌های جهان است، اضافه کرد: پیشنهاد رئیس‌جمهور در سازمان ملل متحد مورد تصویب قرار گرفت به طوری که مقرر شد تا همه کشورهای جهان در راستای مبارزه با خشونت و ترور تلاش کرده و برنامه‌های خود را در این رابطه ارائه دهند.

** باید جهان را به اجماع علیه خشونت فراخوانیم


آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام یونسی معاون رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌‌ها ریاست کمیسیون جهان عاری از خشونت را برعهده گرفته است، اضافه کرد: شخصیت‌های بزرگی در این کمیسیون شرکت کردند که ما امیدواریم به راهکارهای خوبی در این رابطه دست یابیم تا جهان را به اجماع علیه ترور و خشونت فراخوانیم.
 
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: باید اجماع جهانی را از مرحله نظر به مرحله عمل هدایت کنیم، البته در این زمینه پیشنهاداتی مطرح شده که امیدواریم این پیشنهادات بتواند راهگشا باشد.

** زنان مهم‌ترین عنصر اثرگذار در ایجاد وحدت هستند
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیسیون اتحادیه جهانی زنان افزود:  باید بتوانیم مادران صالح را برای این اقدام جهانی و همچنین برای ایجاد همگرایی و وحدت بسیج کنیم.

وی با اشاره به اینکه زنان مهم‌ترین عنصر اثرگذار برای ایجاد وحدت در میان جوامع هستند، اضافه کرد: از زمان شکل‌گیری اتحادیه جهانی زنان مسلمان بانوان فعال و فرهیخته‌ای در این راستا فعالیت کردند.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اساسنامه اتحادیه جهانی زنان مسلمان مورد تصویب قرار گرفته است، ادامه داد: طوبی کرمانی به عنوان دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان انتخاب شده‌ است.
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه تمسک به قرآن کریم می‌تواند وحدت را در میان همه ملت‌های جهان ایجاد کند، اظهار داشت: تعالیم قرآنی برای همه ملت‌های جهان است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه پیام قرآن، پیام بشری- انسانی و بین‌المللی است، گفت: اگر پیام پیامبر اکرم (ص) را به گوش همه مردم دنیا برسانیم، این اقدام می‌تواند منشا ایجاد وحدت در همه جهان باشد.

 
وی با بیان اینکه همه ملت‌ها باید در نقطه مشترک که همان وحدت است گره بخورند، اظهار داشت: برای ایجاد کلمه واحد باید با یکدیگر یکی شویم و همگان باید به سوی قرآن بازگردیم.

آیت‌الله اراکی  با بیان اینکه باید راهکارهای قرآن را برای ایجاد وحدت  و یگانگی در جوامع اسلامی مورد بررسی قرار دهیم، افزود: هم‌اکنون پروژه‌های فراوانی در این رابطه مورد تعریف قرار گرفته‌اند، یکی از پروژه‌های مهم، پروژه تاسیس کمیته صلح اسلامی است.
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به جنگها و خونریزی‌های صورت گرفته در کشورهای عراق، سوریه و سایر کشورهای مسلمان گفت: باید مشکلات این کشورها از طریق گفتگو مورد حل و فصل قرار گیرد.
 
وی ناپایداری حکومت‌ها را در نتیجه بدرفتاری حاکمان دانست و خاطرنشان ساخت: باید برای ایجاد صلح میان ملت‌ها و گروه‌هایی که دچار بحران شده‌اند، تلاش کنیم.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: 4 کمیته برای پیگیری بحران‌ها در این کشورها تشکیل شده و کمیته پنجمی را هم در خصوص بحران بحرین تشکیل خواهیم داد.
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه هر زمان که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دچار بحران شده‌اند ایران به کمک آنها شتافته است، نباید به آمریکا و متحدینش اعتماد کرد زیرا آنها سابقه خوبی ندارند.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه باید دشمن را از دوست شناخت، خاطرنشان ساخت: باید آگاه باشیم که شیعه و سنی به جان یکدیگر نیافتند.
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه در دنیا حدود 400 میلیون شیعه وجود دارد، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم عده‌ای به نام شیعه دست به اقدامات خرابکارانه بزنند.

وی تصریح کرد:  دشمن به دنبال توطئه است تا در میان جوامع اسلامی وحدت ایجاد نشود.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه حفظ کیان اسلام در سایه وحدت امکان‌پذیر است، افزود: امیدواریم بتوانیم در این کنفرانس به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم تا شاهد آینده خوبی برای جوامع اسلامی باشیم.
 
آیت‌الله اراکی در پایان با اشاره به اینکه اهل سنت باید بدانند که شیعیان برادران آنها هستند، گفت: بهترین راه برای زندگی سعادتمندانه ایجاد وحدت و یکپارچگی است.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار