معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري گفت: از 29 اسفند تا 15 فرودين بيش از 57 ميليون اقامت در شب به ثبت رسيده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مسعود سلطاني فر رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري در نشست خبري تشريح عملكرد ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر گفت: دو ماه قبل از آغاز سال جديد هيئت وزيران مصوبه‌اي را در خصوص تشريح ستاد سفر با حضور وزارتخانه‌ها و سازمان‌هايي مانند وزارت راه‌ و شهر سازي، هلال احمر، شهرداري‌ها و ديگر سازمان‌هاي مربوطه با محوريت سازمان ميراث فرهنگي و با همكاري آموزش‌و پرورش ابلاغ كرد.
وی گفت:اين ستاد در استان‌ها و شهرستان‌ها نيز تشكيل شد.

وي افزود: در ابتداي كار تصور نمي‌كرديم در اين مدت كوتاه اين ستاد تشكيل شود و بتواند انجام وظيفه كند.

معاون رييس جمهور افزود:با ارزيابي‌هاي انجام شده كاري كه شد كاري بيش از تصور بود و اميدوار هستيم كه این ستاد بتواند در طول سال به ويژه در تعطيلي‌هاي چند روزه و همچنين پايان شهريور ماه نيز كه اوج سفرها است  بهتر از گذشته سرويس هاي مناسبي را به مردم ارائه كند.

سلطاني فر گفت: در ايام نوروز اين ستاد كارهاي اطلاع رساني و فرهنگي و خدماتي بسياري را انجام داد من جمله برپايي بازارچه‌هاي صنايع دستي در استان‌هاي مختلف وهمچنين برگزاري نمايشگاه عكس و ايجاد پايگاه‌هاي ثابت وسيار در امور امدادي و اطلاع رساني از اقدامات انجام شده توسط اين ستاد است .

وي در ادامه افزود : در ارتباط با امور حمل ‌ونقل نيز ارتباط خوبي با وزارت راه و شهر سازي داشتيم.

معاون رييس جمهور از برگزاري تورهاي يك روزه و دو روزه در شهرستان‌هاي و استان‌هاي ياد كرد و افزود: در تهران توسط سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري تور تهران گردي داشتيم كه بسيار مورد توجه مردم قرار گرفت .

*** ثبت 57 ميليون اقامت شب از 29 اسفند تا 15 فروردين

سلطاني فر گفت: برخلاف سال‌هاي گذشته كه آمار غير واقعي بود امسال مبناي آمار گيري را براساس تعريف سازمان بين‌المللي گردشگري يعني بحث اقامت قرار دادیم.
 
وي افزود: براين اساس از 29 اسفند تا 15 فروردين اقامت در اماكني مانند هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها، چادرها و مناطق استيجاري همچنين خوابگاه‌هاي دانشجويي و مكان‌هاي ديگر كه توان نظارت برآن‌ها را داشتيم 57 ميليون اقامت در شب ثبت شده است.

وي تصريح كرد: البته تعداد سفرها بيش از اين بود كه افراد به خانه‌ي اقوام يا خانه‌هاي استيجاري رفته اند به عنوان نمونه در مشهد 2000 منزل استيجاري قرار دارد كه ما توانستيم فقط آمار 500 عدد آن را بگيريم .

سلطاني فر در ادامه گفت: بيشترين اقامت‌كننده ها در چادر مسافرتي و دركمپ‌هاي موقت بود كه توسط دستگاه‌هاي مختلف مانند هلال احمر و شهرداري‌ها ايجاد شده بود.

معاون رييس جمهور افزود: آموزش و پرورش هم در اين ايام خدمات خيلي خوبي را ارائه داد كه حدود 14 درصد از اقامت اين 57 ميليون مربوط به اين سازمان است.

وي افزود: سهم هتل‌ها و هتل‌ آپارتمان‌ها تنها 8 درصد از آمار ارائه شده است.

**** 35 هزار مورد نظارت و بازرسي

معاون رييس جمهور گفت: در اين ايام در مجموع كار نظارتي گسترده‌اي انجام شد كه شامل بازديد از اماكن نظارتي ،كنترل مراكز بين راهي، دفاتر خدمات مسافرتي و كمپ‌هاي اسكان موقت است كه در مجموع بيش از 35 هزار مورد نظارت و بازرسي داشتيم كه 10 هزار مورد آن مربوط به اماكن اقامتي 11 هزار مورد مربوط به مراكز پذيرايي و رستوران‌ها و 3500 مورد نيز مربوط به دفاتر خدمات مسافرتي و بقيه بازديدها از اماكن موقت انجام شده است.

وي افزود: تيم بازرسي براساس تخلف مجازات‌هاي مختلفي را از تذكر شفاهي و كتبي و يا مجازات‌هاي جدي در نظر مي‌گرفت و مجموعاً 101 مركز تعطيل يا تعويق شده است كه 81 مورد آن مربوط به مراكز اقامتي و 6 مورد مربوط به مراكز پذيرايي است .

**** بازديد 30 ميليون نفر از مراكز تاريخي و توريستي 

معاون رييس جمهور گفت: در مدت ياد شده مجموعاً سي ميليون  و 9 هزار و 500 نفر از مراكز تاريخي و توريستي بازديد كردند هم چنين در تهران 5 تا 7 هزار نفر از كاخ گلستان 18 تا 22 نفر از كاخ نياوران و بيش از 50 هزار نفر از كاخ سعد آباد ديدن كرده اند.

وی درخصوص  كمك بخش خصوصي موثر در رونق گردشگري رييس سازمان ميراث فرهنگي گفت: از روز گذشته با تشكيل كميته ويژه در سازمان ميراث فرهنگي درباره‌ي چگونگي تحقق فرمايشات رهبر معظم و همچنين توسعه فرهنگ و كمك به اقتصاد با استفاده از ظرفيت هاي موجود در اين سازمان دست به كار شده‌ايم و اميدواريم بتوانيم اقتصاد و فرهنگ را در كشور فعال كنيم همچنين از مشاركت بخش خصوصي هم استفاده كنيم تا شاهد رونق صنايع دستي و گردشگري باشيم.

انتهاي پيام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار