قلعه "صلصال" 1500 سال پیش توسط ساسانیان در منطقه "لیسار" تالش بنا گردید.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ وقتی از جاده "تالش" به سمت آستارا حرکت می‌کنید، "لیسار" بعد از 5 کیلومتری "تالش" و در میان شالیزارهایی سبز و خوش رنگ، در پای کوهی تاریخی قرار گرفته و وجود قلعه‌ای بر بالای این کوه توجه هر رهگذری را جلب می‌کند. 

"قلعه صلصال" به عنوان یکی از مهم‌‌ترین قلعه‌های تاریخی منطقه 1500 سال پیش توسط ساسانیان بنا شده است.
 
در ساخت این بنای باستانی از مصالح مناسبی چون آجر، ساروج و قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای استفاده شده و به همین خاطر نسبت به سایر قلعه‌های موجود در این منطقه کمتر آسیب دیده است. 

قلعه "صلصال" در سال 82 با شماره ثبت 8780 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و با توجه به اینکه در مسیر گذر مسافران و گردشگران قرار گرفته، هر ساله پذیرای جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.
 
بنا دارای دو طبقه همکف و اول است که نورگری آن به واسطه پنجره‌هایی که دو جهان شرق و غرب و جنوب تعبیه شده انجام گرفته و سقف آن از آجر ساخته شده است. 

دو آب انبار بزرگ در ضلع شمالی و غربی قلعه واقع شده و در کاوشها و حفاریهای صورت گرفته مکانهایی چون آبریزگاه، حمام، محل طبخ نان، محل طبخ غذا و... کشف شده‌اند. 

این قلعه یکی از محکم‌ترین قلعه‌های موجود در تالش است که به گفته اهالی محل به دلیل ارتفاع زیاد، چون رفت و آمد به قلعه در گذشته به سختی انجام می‌گرفته، محلی برای زندگی عقابها بوده است و هنوز هم می‌توان پرواز عقابها را در فصل تابستان برفراز قلعه باستانی صلصال مشاهده کرد.

بازدید از این قلعه در فصل بهار و تابستان جذابیت خاصی دارد چرا که وقتی برفراز قلعه قرار بگیری، شهر تازه تأسیس لیار و سواحل نیلگون خزر، مناظری زیبا و دل انگیز را در مقابل دیدگانتان به تصویر می‌کشند. مناظری که بازگشت عقابها برفراز آن خبر از بهار و زندگی دوباره را می‌دهند.
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: بنا ، مصالح ، تالش ، قلعه ، آجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار