کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد یک فروند موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهکی یک تنی را با موفقیت آزمایش کرد و این موشک می‌تواند هر نقطه از کره شمالی را هدف قرار دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این آزمایش موشکی 23 مارس یعنی دو روز پیش از دو آزمایش موشکی بالستیک میان برد کره شمالی با توانایی هدف قرار دادن ژاپن ، انجام شد.

اعلام این آزمایش موشکی کره جنوبی احتمالا باعث تشدید تنش ها در شبه جزیره کره خواهد شد که اخیرا نیز شاهد تبادل آتش توپخانه ای دو کره بوده است.

این موشک جدید کره جنوبی که قادر است کلاهکی یک تنی را تا مسافت 500 کیلومتری حمل کند در چارچوب موافقتنامه سال 2012 با آمریکا درمورد سه برابر شدن برد سامانه های موشکی بالستیک کره جنوبی ، ساخته شده است.

آمریکا 28500 نیرو در کره جنوبی دارد و تضمینی برای دفاع از این کشور در برابر هرگونه حمله اتمی است.

سئول نیز در عوض با محدودیت هایی در زمینه توانمندی های موشکی خود موافقت کرده و پیشتر برنامه موشکی خود را بر کلاهک 500 کیلوگرمی و برد 300 کیلومتری متمرکز کرده بود. اما با توجه به بلندپروازی های هسته ای کره شمالی و برنامه موشکی این کشور ، کره جنوبی نیز مدتهاست درخواست کرده بود توانمندی های موشکی این کشور تقویت شود.

سرانجام موافقتنامه سال 2012 که کره شمالی آن را اقدامی تحریک آمیز دانسته است به کره جنوبی اجازه داد برد موشک های خود را به 800 کیلومتر افزایش دهد.

همین یک ماه قبل بود که روابط کره شمالی و کره جنوبی ظاهرا در حال گرم شدن بود. این دو رقیب ماه فوریه مذاکراتی سطح بالا و نادر را برگزار کردند. آنها سپس نخستین مراسم تجدید دیدار خانواده های جدا شده از جنگ سال 1950 تا 1953 دو کره را برگزار کردند.

حتی زمانی که آمریکا و کره جنوبی تمرین های نظامی مشترک خود را اواخر فوریه آغاز کردند ، اعتراض های کره شمالی به این تمرین های نظامی در سطحی نسبتا پایین قرار داشت. اما این آرامش خیلی زود پایان یافت و کره شمالی طی چند هفته اخیر مجموعه آزمایش های موشکی انجام داد.

کره شمالی روز دوشنبه نیز یک تمرین نظامی با مهمات جنگی را درمرز دریایی مورد مناقشه با کره جنوبی برگزار کرد. پس از اصابت چند گلوله به آنسوی این مرز دریایی ، کره جنوبی نیز با شلیک توپخانه خود پاسخ داد و دو کره صدها گلوله توپ را به طرف یکدیگر شلیک کردند.

"کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی این هفته هشدار داد اوضاع در شبه جزیره کره بسیار وخیم است. وی همچنین متعهد شد به سیاست خصمانه درقبال کره شمالی که ناشی از اقدامات آمریکاست قاطعانه پاسخ خواهد داد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار