رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: تلاش و همت تک‏ تک متخصصان و پژوهشگران برای عملیاتی کردن دستاوردهای علمی و فن آوري در صنایع کشور، به‏ خصوص صنایع نفت و گاز، یکی از مولفه‏ های مهم اقتصاد مقاومتی است.

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: پژوهشگاه در ارتباط با موضوع اقتصاد مقاومتی عمدتا در زمینه بومی‏سازی فناوری‏ های مرتبط با صنعت نفت و گاز فعالیت می ‏کند و از همین رو متخصصان این مرکز در حال تدوین برنامه ‏ای مبتنی بر تمام ابزارها و نیازمندی‏ های حوزه فناوری در صنایع پایین‏ دست و بالادست نفت هستند.

 وی در ادامه افزود: در تدوین این برنامه، مسیرها، راهبردها و چگونگی فعالیت در زمینه فناوری تعیین می‏ شوند.

کاتوزیان با اشاره به این که یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی پژوهش است اظهار داشت: تولید و تدوین فناوری‏ هایی که در بستر اقتصاد مقاومتی ما را به سمت خودکفایی سوق دهند بسیار مهم هستند. 

رئیس پژوهشگاه با اشاره به موفقیت ‏های به ‏دست ‏آمده پس از انقلاب اسلامی گفت: اگر بخواهیم در مسیر خودکفایی گام برداریم و فناوری‏ های لازم برای کشورمان را بومی کنیم، باید با فعالیت جدی و همه‏ جانبه جهشی در کشور ایجاد کنیم تا وابستگی‏ های تكنولوژيكي و صنعتی به خارج از کشور کاهش یابند که تجربه موفق انقلاب موید این نکته است.

وی افزود: در پژوهشگاه هم خودکفایی یک اولویت اصلی و مهم است و امیدواریم که در سال‏های آینده بتوانیم به یک سلسله از دانش‏هایی دست یابیم که به تولید فناوری‏های مرتبط با حوزه ازدیاد برداشت و دیگر حوزه ‏‏های بالادستی مانند منابع غيرمتعارف و هم‏چنین حوزه پایین‏دستی، همانند پالایش و پتروشیمی، منجر شوند و راه را برای فعالیت‏ های چشم‏گیر و موثر در کشور هموار و ارزش افزوده بالايي خلق کنند تا یک گام به اهداف مورد توجه مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتي نزدیک شویم.

کاتوزیان با اشاره به عمل‏کرد پژوهشگاه در سال 1392 گفت: پروژه‏ هایی که در حوزه‏ های تحقیق و توسعه تعریف و عملیاتی می‏ شوند بیش از یک یا چند سال زمان می‏برند تا به نتیجه برسند. بر همین اساس آن چه که موفقیت می ‏نامیم ممکن است لزوما در سال 1392 شروع نشده باشد. ما به پروژه به عنوان یک پدیده مستمر و زمان‏بر نگاه می‏ کنیم که مرتب باید تجزیه و تحلیل شود تا مقدار پیشرفت آن مشخص شود.

وی در ادامه افزود: از جمله پروژه ‏هایی که در پژوهشگاه به شکلی جدی دنبال می‏شود و بیش از 70% پیشرفت داشته پروژه مروارید خلیج فارس در زمینه شناخت منابع هیدروکربنی منطقه خلیج فارس و دریای عمان در حوزه‏ های خشکی و آب، با هدف شناسایی منابع و چگونگی شکل‏ گیری، مهاجرت نفت و گاز و به تله افتادن آنها در این حوزه است.

وی در تشریح دستاوردهای طرح مروارید خلیج فارس گفت: این پروژه یک دیدگاه استراتژیک را برای تصمیم‏گیری‏های آتی در زمینه بهره‏برداری از منابع هیدروکربنی كشور به مسئولان کشور خواهد داد.

رئیس پژوهشگاه با اشاره به فعالیت ‏های پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در حوزه بالادستی امسال پروژه ‏هایی جدید، مانند شناسایی منابع غیرمتعارف نفت و گاز از قبیل شیل‏های گازی و هیدرات‏های گازی، شروع شده‏اند‏ که نتایجی خوب برای کشور در بر خواهند داشت.

وی در ادامه گفت: در حوزه پایین‏دستی هم پروژه ‏های مهمي انجام و به نتایجی خوب منجر شده‏ اند به طوری که هم‏ اکنون فناوری ساخت پالایشگاه نفت و پالایشگاه میعانات و نوع ويژه اي از تكنولوژي GTL  بومی شده اند و پژوهشگاه در بسياري از اين موارد در اين زمينه ها صاحب ليسانس محسوب مي شود. 

کاتوزیان با تاکید بر مقوله مهم محیط زیست اظهار داشت: پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه محیط زیست در زمینه تصفیه و پاک‏سازی خاک‏های آلوده به لجن‏ های نفتی فعالیتی چشم‏گیر داشته که به عملیاتی شدن فناوری بومی پژوهشگاه در چند منطقه کشور منجر شده است و همين طور در حوزه پيشگيري از خوردگي و موضوعات مرتبط با بهينه سازي مصرف انرژي موفقيت هاي خوبي داشته است.

 وی در خاتمه از تولد اولین شرکت دانش‏بنیان در قطب پژوهشی صنعت نفت خبر داد و گفت: یکی از مهم‏ترین فعالیت‏های سال 1392 به سرانجام رساندن مباحث تشکیل شرکت‏های دانش‏بنیان اقماری است که خوش‏بختانه تمام موضوعات مرتبط با آن تجزیه و تحلیل شده‏ و نتایج خوبی به دست آمده‏ اند.

گفتنی است اولین شرکت اقماری دانش بنيان پژوهشگاه در حوزه کاتالیست و حلال‏ها و مواد شیمیایی به‏زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این اولین گام پژوهشگاه برای تجاری‏سازی و صنعتی کردن فعالیت ‏های پژوهشی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار