روسيه نماينده نظامی ارشد خود را در ناتو برای رايزنی فراخواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری های روسیه اعلام کردند روسیه نماینده نظامی ارشد خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای رایزنی فراخوانده است ، اقدامی که می تواند باعث عمیق تر شدن شکاف بین مسکو و این ائتلاف غربی برسر انضمام شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه شود.

اقدام ماه گذشته روسیه شدیدترین بحران در روابط شرق و غرب را از زمان جنگ سرد بوجود آورد و باعث شد تا غرب تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کند و نگرانی هایی نیز درمورد برنامه های احتمالی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تصرف بیشتر مناطق اوکراین به غیر از شبه جزیره کریمه بوجود آورد.

اقدام روسیه به فراخواندن والری یونیویچ نماینده نظامی ارشد این کشور در ناتو که نوعی اعتراض دیپلماتیک به شمار می رود پس از تصمیم این هفته ناتو درخصوص تعلیق همکاری با روسیه در واکنش به اشغال شبه جزیره کریمه توسط مسکو صورت گرفت.

"آناتولی آنتونوف" معاون وزیر دفاع این کشور اعلام کرد : ما مجالی برای ادامه همکاری نظامی با ناتو همچون گذشته نمی بینیم. ما تصمیم گرفته ایم از نماینده نظامی ارشد خود در ناتو بخواهیم برای رایزنی به کشور بازگردد.

ناتو در واکنش به این گزارش ها تنها اعلام کرد از این تصمیم روسیه مطلع شده است.

روسیه پیشتر نیز اعلام کرده بود خواستار پاسخ ناتو به فعالیت های خود در شرق اروپاست. این درخواست روسیه پس از آن مطرح شد که ناتو اعلام کرد قصد دارد پدافندهای خود را در اعضای شرقی تقویت کند.

این مسئله با واکنش جدی آندرس فوگ راسموسن روبرو شد به طوری که وی روسیه را به نقض تعهدات و اصول بین المللی خود متهم کرد ، اصولی که نخستین و مهم ترین آنها خودداری از حمله به دیگر کشورهاست.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت هرگونه افزایش در حضور دائم ناتو در شرق اروپا نقض پیمان همکاری سال 1997 ناتو و روسیه خواهد بود.

لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با همتای قزاق خود افزود : ما پرسش هایی را از این ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی مطرح کرده ایم. ما نه تنها انتظار پاسخ داریم بلکه خواستار پاسخ هایی بر پایه قوانین مورد توافق دو طرف هستیم.
 
اما راسموسن گفت هیچ سوالی از روسیه دریافت نکرده است و اتهامات روسیه جنبه تبلیغات دارد و نادرست است.

وزیران امور خارجه 28 کشور عضو ناتو این هفته به منظور گفتگو درباره چگونگی واکنش به تصرف شبه جزیره کریمه به دست روسیه نشست برگزار کردند. آنها واکنش هایی ازجمله اعزام سرباز و تجهیزات به متحدان در شرق اروپا ، برگزاری تمرین های نظامی بیشتر ، تشکیل یک نیروی واکنش سریع ناتو و بازنگری در برنامه های نظامی ناتو را بررسی کردند.

راسموسن تصریح کرد آنچه ناتو انجام می دهد در چارچوب موافقتنامه 1997 با روسیه است که براساس آن ناتو موافقت کرد از اعضای خود در شرق اروپا از طریق تقویت نیروها و نه ایجاد پایگاه های دائم دفاع کند.

وی افزود در همان موافقتنامه ، روسیه متعهد شد به تمامیت ارضی ، حق حاکمیت و استقلال سیاسی دیگر کشورها احترام بگذارد و از تهدید و توسل به زور علیه آنها خودداری کند و این چیزی است که روسیه انجام نمی دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار