بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که بیش از یک سوم مبتلایان به سل، به یک بیماری زمینه‌ای مستعد کننده به عنوان عامل خطر ابتلا به سل نیز مبتلا هستند.

احمد سراوانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: با تغییر الگوهای زندگی به ویژه الگوهای رفتاری و همچنین تغییر ماهیت بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای، موارد سل فعال در جهان به شدت افزایش یافته است.

وی گفت: دیابت، ویروس اچ آی وی، برخی از سرطان‌ها، مصرف بالای برخی از داروها از جمله کورتون‌ها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، نارسایی‌های مزمن کلیوی و برخی از سندروم‌ها، از عوامل و بیماری‌های مهم افزایش دهنده خطر بروز سل فعال است.

سراوانی با اشاره به افزایش بروز بیماری‌ها و عوامل زمینه‌ای در مبتلایان به سل، تصریح کرد: بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که بیش از یک سوم مبتلایان به سل، به یک بیماری زمینه‌ای و مستعد کننده به عنوان عامل خطر ابتلا به سل به ویژه سل فعال نیز مبتلا هستند.

وی تاکید کرد: در بین بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط با سل، دیابت نقش بسیار مهم و مشخصی دارد.

سراوانی یادآور شد: اگر بتوان از بیمارِی‌های زمینه‌ای و مستعد کننده ابتلا به سل پیشگیری کرد، در آن صورت می‌توان از بروز درصد قابل ملاحظه‌ای از موارد سل و هزینه‌های سنگین این بیماری جلوگیری کرد

انتهای پیام/

برچسب ها: سل ، دیابت ، کورتون ، سندروم ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار