منابع فلسطینی اعلام کردند مذاکرات دقایق آخر بین مذاکره کنندگان اسرائیلی و فلسطینی درباره نجات روند صلح متزلزل روز یکشنبه بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بیت المقدس نوشت :منابع فلسطینی در مصاحبه با فرانس پرس اعلام کردند مذاکرات دقایق آخر بین مذاکره کنندگان اسرائیلی و فلسطینی درباره نجات روند صلح متزلزل با میانجیگری آمریکا روز یکشنبه بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

یک مقام فلسطینی که خواست نامش فاش نشود گفت :« این بحران ادامه دارد. اسرائیلی ها از اول تا آخر نشست فلسطینیان را تهدید کردند و هیچ راه حلی برای این بحران پیدا نشد.»

یک مقام اسرائیلی نزدیک به این مذاکرات با هشدار درباره اینکه روند صلح اسرائیل و فلسطین در آستانه فروپاشی قرار دارد گفت حتی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز خسته و سرد شده است.

این منبع اسرائیلی در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آهارونوت که در پایگاه اینترنتی این روزنامه منتشر شده است افزود اسرائیل آماده است به مذاکرات عادی با فلسطینیان آنگونه که پیش از آغاز این مذاکرات یعنی نه ماه پیش بود ، بازگردد. اکنون مذاکرات به گونه ای است که گفتگوهای چند هفته گذشته دیگر هیچ ارتباطی به مذاکرات ندارد.

وی تصریح کرد :« ما اکنون شاهد یک سردی واقعی ازسوی آمریکایی ها هستیم. کاملا روشن است کری امروز کری چند هفته پیش نیست.»

با این حال یک مقام اسرائیلی دیگر گفت باید به تلاش های تزیپی لیونی مذاکره کننده ارشد اسرائیل یک فرصت دیگر داد.

وی افزود :« ما باید چند روز دیگر منتظر بمانیم. تلاش های زیادی برای نجات اوضاع درحال انجام شدن است.»


"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز یکشنبه گفت اسرائیل مایل به ادامه مذاکرات صلح با فلسطینیان با میانجیگری آمریکاست اما نه « به هر قیمتی ».

وی در نشست هفتگی کابینه اسرائیل افزود اگر فلسطینیان به اقدامات یکجانبه در جهت تشکیل یک کشور فلسطینی ادامه دهند ، اسرائیل با اقدامات خود واکنش نشان خواهد داد.

تلاش های جان کری به منظور بازگرداندن مذاکرات صلح به مسیر خود هفته گذشته پس از آنکه فلسطینیان 15 کنوانسیون بین المللی را امضا کردند با مانع روبرو شد.

نتانیاهو در نخستین اظهارات علنی خود از زمان آغاز بحران جدید بین اسرائیل و فلسطینیان افزود فلسطینیان با انجام دادن این کار عملا توافق های به دست آمده از طریق میانجیگری آمریکا را نقض کردند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از خودداری اسرائیل از عمل کردن به تعهد خود درخصوص آزادی آخرین گروه از 104 اسیر فلسطینی که با آزادی آن‌ها موافقت کرده بود ، این کنوانسیون‌های بین المللی را امضا کرد.

نتانیاهو تصریح کرد :« اقدامات یکجانبه آنها ( فلسطینیان ) با اقدامات یکجانبه ما پاسخ داده خواهد شد. ما مایل به ادامه مذاکرات هستیم اما قصد نداریم این کار را به هر قیمتی انجام بدهیم.»

این اظهارات نتانیاهو ساعاتی پیش از نشست مذاکره کنندگان اسرائیلی و فلسطینی با مارتین ایندیک فرستاده آمریکا به منظور تلاش برای نجات روند صلح اسرائیل و فلسطین مطرح شد.

این نشست سه جانبه عصر روز یکشنبه آغاز شد و غروب همان روز در بیت المقدس پایان یافت.

کری روز جمعه هشدار داد در زمان و انرژی که واشنگتن می تواند به مذاکرات صلح اختصاص دهد « محدودیت هایی » وجود دارد.

"محمود عباس" درخواست کری را برای پس گرفتن درخواست های خود برای ملحق شدن به کنوانسیون های بین المللی رد کرد و نتانیاهو نیز درخواست های آمریکا را درخصوص خودداری از اقدامات تلافی جویانه نادیده گرفت.

"یاسر عبد ربه" دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین ( ساف )، اسرائیل را عامل بحران اخیر در مذاکرات بین اسرائیلی ها وفلسطینیان نامید زیرا اسرائیل به دنبال آن است که این مذاکرات برای همیشه ادامه یابد.

وی در مصاحبه با رادیو صدای فلسطین افزود اسرائیل همیشه به دنبال اقدامات یکجانبه خود است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار