بهداشت دهان و دندان بخش مهمی از سلامت هر فرد است و عادات خوب بهداشتی در دوران بارداری بر سلامت فرد و جنین تاثیرگذار خواهد بود.

دکتر علیرضا فیروزه دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: داشتن یک رژیم غذایی متعادل با مقدار صحیح از مواد غذایی برای تغذیه مادر و کودک لازم است آنچه مادر طول 9 ماه بارداری می‌خورد، بر رشد جنین به ویژه دندان‌ها تاثیرگذار است.

وی افزود: دندان‌های کودک بین ماه 3 تا 6 بارداری شروع به رشد می‌کند پس بسیار با اهمیت است که مقادیر کافی از مواد غذایی به خصوص کلسیم، پروتئین، فسفر و ویتامین‌های A و C و D را دریافت کند.

دکتر فیروزه تصریح کرد: بسیاری از زنان در طول بارداری نیاز به مصرف میان وعده‌ها دارند این در حالی است که این میل طبیعی به میان وعده‌های حاوی کربوهیدارت می‌تواند باعث افزایش استعداد دندان به پوسیدگی شود.

وی گفت: مادران باید خود را وادار به مقاومت در برابر میان وعده‌ها کنند و هنگامی که احساس نیاز به یک میان وعده داشتند از میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی استفاده کنند.

دکتر فیروزه همچنین افزود: عفونت‌های دندانی درمان نشده خطر ابتلای جنین را در برخواهد داشت و ممکن است درمان دندان برای حفظ مادر و جنین ضروری باشد.

وی تصریح کرد: تابش" اشعه X" به دندان بسیار کم است با این حال برای به حداقل رساندن، قرار گرفتن در معرض اشعه X باید احتیاط به عمل آورد. قرار دادن روپوش سر بی روی شکم، تاثیر اشعه X را به حداقل می‌رساند و باید هنگامی که "رادیوگرافی" می‌شود استفاده گردد.

دکتر فیروزه افزود: در طول بارداری سطح هورمون‌های بدن به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. التهاب لثه، به ویژه در طول ماه هشتم بارداری ممکن است باعث شود لثه‌ها ورم کرده بنظر برسند و یا موجب خونریزی لثه هنگام مسواک زدن شود.

وی گفت: توصیه می‌شود در طول ماه دوم یا سه ماهه سوم دفعات مسواک زدن افزایش یابد تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: دندان ، بارداری ، جنین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار