شبکه " فاکس نیوز " با انتشار مقاله ای در پایگاه اینترنتی خود به انتقاد از سیاست خارجی رییس جمهوری آمریکا پرداخت .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛  این پایگاه خبری در ادامه این مقاله می آورد : اوباما در حالی روز گدشته وارد عربستان شد که کارشناسان معتقدند این کشور و زمان سفر به آن اندکی تعجب آور بوده است . علت این موضوع نیز آن است که رییس جمهور آمریکا طی روزهای گذشته توری اروپایی را برگزار کرده بود و ریاض پایانی غیرمنتظره برای این تور اروپایی محسوب می شود . 

در حالی که نیروهای روسی در مرزهای کریمه مستقر شده و کنترل کامل این منطقه را بر عهده گرفته اند اوباما تمرکز خود را از این موضوع برداشته و به سفر به کشورهای اروپایی پرداخته است . وی این ناتوانی خود در اعمال سیاست مناسب در قبال اوکراین ،‌کریمه و روسیه را با این سخن که "‌مسکو دیر یا زود به اشتباه خود پی می برد "‌ توجیه کرد . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ اوباما در موضوع بحران اوکراین نیز تلاش کرد رهبران کشورهای دنیا را با خود همسو کند ،‌سیاست از پیش شکست خورده ای که در موضوع برنامه هسته ای ایران نیز اجرا و با عقب نشینی وی از موضع خود ادامه یافت . 

اما سیاست خارجی سرگرمی نیست که اوباما بتواند آن را بعنوان ابزار تفریح بکار ببرد . وی باید این حقیقت را بپذیرد که نتوانسته افکار عمومی جهان را در راستای تحقق اهدافش با خود همسو و هماهنگ کند . دکترین خاجی وی مدتهاست با شکست مواجه شده و تقلا برای پنهان سازی آن از دید رهبران جهان بی نتیجه بوده است . 

در داخل آمریکا نیز سیاست خارجی اوباما با انتقادات گسترده همراه بوده است که از آن جمله می توان به حمایت کمتر از 40 درصدی نمایندگان و سناتورهای آمریکایی از سیاست خارجه وی اشاره نمود . موافقان اوباما در داخل آمریکا روز به روز در حال کمتر شدن هستند و این یکی از نقاط اثبات کننده مسیر اشتباهی است که وی طی می کند . 

نویسنده در ادامه می نویسد :  واکنش های ساده لوحانه اوباما در قابل روسیه و اوکراین دقیقا بخشی از مدیریت به اصطلاح راهبردی وی در قبال ایران و سوریه نیز هست . این دو کشور طی سالهای اخیر اصلی ترین موضوعاتی بوده اند که توانسته اند سیاست گذاری های کاخ سفید را به چالش بکشند . مسکو نیز سالهاست در کنار این دو کشور قرار داشته است .

اوباما تصور می کرد می تواند با همکاری پوتین از پس بحرانی که در سوریه ایجاد کرده ،‌ بر آید و همچنین به تلاش همیشگی واشنگتن برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران پایان دهد اما این همکاری و مشارکت هرگز روی نداد . 

فاکس نیوز در انتها نوشت :‌ شاید بتوان عربستان را اصلی ترین هم پیمان آمریکا در منطقه خارومیانه دانست . ملک عبدالله ، پادشاه عربستان بارها از اوباما خواسته علیه ایران ،‌ حرب الله لبنان و سوریه اقدام نظامی مستقیم انجام دهد . وی همچنین تامین بودجه این اقدام نظامی را نیز تقبل کرده است (!) اما مرداب جنگ های عراق و افغانستان این اجازه را به واشنگتن نمی دهد که بار دیگر شعله جنگی را در منطقه روشن کند . 

بعلاوه اینکه این کشور بخوبی میداند که وارد شدن به جنگی با ایران یا سوریه تمام منطقه و جهان را به آتش خواهد کشاند چرا که بطور حتم هم پیمانان قدرتمند تهران یا دمشق از جمله روسیه ،‌ حزب الله لبنان و چین بطور مستقیم یا غیرمستقیم وارد این نبرد خواهند شد . 

شاید سفر رییس جمهور آمریکا به عربستان پس از یک دوره بازدید از کشورهای اروپایی تلاش وی برای فرار از شکست های پیاپی در موضوعات مختلف خارجی و بین المللی باشد اما باید گفت که وضوح ناتوانی های سیاسی اوباما بیشتر از آن است که ملک عبدالله بیمار بتواند کمکی به جبران آن کند . 



 
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار