ايجاد مكان‌هايي براي رهاسازي ماهي‌هاي قرمز سفره هفت‌سين بعد از پايان تعطيلات نوروزي ضروري است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، چند سالي است كه پيش از آغاز سال نو، موضوع ماهي‌هاي سفره هفت‌سين يكي از بحث‌برانگيزترين موضوعات زيست محيطي در ميان فعالان محيط زيست شده است. از نظر تاريخي بعضي از فعالان اعتقاد دارند تا صد سال پيش در عيد نوروز اصلا ماهي قرمز بر سر سفره هفت‌سين ايرانيان جاي نداشت و آنان از نقاشي سفره هفت‌سين كمال‌الملك به عنوان يك سند گويا نام مي‌برند زيرا از وجود ماهي قرمز در سفره هفت‌سين اين نقاشي بزرگ خبري نيست، بنابراين حتي در دوره قاجار نيز مردم در سفره هفت‌سين از ماهي قرمز استفاده نمي‌كردند. طبق بررسي‌ها فقط در كشور چين مردم در مراسم عيد كشور خود از ماهي قرمز استفاده مي‌كردند و در پايان مراسم عيد نيز اين ماهي‌هاي كوچك را در آب‌هاي روان رها مي‌كردند. از حدود هشتاد سال پيش همزمان با ورود چاي از چين به ايران، استفاده از ماهي قرمزدر جشن نوروز نيز شايع شده است.
 
حسين عبيري گلپايگاني فعال محيط زيست در اين خصوص گفت: جمعي از فعالان محيط زيست اعتقاد جدي دارند كه جاي ماهي قرمز بر سر سفره هفت‌سين نيست زيرا اين موجودات كوچك در اسارت متولد مي‌شوند و در طول زندگي خود نيز در تنگ اسير هستند و براي اكثر آنها با مرگ غم‌انگيز مي‌ميرند.
 
جمعي نيز معتقدند كه نگهداري ماهي قرمز و بعضي از حيوانات خانگي در منازل مي‌تواند باعث دوستي و الفت ميان كودكان حيوانات شود، ولي بعضي از فعالان محيط زيست مخالف حضور تنگ ماهي در سفره هفت‌سين هستند.
 
وي افزود: با توجه به خريد و فروش ماهي قرمز در ايام اسفند فرض كنيد كه حدود 10 ميليون خانوار ايراني تصميم به خريد ماهي قرمز بگيرند و به طور ماينگين هر خانواده دو تا ماهي بخرد، حدود چند ده ميليارد تومان پول جهت خريد ماهي قرمز توسط مردم در سال هزينه مي‌شود.
 
عبيري با اشاره به اينكه اين ماهي‌ها تا 20سال ممكن است عمر كنند بايد در رهاسازي آنها در هر بركه يا رودخانه خودداري شود، تصريح كرد: ‌ماهي قرمز مي‌تواند آلوده باشد و از هر نوع مواد غذايي استفاده كند لذا به مردم و شهرداري‌ها توصيه مي شود هر ساله بعد از سال تحويل و پايان تعطيلات نوروز در هر شهر و روستا مكان‌هايي مانند درياچه‌هاي پارك‌ها، حوضچه‌هايي در نظر گرفته شود تا اين ماهي‌ها در اين مكان‌هاي مخصوص رهاسازي شوند.
 
گفتني است، در اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد از طرف فعالان محيط زيست سومين روز جمعه سال نو، روز آزادسازي ماهي‌هاي سفره هفت‌سين نام‌گذاري شده بود كه دراين روز همه ماهي‌هاي سفره هفت‌سين در مكان‌هاي مخصوص رهاسازي مي‌شوند.
 
انتهاي پيام/

برچسب ها: سرنوشت ، ماهی ، قرمز ، سفره ، عید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار