در این روزهای بهاری، تالاب های استان چهارمحال و بختیاری در زیر باران نغمه زیبایی تازه شدن را سر داده اند و شاهکار دیگری از دست توانای نقاش طبیعت را به نمایش گذاشته اند.


استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن چشم اندازهای بسیار زیبای کوهستانی از محیط زیست طبیعی و بسیار سحر انگیزی برخوردار است.
تالاب های این استان از جاذبه های با ارزش طبیعی این سرزمین به شمار می آیند و واجد اهمیت گردشگاهی قابل توجهی برای گردشگران، به ویژه مسافران نوروزی است.
ویژگی بارز و مهم تالاب های استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر تالاب های ایران قرار گرفتن آنها در ارتفاع بیش از دو هزار متری است.
وجود آب بندها، باتلاق ها و تالاب های طبیعی در این منطقه سبب شده است تا هر ساله هزاران پرنده بومی و مهاجر در این زیستگاه ها به طور دایم و موقت زندگی کنند و تابلوی زیبایی برای مسافران این استان را ترسیم کنند.
عمده ترین تالاب های این استان تالاب های بین المللی چغاخور، گندمان و سولقان می باشند که هر تالاب برای خود آیینه تمام نما از طبیعت زیباست.
تالاب چغاخور با مساحتی حدود یک هزار و 500 هکتار یکی از زیباترین و بزرگترین تالاب های کشور است که رشته کوه کلار با قله سه هزار و 800 متری از سمت جنوب غربی مشرف بر آن است.
تالاب گندمان با فاصله نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته و رشته کوه چرو با ارتفاع سه هزار و 500 متری تا جنوب این تالاب کشیده شده و وجود این کوه جذابیت خاص به تالاب بین المللی گندمان بخشیده است.
تالاب سولقان (سولگان) نیز از دیگرجذابیت های گردشگری این استان است که بیش از 150 هکتار وسعت دارد و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده خوزستان از اهمیت ویژه ای برای گردشگران برخوردار است.
تالاب های استان چهارمحال وبختیاری در زمره تالاب های بین المللی کشور قرار دارند و در این تالاب ها، آبزیانی همچون سس ماهیان، سفید کولی، ماهی پوزه دار، کپور ماهیان، سیاه ماهیان، ماهی نادر گورخری، آزاد ماهیان و ماهی لوچ سیبلک دار زیست می کنند.
اکنون طبیعت گردی در بهار پر آرزو به شرط احترام به طبیعت می تواند نقش مهمی در توسعه اکوتوریسم و تالاب گردی داشته باشد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.