پدیده شوم و دردناک کودک آزاری یکی از زشت‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که در شکل‌های مختل در تمام جوامع وجود دارد.

مجید ابهری جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی با بیان این مطلب که کودک آزاری در بعدهای مختلفی بروز می‌کند به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: به کار بردن الفاظ رکیک، تحقیر و لقب‌های زشت دادن به کودک؛ محروم کردن کودک از عاطفه والدین؛ محروم کردن کودک از نیازهای مادی خود از جمله پوشاک، تنبیه، کتک و داغ کردن کودک که اینها نمونه‌هایی از اشکال مختلف کودک آزاری است.
 
وی افزود: براساس پژوهش‌های انجام شده درصد زیادی از کودک آزاری‌ها توسط والدین معتاد اتفاق می‌افتد. ناهنجاری رفتاری با تحصیلات والدین رابطه مستقیمی دارد، یعنی درصد کمی از الدین دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم اقدام به کودک آزاری می‌کنند.
 
ابهری ادامه داد: نهادهای فرهنگی و اجتماعی اطلاع‌یسانی خود را در این زمینه باید گسترده‌تر و بیشتر کنند؛ اما با توجه به امضای کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان کشور ما موظف به دفاع از حقوق کودکان آسیب‌دیده و در معرض آسیب دیده و در معرض آسیب است. ایجاد مراکز نگهداری و روانکاوی کودکان آسیب دیده و رسیدگی و توجه ویژه به آنها از نظر روحی و روانی از قدم‌های اساسی درمان است.
 
وی خاطرنشان کرد: معمولا کودکانی که در دوران طفولیت مورد آزارهای جنسی و فیزیکی قرار می‌گیرند، در دوران نوجوانی و جوانی یکی از بزهکاران اجتماعی هستند که نمونه‌هایی وجود دارد. بنابراین کودکان آسیب دیده خود به افراد خطرناک و آسیب رسان در آینده تبدیل خواهند شد، که بعضا به آزار و اذیت اطرافیان و کودکان خود نیز دست می‌زنند چه بسا اغلب حتی ممکن است شدیدتر و خشن‌تر از آزار کودکی خودشان باشد کهاین امری دردناک و دلخراش در جوامع امروزی به شمار می‌یود که این مسئله خود نیز باعث بروز مشکلاتی در رفتار اجتماعی و عاطفی حتی اپوئولوژی فرد می‌شود.
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار