بر طبق نتایج مطالعات اخیر، اغلب موارد مرگ و میر مرتبط با کمبود یا بالا بودن میزان آهن در بدن، مربوط به کودکان به ویژه کودکان کمتر از سه سال است.

 مهدی فهیمی استادیار دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: موارد مرگ و میر ناشی از کمبود مواد معدنی و ریز مغذی‌ها در جهان همچنان بالا است و متاسفانه در بسیاری از کشور‌ها و جوامع، اقدام خاصی برای پایین آمدن این مرگ و میر‌ها صورت نگرفته و یا اقدامات مختلفی که انجام شده اثر بخشی چندانی نداشته است.

وی افزود: کمبود کلسیم، ید، آهن، روی، فسفر و منیزیم، از جمله مهم ترین کمبود‌های مواد معدنی و ریز مغذی‌ها در اغلب جوامع است.

 فهیمی با اشاره به اینکه علاوه بر کمبود مواد معدنی و ریز مغذی‌ها ، مصرف بیش از اندازه و دریافت اضافی این میزان مشکلی مهم است تاکید کرد: در بسیاری از موارد کودکان و نوزادان دچار کمبود ریز مغذی‌ها می‌شوند که این موضوع می‌تواند عوارض مختلفی به همراه داشته و حتی خطر مرگ و میر کودکان و نوزادان را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: بر طبق نتایج مطالعات اخیر،  اغلب موارد مرگ و میر مرتبط با کمبود یا بالا بودن میزان آهن در بدن، مربوط به کودکان به ویژه کودکان کمتر از سه سال است.

فهیمی گفت: متاسفانه اغلب مردم تصور می کنند که فقط کمبود ریز مغذی‌ها و مواد معدنی می تواند موجب بروز بیماری یا اختلال شود، در حالیکه دریافت بالا و بیش از اندازه این مواد در برخی از مواقع می تواند بسیار خطرناک و جدی تر نیز باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای یک نوزاد، دریافت حتی یک تا دو گرم آهن می تواند خطرناک و کشنده باشد.

 فهیمی یاد آور شد: البته بر طبق بررسی‌ها و مطالعات مختلف موارد بروز بیماری، اختلال در نتیجه کمبود ریز مغذی‌ها و مواد معدنی نظیر آهن، بیشتر از موارد بروز بیماری به دلیل مصرف بالا و دریافت بیش از اندازه ریز مغذی و مواد معدنی بوده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: آهن ، ریزمغذی ، فسفر ، منیزیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار